Guide sökmotoroptimering (SEO)

Wow!! Det är många personer, företag, studenter, företagsledare, konsulter och branschkollegor som är intresserade av sökmotoroptimering (SEO). Just nu (2017-11-27) är det över 345 000 visningar för vårt inlägg på LinkedIn och över 3520 som har klickat hem sammanställningen av SEO-guiden.

Sökmotoroptimering (SEO)

Guiden innehåller 195 faktorer som på något vis påverkar din position i sökmotorerna.

Ni som har laddat hem guiden kommer få ingående förklaringar på alla 195 SEO-faktorer via e-post som på något sätt avgör din position i träfflistorna.

Eftersom intresset har varit så stort kommer vi även göra en komplett lista av hela guiden här men det går även bra att ladda hem en snyggare och enklare form av SEO-guiden. Vi kommer löpande uppdatera det här inlägget med alla faktorer så lägg gärna den här sidan som bokmärke. Det som fungerar 2017 behöver inte fungera 2018.

Om du på något vis är intresserad av sökmotoroptimering (SEO) så kommer detta vara guiden du behöver för att lyckas.

SEO-guiden i olika kapitel:

  • Kapitel 1: Faktorer på domänen
  • Kapitel 2: Faktorer på webbsidan
  • Kapitel 3: Faktorer på webbplatsen
  • Kapitel 4: Faktorer för externa länkar
  • Kapitel 5: Faktorer för användaren
  • Kapitel 6: Övriga faktorer
  • Kapitel 7: Faktorer för sociala medier
  • Kapitel 8: Faktorer för varumärke
  • Kapitel 9: Faktorer för SPAM webbplats
  • Kapitel 10: Faktorer för SPAM utanför webbplats

Kapitel 1: Faktorer på domänen

Faktor 1: Ålder

Vill du få en bättre position på Google eller Bing? Då behöver du tänka på åldern på din domän, dvs. när du först registrerade domänen. Domänen behöver vara äldre än dina branschkollegors för att du ska få en fördel gentemot dina konkurrenter. Det är ett plus om du har en äldre domän. Det spelar mindre roll om den är relativt ny eller helt ny. Det handlar helt enkelt om att uppfattas som förtroendegivande.

”The difference between a domain that’s six months old versus one year is really not big at all” – Matt Cutts, Google

Tips! Det tar tid för Google att börja gilla en webbplats och därför brukar vi alltid rekommendera att tänka till en extra gång om man ska byta företagsnamn och därmed även registrera en ny domän.

Faktor 2: Nyckelord i root-domän

För ett par år sedan var det en stor framgångsfaktor att arbeta med nyckelordet i domänen. Man fick en stor extra skjuts från Google vilket många utnyttjade. Hur ser det ut nu? Det har inte lika stor påverkan längre men det är fortfarande en viktig faktor eftersom rubriken med nyckelordet blir synlig med fetstil vilket kan ses som en liten fördel. Exempel nedan om nyckelordet är tandläkare.

Proffstandläkare.se

Faktor 3: Nyckelord första ord

Även här är det en fördel om nyckelordet finns med som första ord istället för det sista. Exempel nedan.

tandläkareproffset.se

Faktor 4: Registreringslängd

Nu kanske ni tänker att registreringslängden handlar om antal tecken i domänen men det gör det inte. Det handlar istället om hur lång tid ni har betalat er domän i förväg. Det kan upplevas som detaljer men det spelar faktiskt en liten roll för SEO om ni betalar er domän i förskott ett par år eller om ni betalar månadsvis. Så här står det i ett av Googles patent – Information Retrieval Based on Historical Data:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Faktor 5: Nyckelord subdomän

Att använda subdomäner är sällan bra men enligt statistik från 2011 visar det sig att det kan finnas en positiv effekt med att använda subdomäner tillsammans med ett nyckelord. Exempel nedan.

sökmotoroptimering.adsight.se

Även om det har varit en känd taktik genom åren rekommenderar vi att inte arbeta med subdomäner och nyckelord. Subdomäner kan få negativ effekt om man arbetar med det på det på fel vis och det är lättare att hålla koll på sitt innehåll med en vanlig uppbyggnad.

