Guide sökmotoroptimering (SEO)

Wow!! Det är många personer, företag, studenter, företagsledare, konsulter och branschkollegor som är intresserade av sökmotoroptimering (SEO). Just nu (2017-10-20) är det över 345 000 visningar för vårt inlägg på LinkedIn och över 3512 som har klickat hem sammanställningen av SEO-guiden.

Sökmotoroptimering (SEO)

Guiden innehåller 195 faktorer som på något vis påverkar din position i sökmotorerna.

Ni som har laddat hem guiden kommer få ingående förklaringar på alla 195 SEO-faktorer via e-post som på något sätt avgör din position i träfflistorna.

Eftersom intresset har varit så stort kommer vi även göra en komplett lista av hela guiden här men det går även bra att ladda hem en snyggare och enklare form av SEO-guiden. Vi kommer löpande uppdatera det här inlägget med alla faktorer så lägg gärna den här sidan som bokmärke. Det som fungerar 2017 behöver inte fungera 2018.

Om du på något vis är intresserad av sökmotoroptimering (SEO) så kommer detta vara guiden du behöver för att lyckas.

SEO-guiden i olika kapitel:

  • Kapitel 1: Faktorer på domänen
  • Kapitel 2: Faktorer på webbsidan
  • Kapitel 3: Faktorer på webbplatsen
  • Kapitel 4: Faktorer för externa länkar
  • Kapitel 5: Faktorer för användaren
  • Kapitel 6: Övriga faktorer
  • Kapitel 7: Faktorer för sociala medier
  • Kapitel 8: Faktorer för varumärke
  • Kapitel 9: Faktorer för SPAM webbplats
  • Kapitel 10: Faktorer för SPAM utanför webbplats

Kapitel 1: Faktorer på domänen

Faktor 1: Ålder

Vill du få en bättre position på Google eller Bing? Då behöver du tänka på åldern på din domän, dvs. när du först registrerade domänen. Domänen behöver vara äldre än dina branschkollegors för att du ska få en fördel gentemot dina konkurrenter. Det är ett plus om du har en äldre domän. Det spelar mindre roll om den är relativt ny eller helt ny. Det handlar helt enkelt om att uppfattas som förtroendegivande.

”The difference between a domain that’s six months old versus one year is really not big at all”. – Matt Cutts, Google

Tips! Det tar tid för Google att börja gilla en webbplats och därför brukar vi alltid rekommendera att tänka till en extra gång om man ska byta företagsnamn och därmed även registrera en ny domän.

Faktor 2: Nyckelord i root-domän

För ett par år sedan var det en stor framgångsfaktor att arbeta med nyckelordet i domänen. Man fick en stor extra skjuts från Google vilket många utnyttjade. Hur ser det ut nu? Det har inte lika stor påverkan längre men det är fortfarande en viktig faktor eftersom rubriken med nyckelordet blir synlig med fetstil vilket kan ses som en liten fördel. Exempel nedan om nyckelordet är tandläkare.

Proffstandläkare.se

Faktor 3: Nyckelord första ord

Även här är det en fördel om nyckelordet finns med som första ord istället för det sista. Exempel nedan.

tandläkareproffset.se

Faktor 4: Registreringslängd

Nu kanske ni tänker att registreringslängden handlar om antal tecken i domänen men det gör det inte. Det handlar istället om hur lång tid ni har betalat er domän i förväg. Det kan upplevas som detaljer men det spelar faktiskt en liten roll för SEO om ni betalar er domän i förskott ett par år eller om ni betalar månadsvis. Så här står det i ett av Googles patent – Information Retrieval Based on Historical Data:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Faktor 5: Nyckelord subdomän

Att använda subdomäner är sällan bra men enligt statistik från 2011 visar det sig att det kan finnas en positiv effekt med att använda subdomäner tillsammans med ett nyckelord. Exempel nedan.

sökmotoroptimering.adsight.se

Även om det har varit en känd taktik genom åren rekommenderar vi att inte arbeta med subdomäner och nyckelord. Subdomäner kan få negativ effekt om man arbetar med det på det på fel vis och det är lättare att hålla koll på sitt innehåll med en vanlig uppbyggnad.

Faktor 6: Historik

Om en tidigare domän har haft en stökig historik kan det vara negativt för den nya ägaren. Det handlar specifikt om hur många gånger domänen har bytt ägare. Man kan jämföra det lite som med gamla bilar. Det känns skönare om man köper en begagnad bil av en person som varit ensam ägare i jämförelse med att köpa en begagnad bil av en person som ägt bilen i 2 månader och som är den tionde ägaren. Om du letar efter en ny domän – se till att kolla historiken bakom domänen. Annars kan resan till toppresultatet på sökmotorerna dröja.

Faktor 7: Exakt-matchad domän

En exakt-matchad domän är när nyckelordet är identiskt för med domännamnet. Ett annat känt namn för exakt-matchade domäner är ”EMD” och står för Exact Matched Domain. Exempel nedan på användningsområde om nyckelordet är ”elektriker Solna”.

elektrikersolna.nu

Fördelar: Google prioriterar förfarande till viss del exakt-matchade domäner
Nackdelar: Ni syns endast med ett sökbegrepp.

