Annonsering på internet

Idag har nästan alla företag någon form av närvaro på internet, oavsett om det är genom annonser, sociala medier eller via sin webbplats. I det här inlägget tänkte vi fokuserar på annonsering på internet.

Målet med närvaron är densamma oavsett vilket företag det rör sig om. Genom annonserna vill man nå sin målgrupp för så liten investering som möjligt. Ett mycket effektivt sätt att göra det på är genom annonsering på internet.

Ofta är det lättare att nå sin specifika målgrupp via internet än genom traditionell reklam. Det är enkel logik. Om H&M sätter upp en reklamskylt för förbipasserande på en gata så når de visserligen många men alla ingår inte i målgruppen. När de istället annonserar på internet så ses den reklamen i betydligt högre grad av dem som på något sätt har visat intresse för deras typ av produkter. En annan fördel med annonsering på internet är att alla kan göra det utan att det kostar skjortan, både små och stora företag. Allt det här har gjort att internetreklam idag omsätter mer än TV-reklam och det bara fortsätter att växa.

Olika typer av annonsering på internet

Det vanligaste sättet att annonsera på internet är genom Search Engine Marketing (SEM) och Google AdWords. Hur det fungerar kan du läsa mer om här.
Att annonsera i sociala medier har också blivit väldigt populärt. Där har du också möjlighet att vända dig till specifika målgrupper baserat på deras intressen. De vanligaste kanalerna är Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram och YouTube.

En klar fördel med internetbutiker är att de är öppna dygnet runt.

Den mest klassiska formen av annonsering på internet är ändå banners. Banners motsvarar de traditionella tidningsannonserna. På internet hittar du dem också på onlinetidningars webbplatser. De kommer i olika storlekar, med bild och text. Video och animationer har också blivit populära.

På internet förekommer också indirekt reklam, genom bloggar och hashtags i sociala medier. Det är lite som produktplacering i TV och film. Företag kan till exempel betala en känd bloggare eller YouTube-person för att figurera i deras inlägg och videos.

YouTube har också blivit en vanlig marknadsföringskanal där företag annonserar före videon drar igång. Lite som TV-reklam fast online.

Ett sista populärt sätt att annonsera på internet är genom något som kallas remarketing. Det går ut på att dina annonser enbart visas för personer som redan har besökt din sida, fast i ett annat sammanhang. Som en påminnelse. Remarketing är ofta effektivt men ska användas med viss måtta.

Du kan läsa mer om några av dessa marknadsföringstekniker i dessa inlägg.
Du är också välkommen att kontakta oss direkt om du vill veta mer.