Faktor 6: Historik

Om en tidigare domän har haft en stökig historik kan det vara negativt för den nya ägaren. Det handlar specifikt om hur många gånger domänen har bytt ägare. Man kan jämföra det lite som med gamla bilar. Det känns skönare om man köper en begagnad bil av en person som varit ensam ägare i jämförelse med att köpa en begagnad bil av en person som ägt bilen i 2 månader och som är den tionde ägaren. Om du letar efter en ny domän – se till att kolla historiken bakom domänen. Annars kan resan till toppresultatet på sökmotorerna dröja.

Faktor 7: Exakt-matchad domän

En exakt-matchad domän är när nyckelordet är identiskt för med domännamnet. Ett annat känt namn för exakt-matchade domäner är ”EMD” och står för Exact Matched Domain. Exempel nedan på användningsområde om nyckelordet är ”elektriker Solna”.

elektrikersolna.nu

Fördelar: Google prioriterar förfarande till viss del exakt-matchade domäner
Nackdelar: Ni syns endast med ett sökbegrepp.

Det går fortfarande lyckas med exakt-matchade domäner men det är inte lika enkelt som förut. Google har bekräftat att de prioriterar bort redan rankande exakt-matchade domäner med tunt eller dåligt innehåll.

Faktor 8: Publik VS privat

Det går att dölja sin domän från WhoIS genom att registrera domänen som privatperson. Enligt lag får man inte visa privata innehavare av domäner. Det krävs en polisutredning för att se vilken som har en registrerad domän som privatperson. Vad säger Matt Cutts och Google?

“…When I checked the whois on them, they all had “whois privacy protection service” on them. That’s relatively unusual.  …Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

Faktor 9: Straffad ägare

Tidigare i vår SEO-guide berättade vi att det går att dölja sin domän från WhoIs genom att registrera domänen som privatperson. Att man försöker dölja sin identitet är något som kan indikera att man registrerar ett flertal domäner för att bygga länkar till ens egna webbplats. Ifall Google upptäcker eller ens misstänker att en person ägnar sig åt detta, kan de fingranska andra domäner som ägs av denna personen.

Historiken på ägaren är därför väsentligt att kolla upp. Annars kan det ta längre tid innan er webbplats ser ljuset på Google.

Faktor 10: Toppdomän

Ifall du bedriver verksamhet i ett visst land kan du använda dig utav landets toppdomän. Även känt som ”ccTLD” från engelskans ”country code Top-Level Domain”. Exempelvis:

Dittdomännamn.se – ifall du bedriver verksamhet i Sverige.
Dittdomännamn.uk – ifall du bedriver verksamhet i Storbritannien.
Dittdomännamn.de – ifall du bedriver verksamhet i Tyskland.

Fördel: Det hjälper dig att få en bättre placering på sökmotorerna i det specifika landet.
Nackdel: Det gör det svårare för din hemsida att få en bra placering på sökmotorerna i andra länder.

Kapitel 2: Faktorer på webbsidan

Faktor 11: Nyckelord i titel-tagg

Vi har nu lämnat de faktorer som rör domänen bakom oss och går nu in på kapitel 2, som handlar om faktorer på webbsidan.

Visste du att titel-taggen är det näst viktigaste innehållet på din webbsida? Det är därför viktigt att du inkluderar det nyckelord som du vill få en bra placering på i titel-taggen.

Exempel: Du driver en butik som säljer jackor. För att förbättra din placering på nyckelordet ”jeansjackor”, bestämmer du dig för att göra en guide där du tipsar om jeansjackor som passar till hösten. En passande titel-tagg skulle då kunna vara ”10 snygga jeansjackor att bära i höst!”.

Faktor 13: Nyckelord i metabeskrivningen

Att placera ditt nyckelord i metabeskrivningen är något som inte direkt påverkar dina rankningar i sökmotorerna. Däremot blir nyckelordet markerat med fetstil i sökmotorerna, vilket gör att din sida verkar relevant och kan medföra att fler väljer att besöka just DIN webbsida istället för konkurrenternas. 

