12 steg för att lyckas med metataggar

Vet du vad metataggar handlar om? I det här inlägget går vi igenom varför det är så viktigt att arbeta på rätt sätt med metataggar.

Du håller troligtvis med mig om jag säger att det finns väldigt många termer att hålla reda på när man pratar om sökmotoroptimering.

Meta taggar, meta keywords och meta description är några utav dem.

Idag tänkte vi därför gå igenom vad meta taggar är, samt hur de används utav Google och andra sökmotorer.

Vad är en metatagg?

Metataggens uppgift är att informera sökmotorer som Google om användarens webbplats. Det finns flera olika metataggar för olika ändamål och nedan kommer förklaringar på ett urval av taggar.

Meta-title (meta-titeln)

Enligt Googles beskrivningar om metataggar är detta inte någon metatagg eftersom det inte innehåller koden ”<meta name=”…”/>”. Meta-titeln är det som dyker upp som titel när du söker efter något på en sökmotor. Exempel nedan:

Meta-title

Här kan du se ett exempel på en Meta titel från en av våra sidor.

Meta-beskrivningar (meta description)

Meta-beskrivningar är det textstycke som dyker upp vid en sökning i en sökmotor under titeln. Det är denna beskrivning som är viktig i sökmotoroptimeringsperspektiv eftersom den delvis avgör din klickfrekvens. Vi rekommenderar att utforma denna som en annons. En beskrivande text och en call to action längst ner. Exempel nedan:

Metabeskrivning (meta description)

Meta-keywords

Faktum är att Google för ett par år sedan gick ut och meddelade att man slutat att använda sig utav meta-keywords i sina algoritmer. Nu kan det till och med skada om du lägger in meta-keywords. Nedan kan du se ett uttalande som gjordes utav Matt Cutts, mjukvaruingenjör på Google, i september 2009:

Meta-robots

Med hjälp av den är metataggen kan du styra vad sökmotorerna ska genomsöka och inte genomsöka. Exempel på värden är noindex, nofollow, nosnipppet och noimageindex osv. Den vanligaste metataggen är att man använder nofollow.

Meta googlebot

Fungerar likt meta-robots men avser endast för sökmotorn Google. Det är en bot som Google skapat och här kan man specifikt skriva in ovan värden mot Googlebot.

Det var en teknisk genomgång om vilka taggar som finns. Hur använder ni nu detta för SEO?

Komplett lista för att optimera metataggar

  1. Håll dig inom ramen för antalet tecken. Meta-titel ska vara någonstans mellan 0–70 tecken.
  2. Se till att använda sökordet i meta-titel så tidigt som möjligt.
  3. Söktermer med 2–3 ord. Om sökfrasen du försöker synas på är ”SEO”. Se till att använda en mer klickvänlig titel. T.ex. – Så lyckas du med lokal SEO på 3 enkla steg.
  4. Försök använda ord som folk söker efter. Kan vara Billig SEO, referenser SEO, bästa SEO, prisvärd SEO, enkel SEO.
  5. Inkludera nummer i titel. Exempelvis 3 enkla steg för SEO eller 3 tips för SEO osv.
  6. Separera nyckelordet med ”|” eller ”-”.
  7. Glöm inte använda andra förkortningar eller förklaringar. T.ex. SEO = sökmotoroptimering.
  8. Unik titel för alla unika sidor.
  9. Titel på startsidan. Många missar att använda en titel på startsidan. T.ex. Adsight | SEO-byrån som skapar resultat.
  10. Titel på andra sidor. Börja med sökordet som du försöker positionera dig på. T.ex. SEO | Adsight
  11. Använd nyckelordet med måtta. Det fungerar inte att slänga in nyckelordet i någon exakt sökordsdensitet. Glöm guider eller plugin som Yoast. Det finns inget exakt sätt att skriva antalet nyckelord på.
  12. Använd inte för många synonymer. Google räknar synonymer på samma sätt som sökordet som du försöker positionera dig på. Använd istället liknade sökfraser som du kan få fler träffar på.

De här stegen är bra att följa om du vill optimera dina metataggar. Glöm inte att du ska skriva till den som läser och att de faktitskt ska få ut något av texten.

Har du en unik titel för varje sida på er webbplats?