Guiden till Google Keyword Tool

Vill du veta mer om Google Keyword Tool? Verktyget används främst för att leta upp, få estimat eller förslag på sökord som ni kan annonsera på genom Google Adwords. Verktyget är även uppmärksammat av många SEO-byråer. I det här inlägget går vi genom verktyget och varför det används så flitigt världen runt. Vare sig det handlar om SEM eller SEO rekommenderar vi att påbörja projektet med en sökordsanalys. En sökordsanalys kan förslagsvis göras i verktyget Google Keyword Tool.

Varför Google Keyword Tool?

Google Keyword Tool

Hitta nya sökord genom Google Keyword Tool (sökordsplaneraren).

Estimat: Vi har snuddat in på det tidigare och utan en ordentlig analys är det svårt att lyckas vare sig ni vill synas med annonser på Google Adwords, Bing Ads eller genom sökmotoroptimering (SEO). I verktyget kan ni nämligen få estimat för sökningarna på sökorden som ni tror kan tänkas vara bra för er blogg eller webbplats. (Läs mer om vett och etikett för webbplatser här). Ofta lägger företag ner mycket tid på innehåll, men om det inte görs några sökningar på sökorden som ni tar fram spelar det inte så stor roll. Självklart blir inte texterna bortkastade men ni skriver enbart för besökarna som är inne på webbplatsen. Genom att skriva om sökord som faktiskt personer söker efter ökar sannolikheten att ni förbättrar er trafik. När ni syns på dessa sökord kan ni nå nya besökare och inte bara personer som känner till ert varumärke.

Relaterade sökningar: Om ni skriver in ert sökord i verktyget kan ni även få förslag på relaterade sökningar inom ämnet. Det skapar en helt ny förutsättning för er när ni gör en sökordsanalys och ni kan hitta många bra och relaterade sökord.

Sökordskombinationer: Ni kan även få förslag på olika kombinationer om ni skriver in två eller fler sökord. Detta kan skapa ännu fler möjligheter för er men det visar även det grundläggande och det är hur många som söker på sökordet som ni tar fram.

Sökordsplaneraren Google

På svenska kallar vi verktyget för sökordsplaneraren. För ett par år sedan gick det bra att använda Google Keyword tool relativt smärtfritt. Det var bara att surfa in och påbörja analysen. Dessvärre fungerar inte detta längre utan kräver en liten insats från er som användare.

Hur får man tillgång till verktyget?

Det är ganska enkelt men det krävs att ni har ett konto hos Google. Ni registrerar enkelt en Gmail-adress här. Därefter är ni startklara för att börja använda Google Keyword tool.

Se till att registrera en Gmail-adress idag och börja göra din egen analys. Förlita dig dock inte till 100% på trafikvolymerna då detta endast är ett estimat från Google.

Görs det några sökningar på sökorden som ni tycker är viktiga för er verksamhet?

En reaktion på ”Guiden till Google Keyword Tool

Kommentarer inaktiverade.