Tips: metabeskrivningen bör vara mellan 150-160 tecken.

Faktor 14: Nyckelord i H1-tagg

På samma sätt som det är viktigt att placera det nyckelord du vill få en bra placering på i titel-taggen, är det även viktigt att inkludera nyckelordet i H1-taggen. Detta eftersom H1-taggen fungerar som en andra titel-tagg. Den hjälper alltså till att få din webbsida att verka mer relevant för Google och andra sökmotorer.

Faktor 15: Nyckelord som en fras

Att inkludera ditt nyckelord i många olika fraser gör att din webbsida verkar mer relevant för sökmotorerna. Det blir oftast lättare att läsa om det tänkta nyckelordet finns i flera former. Du undviker även att texten kan upplevas som ”keyword stuffing”.

Faktor 16: Längd innehåll

Att producera unikt innehåll till din webbsida är något som hjälper dig att ranka högre i sökmotorerna. Längden på ditt innehåll är däremot också viktigt. Undersökningar har visat att texter med 2 400-2 500 ord har större chans att få bättre placeringar än texter med färre ord.

Anledningen till detta är att längre texter har större chans att täcka ämnen på djupet. Detta gör att Google och andra sökmotorer ser din sida som väldigt relevant i jämförelse med kortare artiklar, vilket ger dig bättre placeringar. Men se till att texten är vettig. Du ska inte bara trycka in ord bara för att få till en viss längd på texten.

Faktor 17: Densitet nyckelord

Förr i tiden pratades det mycket om att en stor del av dina texter skulle innehålla ditt nyckelord. Detta resulterade i att många inkluderade sina nyckelord på onaturliga sätt. Efter detta har sökmotorerna blivit bättre på att upptäcka när nyckelord missbrukas och används på onaturliga sätt. Faktum är att detta skapar en negativ användarupplevelse, vilket istället kan försämra din placering på sökmotorerna.

Tips: Fokusera istället på att skriva användbara och informationsrika texter som innehåller ditt nyckelord på ett naturligt sätt.

Faktor 18: latenta semantiska nyckelord

Latenta semantiska nyckelord, även känt som ”LSI” från engelska Latent Semantic Indexing Keywords, hjälper sökmotorerna att förstå ord med mer än en mening. Detta gör att Google och andra sökmotorer kan förstå olika termer och nyckelfraser som har samma betydelse. Något som hjälper dig att få bättre placeringar.

Faktor 19: latenta semantiska nyckelord titeln

Likt latenta semantiska nyckelord i dina texter, hjälper de även sökmotorerna att förstå olika termer och nyckelfraser i dina titel-taggar. Något som också kan hjälpa dig att få bättre placeringar.

Faktor 20: Snabbheten via HTML

Den tid det tar för din webbsida att ladda en sida, även känt som laddningstid, används av både Google, Bing och andra sökmotorer för att avgöra din placering. Ju snabbare dina sidor laddas desto bättre.

Detta är några vanliga orsaker till att dina sidor laddas långsamt:

  • Stora bilder
  • För mycket kod
  • Många omdirigeringar till andra sidor (redirects)

Detta kan du göra för att förbättra laddningstiden på dina sidor:

Komprimera dina bilder i Photoshop eller andra bildbehandlingsprogram för att minska filstorleken utan att kvalitén försämras
Optimera och minska din kod. Detta kan du göra genom att ta bort kommentarer, formatering och icke använd kod
Minska omdirigeringar till andra sidor.

Tips: Kolla även det exakta formatet som bilden har i modulen på webbsidan. Försökt att spegla detta formatet när ni laddar in bilder.

Faktor 21: Duplicerat innehåll

Vi har tidigare pratat om vikten av att skapa unikt innehåll på din webbsida. Faktum är att identiskt innehåll eller något justerat innehåll kan försämra dina placeringar i sökmotorerna.

