5 tips för att lyckas med sökoptimering

Att lyckas med sökoptimering är inte så enkelt som många tror. Men det är en viktig och prioriterad uppgift för alla marknadsförare. Speciellt marknadsförare som vill driva in mer och relevant trafik som resulterar i fler kunder. I det är inlägget kommer vi gå igenom stegen som gör att du lyckas med sökoptimering på ett långsiktigt och hållbart sätt.

Sökoptimering enligt mig

Det finns många fina och härliga kombinationer för att förklara hur man optimerar digitalt sök idag. För mig betyder kombinationen sökmotoroptimering + sökordsannonsering = sökoptimering. Att optimera sök blir allt mer viktigt när Google ändrar riktlinjer lika ofta som man i princip byter kläder. Det är pingviner, Pandor och andra kombinationer på djur som benämns som Googles uppdateringar. Här kommer uppdateringar som bara gjorts under 2017. Listan är hämtad från Moz.com.

Ändringar i Googles algoritm under 2017:

10 januari: Google går ut med att de kommer prioritera bort mobila webbplatser där pop-ups förekommer.
1 februari (inte bekräftat av Google): Uppdatering
6 februari: Uppdatering
8 mars (inte bekräftat av Google): Större uppdatering som resulterar i en ny snackis och ett nytt namn, nämligen Fred.

Steg 1. Varför sökoptimering?

Varför ska ni jobba med sökoptimering? Det är den första frågeställningen ni bör fråga er själva. När ni har svarat på den frågan så vet ni ifall ni behöver jobba med det eller inte. Det finns så många företagare som arbetar med sökoptimering bara för att ordet SEO har blivit ett buzzword. Vad har ert företag för behov av synas i träfflistorna?

Steg 2. Hur går jag vidare?

Okej. Ni har bestämt er för att arbeta med sökoptimering och ni vet inte riktigt vart ni ska börja. Ska vi börja med en blogg? Ska vi börja strukturera upp webbplatsen? Ska vi bli sponsorer på nästa fotbollsmatch? Frågorna kommer ramla in och det blir ofta en känsla av matthet som resultat.

Om ni inte har arbetat med sökoptimering i någon form tidigare rekommenderar jag att alltid påbörja en analys av sökord. Genom en sökordsanalys kan ni identifiera sökord och nyckelord som era kunder använder och inte som bara används runt ert fikabord.

Det finns flera fall där vi sett att företagare har arbetat med sökord och nyckelord som de tycker känns bra själva, men som inte är relevanta ur ett sökoptimerings-perspektiv. Det kan handla om att frasen eller ordet är för brett. Det kan också handla om att det inte söks något på sökordet. Lita på statistiken istället för er magkänsla i det här läget. Även om jag ofta förespråkar magkänslan.

Steg 3. Testa sökorden

Sökoptimering Google

Hur söker era kunder på sökmotorerna?

Det finns ingen idé att investera massvis med pengar om ni inte testat sökorden. Åter igen, detta är för företag som aldrig testat söktoptimering. När ni fått fram ett gäng med sökord så rekommenderar jag att testa detta via Google Adwords eller Bing Ads. Det går att komma igång relativt enkelt och om ni inte känner att ni har kunskapen själva finns det kostnadseffektiva partners som kan hjälpa till. När jag senast kollade fanns det 95 partners till Google bara i Sverige.

Med att testa sökorden menar jag att ni ska starta en ny kampanj, sätta upp mål där ni kan se om potentiella kunder kontaktar er eller inte. Visst, det känns kul med ny trafik, men det är avsevärt mycket roligare om trafiken omvandlas till kunder. Detta är ju även anledningen till varför ni marknadsför er.

Steg 4. Utvärdering

Vilka sökord fungerade bättre och sämre än andra? Här får ni ställa upp en egen analys så ni enkelt förstår och vilka sökord ni ska satsa på. Jag tar för givet att ni har satt upp ett analysverktyg likt Google Analytics där ni kan sätta upp mål och se trafiken innan ni startar någon form av marknadsföringsaktivitet.

Steg 5. Strukturerad optimering

När ni sedan har fått en härlig lista av sökord som ni vill ”äga” överallt på hela internet börjar det roliga arbetet. Nu ska ni på ett strukturerat sätt prata, skriva och andas dessa sökord för att lyckas med er långsiktiga sökoptimering. Att bara skriva en liten text om ämnet räcker inte år 2017. Att stoppa in sökord som meta-ord och hoppas på det bästa är även något som inte rekommenderas.

Men en långsiktig optimering pratar vi om sökmotoroptimering och med målsättningen att knipa en bra position på sökmotorernas första sida. Nu pratar vi även om en position som inte är köpt genom Google Adwords eller Bing Ads. Att arbeta med sökmotoroptimering själv kan kännas tufft men det finns några enkla saker som går att göra själv. Följ listan nedan:

  • Se till att ha med nyckelordet i H1-titeln
  • Undvik att stoppa in nyckelordet allt för många gånger. Det måste känns bra för personen som läser texten
  • Använd bilder och glöm ej att lägga in bilden med en relevant titel och alt-text
  • Använd minst 500 ord
  • Se till att texten är helt unik
  • Försök att länka ut från sidan till en annan relevant sida

När ni har skapat sidor för nyckelorden behöver ni eventuellt undersöka hur ni ska arbeta med länkar. Man kan arbeta med både externa- och interna länkar. Kolla med era partners och leverantörer om de kan tänka sig att länka från deras webbsida in till er webbsida. Om ni har riktigt bra innehåll och det faktiskt ger något till besökaren så kommer besökarna successivt börja dela ditt innehåll, vilket i sin tur kan resultera i externa länkar.

Med interna länkar handlar det helt enkelt om att du länkar till relevanta sidor som du vill ska få mer kraft. En webbplats har idag en grundkraft (även kallat för länkjuice). När kraften fördelas till andra bra sidor får dessa sidor mer kraft och sannolikheten att ni kan positionera ert företag på en bra position på sökmotorerna ökar.

Sista touchen

När ni sedan börjar se resultat på era nyckelord på den organiska listan (den vanliga träfflistan på sökmotorerna). Så matchar ni dessa ord även på Google Adwords eller/och Bing Ads. Men två platser på en sökmotor förbättrar ni sannolikheten att den potentiella kunden ska klicka på er.

Detta kallar vi för effektiv och långsiktig sökoptimering. Har du koll på era sökord?