Det går fortfarande lyckas med exakt-matchade domäner men det är inte lika enkelt som förut. Google har bekräftat att de prioriterar bort redan rankande exakt-matchade domäner med tunt eller dåligt innehåll.

Faktor 8: Publik VS privat

Det går att dölja sin domän från WhoIS genom att registrera domänen som privatperson. Enligt lag får man inte visa privata innehavare av domäner. Det krävs en polisutredning för att se vilken som har en registrerad domän som privatperson. Vad säger Matt Cutts och Google?

“…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual.  …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

Faktor 9: Straffad ägare

Tidigare i vår SEO-guide berättade vi att det går att dölja sin domän från WhoIs genom att registrera domänen som privatperson. Att man försöker dölja sin identitet är något som kan indikera att man registrerar ett flertal domäner för att bygga länkar till ens egna webbplats. Ifall Google upptäcker eller ens misstänker att en person ägnar sig åt detta, kan de fingranska andra domäner som ägs av denna personen.

Historiken på ägaren är därför väsentligt att kolla upp. Annars kan det ta längre tid innan er webbplats ser ljuset på Google.

Faktor 10: Toppdomän

Ifall du bedriver verksamhet i ett visst land kan du använda dig utav landets toppdomän. Även känt som ”ccTLD” från engelskans ”country code Top-Level Domain”. Exempelvis:

Dittdomännamn.se – ifall du bedriver verksamhet i Sverige.
Dittdomännamn.uk – ifall du bedriver verksamhet i Storbritannien.
Dittdomännamn.de – ifall du bedriver verksamhet i Tyskland.

Fördel: Det hjälper dig att få en bättre placering på sökmotorerna i det specifika landet.
Nackdel: Det gör det svårare för din hemsida att få en bra placering på sökmotorerna i andra länder.

Kapitel 2: Faktorer på webbsidan

Faktor 11: Nyckelord i titel-tagg

Vi har nu lämnat de faktorer som rör domänen bakom oss och går nu in på kapitel 2, som handlar om faktorer på webbsidan.

Visste du att titel-taggen är det näst viktigaste innehållet på din webbsida? Det är därför viktigt att du inkluderar det nyckelord som du vill få en bra placering på i titel-taggen.

Exempel: Du driver en butik som säljer jackor. För att förbättra din placering på nyckelordet ”jeansjackor”, bestämmer du dig för att göra en guide där du tipsar om jeansjackor som passar till hösten. En passande titel-tagg skulle då kunna vara ”10 snygga jeansjackor att bära i höst!”.

Faktor 13: Nyckelord i metabeskrivningen

Att placera ditt nyckelord i metabeskrivningen är något som inte direkt påverkar dina rankningar i sökmotorerna. Däremot blir nyckelordet markerat med fetstil i sökmotorerna, vilket gör att din sida verkar relevant och kan medföra att fler väljer att besöka just DIN webbsida istället för konkurrenternas. 

Tips: metabeskrivningen bör vara mellan 150-160 tecken.

Faktor 14: Nyckelord i H1-tagg

På samma sätt som det är viktigt att placera det nyckelord du vill få en bra placering på i titel-taggen, är det även viktigt att inkludera nyckelordet i H1-taggen. Detta eftersom H1-taggen fungerar som en andra titel-tagg. Den hjälper alltså till att få din webbsida att verka mer relevant för Google och andra sökmotorer.

Faktor 15: Nyckelord som en fras

Att inkludera ditt nyckelord i många olika fraser gör att din webbsida verkar mer relevant för sökmotorerna. Det blir oftast lättare att läsa om det tänkta nyckelordet finns i flera former. Du undviker även att texten kan upplevas som ”keyword stuffing”.

Faktor 16: Längd innehåll

Att producera unikt innehåll till din webbsida är något som hjälper dig att ranka högre i sökmotorerna. Längden på ditt innehåll är däremot också viktigt. Undersökningar har visat att texter med 2 400-2 500 ord har större chans att få bättre placeringar än texter med färre ord.

Anledningen till detta är att längre texter har större chans att täcka ämnen på djupet. Detta gör att Google och andra sökmotorer ser din sida som väldigt relevant i jämförelse med kortare artiklar, vilket ger dig bättre placeringar. Men se till att texten är vettig. Du ska inte bara trycka in ord bara för att få till en viss längd på texten.

Faktor 17: Densitet nyckelord

Förr i tiden pratades det mycket om att en stor del av dina texter skulle innehålla ditt nyckelord. Detta resulterade i att många inkluderade sina nyckelord på onaturliga sätt. Efter detta har sökmotorerna blivit bättre på att upptäcka när nyckelord missbrukas och används på onaturliga sätt. Faktum är att detta skapar en negativ användarupplevelse, vilket istället kan försämra din placering på sökmotorerna.

Tips: Fokusera istället på att skriva användbara och informationsrika texter som innehåller ditt nyckelord på ett naturligt sätt.

Fortsättning och uppdateringar kommer löpande… Senast uppdaterad 2017-10-20.