2016 och de mobilanpassade webbsidorna

Så knackar både julen och 2017 på dörren. Därför blickar vi tillbaka på det gångna året och gör en liten utvärdering. En av de största sakerna som hände i vår värld var att Google valde att ytterligare premiera mobilanpassade webbsidor.

Med mobilanpassning menas att en webbsidas layout automatiskt anpassar sig till den plattform besökaren använder sig av – datorn, surfplattan eller mobilen. Anpassningen gör att sidan blir lättare att läsa.

Mer mobilsurf

Ur Googles och egentligen alls vårt perspektiv är den här förändringen inte alls konstig. I samband med att vi börjat använda oss av smarta mobiler surfar vi självfallet mer med dem också. Enligt SOI:s årliga rapport ”Svenskarna och internet” kopplar vi i genomsnitt upp oss mot internet via mobilen 9,2 timmar per vecka – en hel timme mer än förra året. Därför blir det givetvis mer intressant för både oss som surfar via mobilen och för Google som presenterar sidor för oss, att visa innehåll som är mobilanpassat. Konsekvensen däremot blir att en sida kan vara jätterelevant med bra innehåll, men den halkar ändå efter av den enkla anledningen att den inte är mobilanpassad.

Fortfarande finns det mängder med sidor som inte är mobilanpassade, SF till exempel. Så om din sida inte är mobilanpassad så är det kanske en tröst att du befinner dig i gott sällskap. Men det är inte en ursäkt.

Google har skapat en sida där du lätt kan kontrollera om din sida är mobilanpassad eller inte. Om den inte är det bör du åtgärda det så fort som möjligt. Blink, blink.