3 tips för att hitta grymma nyckelord (SEO & SEM)

Oavsett om du ägnar dig åt sökmotoroptimering (SEO) eller sökmotormarknadsföring (SEM) så är bra nyckelord en grundsten för att lyckas i sökmotorerna. Många gånger är det dock inte helt enkelt att hitta dessa nyckelord. I denna guide tänkte vi därför gå igenom 3 tips för att hitta grymma nyckelord.

Google Keyword Planner

Google har utvecklat ett eget verktyg, Google Keyword Planner (Sökordsplaneraren), som finns tillgängligt för AdWords-användare. Detta verktyg är framförallt framtaget för att ge dig förslag på nya nyckelord och idéer för annonsgrupper när du ägnar dig åt SEM. Det funkar dock alldeles utmärkt att använda även om du bara sysslar med SEO.

Sökordsplaneraren på Google

Använd Googles Sökordsplanerare för att hitta nya nyckelord.

Förutom att ge dig förslag på ord som du kanske inte tänkt på innan, ger verktyget dig dessutom tillgång till statistik såsom sökvolym och konkurrens för individuella sökord. Detta gör att du kan få en bättre uppfattning om hur konkurrensutsatt olika nyckelord är, samt hur mycket trafik de kan generera till din webbplats.

Var dock försiktig med att enbart använda dig utav Sökordsplaneraren när du letar efter nyckelord.

Ifall du är intresserad av att lära dig mer om detta verktyg kan du läsa vår tidigare artikel Guiden till Google Keyword Tool.

Relaterade sökningar

Relaterade sökningar i Google är oftast ett väldigt bra och effektivt sätt att hitta ord som folk dessutom aktivt söker efter.

Relaterade sökningar är de ord och fraser som dyker upp när du börjar att skriva in något i Googles sökfält:

använd googles relaterade sökningar för att hitta nyckelord

De dyker dessutom upp i botten utav sökresultaten:

latent semantiska nyckelord

Dessa relaterade sökningar är även kända som latenta semantiska nyckelord (LSI) och kan med fördel användas i dina texter och innehåll på webbplatsen. Med hjälp av dessa LSI ord hjälper du Google och andra sökmotorer att avgöra vad din webbplats handlar om.

Tips! Ifall du hittar ett ord eller nyckelordsfras kan du använda verktyg såsom SEMrush för att kontrollera konkurrens, sökvolym och annan värdefull information. Du kan också använda Googles sökordsplanerare som vi nämnde tidigare.

Använd dina konkurrenter

En annan effektiv strategi för att hitta nyckelord är att undersöka vilka ord som dina konkurrenter använder. Detta kan du dels göra manuellt genom att gå in på deras webbplats och kolla vilka sidor som de verkar tycka är viktiga. Detta kan exempelvis vara sidor med extra mycket innehåll eller sidor som får många interna länkar.

När du väl lokaliserat dessa sidor kan du kontrollera ifall de trycker extra mycket på något ord. Detta kan exempelvis vara ett ord som nämns i rubriken och sedan används många gånger i texten. Med största sannolikhet är det ordet deras nyckelord.

Självklart kan du även använda SEMrush eller andra verktyg för detta också.

Avslutningsvis

Vi hoppas att du lärt dig hur du kan hitta nyckelord. Ifall du vill lära dig ännu mer om nyckelord och sökmotoroptimering i allmänhet kan du investera i en SEO-kurs.