Tips: Ta inga genvägar. Kopiera inte innehåll från andra webbsidor. Det är självklart okej att inspireras från andra sidor, men se till att enbart skriva och publicera unikt innehåll. Om du vill se om du text är duplicerad kan du skriva ett textstycke med citationstecken. Så här: ”Hej, jag vill kolla om den här texten är helt unik och då klistrar jag in denna på google”.

Visste du att? När Google upptäcker duplicerat innehåll tänker dem så här; varför ska vi visa den här texten. Det finns ju redan.

Faktor 22: Rel=canonical

År 2009 tillkom det en ny kod kallad ”Rel=Canonical”. I denna kod anger man vilken URL som är originalet. Meningen med detta är att lösa problem med duplicerat innehåll, samt förbättra indexering. Problem som annars kan försämra dina placeringar.

Exempel när ”Rel=Canonical” kan vara användbart:

  1. Du driver en e-handel och har en produkt som ligger i flera kategorier, vilket gör att den har flera olika URLer. Med hjälp utav ”Rel=Canonical” kan du peka mot endast en av dessa. Originalet.
  2. Du kanske ser en väldigt bra artikel som du vill publicera på din sida (med tillstånd från skribenten). När du publicerar denna artikel använder du ”Rel=Canonical” för att peka mot originalet, vilket gör att du slipper duplicerat innehåll. Samtidigt som alla de länkar som går till ditt inlägg pekar mot originalet.

Kort och gott ger du dina användare tillgång till en bra artikel, samtidigt som original URLen får nya länkar. En win-win situation för båda parter.

Faktor 23: Snabbhet via Google Chrome

Vi har skrivit om det tidigare – om hur viktigt det är att övertyga dina besökare på kort tid. Du har nämligen fyra sekunder på dig att förklara vad du vill förmedla till läsaren. Faktor 23 som handlar om snabbhet är en viktig del av att lyckas med detta. Hur ska du annars få möjlighet att visa upp dig på din bästa sida (under dessa fyra sekunder) om istället webbsidan står och laddar.

Exempel: För att ta ett praktiskt exempel så omsätter Google Sverige ca 5 miljarder. Om Google skulle ha 0,1 sekunder långsammare laddningstid skulle det innebära 1.6 miljarder i minskad omsättning. Så viktigt är snabbheten för Google.
Visste du att? Eftersom Google har skapat Chrome så kan de även ta del av datan och historiken kring surfandet som användaren gär. Därför är det extra viktigt att webbsidan laddar fort på Chrome.

Tips: För att lyckas extra bra att ladda upp sidan snabbt kan du ta del av CDN lagring. Då blir bilderna lagrade på separata servrar vilket gör att den (oftast) tyngsta delen av webbsidan inte behöver laddas. Detta används ofta när man har besökare från olika länder eftersom lagringen hämtas på närmsta stället där användaren befinner sig. Därför spelar det mindre roll om du endast har besökare från Sverige.

Faktor 24: Bildoptimering

Enligt statistik visar det att majoriteten av webbsidorna som befinner sig på Googles första tio positioner har minst 2 bilder. För att effektivisera bildoptimeringen måste du även förtydliga och beskriva vad bilderna handlar om. Många av er som läser detta har säkert hört att man bör skriva in ett lämpligt nyckelord i alt-texten. Däremot så missar väldigt många att snygga upp filnamnet på bilden. Ett exempel som vi har stött på i ett B2B-case inom är följande filnamn: rosa-tröja-på-semestern-34-danmark.v4.png

Företaget hade inget alls att göra med någon rosa tröja och inte Danmark heller. De var på en kickoff och sedan hade någon på företaget laddat upp den här bilden i sitt CMS.

Visste du att? Alt-texten är den text som läses upp för personer med synnedsättningar.

Tips: Gå igenom både alt-text, bildfil, beskrivningstext och ”caption” som fungerar som bildtext. Försök även att redigera bilden till det formatet som bild-modulen har på webbsidan. Om modulen har 200×200 px bör även bilden vara detta.

