Arbetet som onlinemarknadsförare

Landskapet för vad människor som arbetar med marknadsföring gör har snabbt förändrats sedan internet blev ett nytt verktyg och arbetsfält. Det har också lett till en mängd nya utbildningar och titlar. En av de vanligare är onlinemarknadsförare, men vad innebär yrkesrollen egentligen? Det tänkte jag försöka besvara i det här inlägget.

Mycket av onlinmarknadesförarens tid spenderas framför datorn.

Arbetet som onlinemarknadsförare är flexibelt och kombinerar strategiska och analytiska uppgifter med mer konkreta uppgifter. Det handlar bland annat om att skaffa sig en förståelse för hur olika digitala kanaler fungerar, liksom att hänga med i hur de förändras och utvecklas. Det går fort ibland och onlinemarknadsföraren måste kunna hänga med i svängarna för att förstå vilka kanaler som fungerar bäst. Hur de kan integreras med de budskap man vill nå ut med är också viktigt.

I jobbet som onlinemarknadsförare ingår också mer tekniska uppgifter — att kunna sökmotoroptimera, annonsera på sökmotorer och i sociala medier, hantera bilder, skriva, fylla sidor och flöden med relevant innehåll (content) liksom viss programmering.

Psykologi och analys är andra viktiga saker som en onlinemarknadsförare måste kunna behärska. Det gäller dels när man följer upp och utvärderar olika marknadsföringsåtgärder, kampanjer och trafik. Det gäller också när man designar en webbsida eller när man bygger upp och lanserar en kampanj. Det är då viktigt att förstå dels det egna budskapet men också målgruppens behov och drivkrafter, så att de matchar och möter varandra.

Att driva trafik och skapa konverteringar

Detta är ofta onlinemarknadsförarens huvudmål oavsett vilket projekt hen arbetar för. Att driva trafik tror jag de flesta känner till, men att skapa konverteringar är något mer komplicerat. Därför arbetar onlinemarknadsförare med konverteringsoptimering. Det går i princip ut på att få fler besökare att köpa en produkt eller tjänst av dig. Låt åt säga att du har 2 000 besökare till din webbplats idag men bara 100 av dem handlar. Konverteringsoptimering fokuserar på att öka antalet i den sista gruppen. Oftast gör man det genom olika tester där man sedan återigen analyserar vad som fungerar bäst.

Som jag inledningsvis pratade om så är jobbet som onlinemarknadsförare väldigt flexibelt. Landskapet, verktygen, människors internetvanor och beteende förändras hela tiden. Det är också det som gör arbetet både dynamiskt och spännande.