Faktor 25: Omfattning innehåll

När publicerades innehållet på webbsidan? Du har kanske märkt att ett datum och ett årtal dyker upp i sökresultat ibland. 2010 lanserade Google en ny funktion i deras index och funktionen kallas för Caffeine. Här kommer ett utdrag från Google:

”Caffeine provides 50 percent fresher results for web searches than our last index, and it’s the largest collection of web content we’ve offered. Whether it’s a news story, a blog or a forum post, you can now find links to relevant content much sooner after it is published than was possible ever before.” – Carrie Grimes, Software Engineer

Hur påverkar nu detta SEO? Ofta brukar frågan besvaras bra om man frågar sig själv (beror väl iofs på vem man frågar). Hur tolkar du att det kommer upp ett datum i sökresultatet i samband när jag ska ta ett beslut på vilken webbsida jag ska klicka in mig på? Jag skulle säga att det beror lite på vad man är ute efter. Om man söker efter något som bör vara uppdaterat – t.ex. SEO så kan det vara en stor fördel att det står 2017 istället för 2004.

Tips: Se till att uppdaterat och fräscht innehåll på webbsidan. Glöm inte gå igenom gamla webbsidor och uppdatera dessa.

Faktor 26: Historiska uppdateringar

Vi har tidigare pratat om vikten av att uppdatera sin webbsida och fylla den med nytt och fräscht innehåll. Det är dock också viktigt att kontrollera och ta hänsyn till hur ofta innehållet har blivit uppdaterat historiskt sett.

Exempel:

  • Har din webbsida blivit uppdaterad dagligen?
  • Veckovis?
  • Månadsvis?
  • Varje år?
  • Vartannat år?
  • Vart femte år?

Hur ofta ditt innehåll har blivit uppdaterat historiskt sett spelar nämligen också roll när Google avgör hur pass nytt ditt innehåll är. Har ditt innehåll endast blivit uppdaterat vart femte år kan detta påverka dig negativt. Ifall du däremot månadsvis, veckovis eller dagligen har uppdaterat din webbsidas innehåll, kan det istället påverka dig positivt.

Tips: Sätt upp en plan och försök uppdatera din webbsida så ofta som möjligt. Har du exempelvis bestämt dig för att uppdatera den veckovis, håll dig till den planen och var konsekvent.

Faktor 27: Innehåll

Glöm ej att skriva för användaren/besökaren istället för sökmotorerna. För något år pratade alla om att content var king. Vi förlänger begreppet 2017 och citerar:

Content is not king. Content is King Kong – Dietmar Dahmen

Faktor 28: Placering nyckelord

När du väl bestämt dig för att uppdatera din webbsida med nytt och fräscht innehåll, är det även viktigt att tänka på var i texten du placerar ditt nyckelord. Statistik har nämligen visat att texter där nyckelordet nämns inom de första 100 orden, uppfattas som mer relevant för Google och andra sökmotorer. Något som kan hjälpa dig att få bättre placeringar.

Exempel: Du driver en bokhandel. För att förbättra dina placeringar på ordet ”deckarböcker”, bestämmer du dig för att skriva en guide där du tipsar om de 10 bästa deckarböckerna genom tiderna. För att nämna ditt nyckelord (deckarböcker) inom de första 100 orden, skulle du kunna inleda din text på följande sätt: ”I denna guide kommer vi att dela med oss utav våra 10 bästa tips på deckarböcker som skrivits genom tiderna…”

Faktor 29: Nyckelord H2 och H3-tagg

På samma sätt som det är viktigt att inkludera ditt nyckelord inom de 100 första orden i din text, är det även viktigt att nämna ditt nyckelord i H2- och H3-taggen. Även om det inte väger lika tungt så hjälper det dig att verka relevant för sökmotorerna.

Faktor 30: Ordning för nyckelord

På samma sätt som det är viktigt att inkludera ditt nyckelord inom de 100 första orden i din text, är det även viktigt att nämna ditt nyckelord i H2- och H3-taggen. Även om det inte väger lika tungt så hjälper det dig att verka relevant för sökmotorerna.

Vi har tidigare gått igenom hur viktigt det är att inkludera ditt nyckelord på olika ställen i ditt innehåll och på din webbsida. Hur du formulerar ditt nyckelord i fraser är däremot också viktigt för att få en bra placering på sökmotorerna. Detta eftersom exakta frasmatchningar tenderar att få bättre placeringar än fraser som innehåller nyckelordet i en annan ordning. Exempelvis:

Exempel: Ni vill positionera er på nyckelordet/frasen; ”Boka stuga Alperna” och då är det viktigt att nyckelordet befinner sig minst någon gång i grundformen. Om alla benämningar om nyckelordet istället skulle vara ”Stuga boka Alperna” är det något sämre.

Faktor 31: Kvalité utgående länkar

Ifall du är bekant med SEO sedan tidigare har du troligtvis hört talas om att det är viktigt med högkvalitativa ingående externa länkar. Kvalitén på dina utgående länkar är dock också en viktig faktor som Google och andra sökmotorer inkluderar innan de avgör din placering.

Undersökningar har bland annat visat att utgående länkar till myndighetssidor hjälper dig att få en bättre placering. Detta eftersom det signalerar trovärdighet i sökmotorernas ögon.

Tips: Har du koll på era externa länkar? När vi i vissa fall har hjälpt till att rensa upp bland ”spammiga” externa länkar har den organiska trafiken ökat avsevärt

Faktor 32: Tema på utgående länkar

Vi har tidigare berättat om vikten av högkvalitativa utgående länkar. En annan viktig faktor som både kan hjälpa eller stjälpa din placering i sökmotorerna är ”temat” på utgående länkar.

Google och andra sökmotorer kan nämligen använda temat på dina utgående länkar som en relevanssignal innan de avgör din placering.

Exempelvis:

  • Du driver en blogg som handlar om bilar och länkar till en annan blogg eller webbsida som handlar om film. Detta kan göra att sökmotorerna tror att din blogg handlar om filmen ”Bilar”.

Tips! När du skapar utgående länkar – se till att de sidor du länkar till har ett liknande tema som din webbsida.    

Faktor 33: Språk och stavning

Inom sökmotoroptimering (och det mesta här i livet) har folk ofta delade åsikter. Denna faktor är inget undantag.

Många påstår att det är viktigt med korrekt språk, stavning och grammatik när du skriver nytt innehåll till din blogg eller webbsida. Detta eftersom Google och andra sökmotorer använder detta för att avgöra kvalitén på din webbsida.

Å andra sidan finns det folk som påstår att korrekt språk, stavning och grammatik har minimal eller till och med ingen inverkan när sökmotorerna avgör din placering.

Tips! När du skriver nytt innehåll till din webbsida, skriv med så korrekt språk, stavning och grammatik som du kan. Då kommer sökmotorerna ”gilla” dig mer.

Faktor 34: Syndikerat innehåll

Att skriva nytt och unikt innehåll till sin webbsida är något som många uppfattar som jobbigt och tidskrävande. Vilket det också kan vara. För att slippa detta tror många att de bara kan kopiera en annan webbsidas innehåll och sedan segla upp bland topplaceringarna i sökmotorerna.

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.

Innehåll som redan finns på en indexerad webbsida får nämligen inte alls lika bra placeringar i sökmotorerna. Därför är det viktigt att alltid skriva nytt och unikt innehåll till din webbsida ifall du vill klättra upp bland sökresultaten. Självklart går det bra att inspireras av andras texter.

Faktor 35: Kompletterande innehåll

Vi berättade tidigare hur viktigt det är att skriva unikt innehåll till din webbsida. Något annat som kan förbättra dina placeringar i sökmotorerna är kompletterande innehåll som är relevant för din webbsida. Detta eftersom Google och andra sökmotorer använder detta för att avgöra kvalitén på din webbsida.

Exempel på kompletterande innehåll:

  • Valutaomvandlare
  • Ränteräknare för lån av olika slag
  • Interaktiva recept
  • Relaterade videos

Faktor 36: Antalet utgående länkar

Vi har tidigare berättat hur viktigt det är med högkvalitativa utgående länkar på din webbsida. Något annat som också är viktigt ifall du vill förbättra dina placeringar i sökmotorerna är antalet utgående länkar.

Med antalet länkar syftar vi inte på ju fler desto bättre. Snarare tvärtom. Ifall din webbsida innehåller alldeles för många utgående länkar kan detta skada den och försämra din placering i sökmotorerna.

Visste du att? Flertalet plugin och teman på WordPress använder en dold extern länk vilket gör att ni tappar kraft från er webbsida. Se till att eliminera dessa länkar.

Tips! Se till att din webbsida innehåller färre, men mer högkvalitativa utgående länkar.

Faktor 37: Video

Vi har tidigare påpekat hur viktigt det är med unikt innehåll på din webbsida. Något annat som också är viktigt att inkludera i ditt innehåll är videos. Genom att inkludera videofilmer från exempelvis Youtube, samt annan multimedia såsom bilder, kan du förbättra dina placeringar i sökmotorerna. Detta eftersom Google och andra sökmotorer räknar in detta när de avgör kvalitén på ditt innehåll.

Tips! Inkludera relevanta videos i exempelvis blogginlägg och annat innehåll på din webbsida. Det gör inte bara besöket roligare utan det påverkar även tiden man spenderar på webbsidan, vilket i sig är stor faktor.

Faktor 38: Antalet interna länkar

Google och andra sökmotorer använder dina interna länkar för att avgöra hur viktiga dina olika sidor är. Antalet interna länkar som pekar på en specifik sida indikerar nämligen hur pass viktig du anser att den är i relation till andra sidor på webbplatsen. Ju fler länkar som pekar på en specifik sida desto viktigare tolkas den som.

Exempelvis:

Du anser att sidan ”Tjänster”, där du beskriver de olika tjänsterna som du erbjuder, är den viktigaste sidan på din webbplats. Länka då till denna sida mer än till övriga sidor på din webbplats.

Tips! Tänk på att enbart länka till interna sidor på ett relevant sätt. I dagsläget är Google och andra sökmotorer mer intresserade av sidor som bäst möter användarnas förväntningar, än de sidor som enbart har flest länkar.

Faktor 39: Kvalité på interna länkar

Från vilken sida dina interna länkningar kommer ifrån, spelar också roll när Google och andra sökmotorer avgör dina placeringar. Interna länkningar från startsidan eller andra auktoritativa sidor väger oftast tyngre än sidor med lågt värde.

Faktor 40: Brutna länkar

Ifall din webbsida innehåller alldeles för många brutna länkar, kan Google och andra sökmotorer tolka detta som att din sida är misskött eller övergiven.

Enligt dokument som utgavs av Google för ett par år sedan, används brutna länkar för att avgöra en webbplats kvalitet. Många brutna är alltså ett tecken på dålig kvalitet, vilket kan göra att dina placeringar försämras.

Tips! Se till att emellertid gå igenom dina interna och externa länkar. Ifall du upptäcker brutna länkar bör du antingen ta bort eller byta ut dessa. Ett verktyg du kan kostnadsfritt identifiera brutna länkar är Search Console (Tidigare Google webmaster Tools).

Faktor 41: Läsbarhet

I december 2010 införde Google en ny faktor som användes för att avgöra din placering i sökmotorerna. Denna faktor var lässvårighet. Kort och gott hur pass lätt eller svårt ditt innehåll var att läsa.

Anledningen till att man införde denna faktor var att läsare skulle kunna filtrera webbplatser baserat på dess lässvårighet – grundläggande, mellan eller avancerad.

År 2015 slutade Google dock att använda denna faktor för att avgöra din placering. Det är däremot fortfarande viktigt att skriva texter som majoriteten av besökarna kan läsa. Undvik därför att skriva med ett allt för svårt vokabulär. Gör det enkelt och trevligt för användaren att läsa texten.

Fortsättning och uppdateringar kommer löpande… Senast uppdaterad 2017-11-27.