Maximera effekten av dina bilder för SEO

Som du säkert vet så finns det en mängd olika sätt att piffa upp dina artiklar på. Rubriker, mellanrubriker, filmer och sist men inte minst med bilder. Men hur gör man egentligen när man sökmotoroptimerar bilder på bästa sätt? Här kommer en liten guide.

Optimera bilder för SEO

Välj rätt bild

Det är viktigt att bilden anknyter till det som artikeln handlar om. Sambandet mellan texten och bilden behöver inte vara klockrent. En gyllene regel när det gäller bildsättning är ju att inte använda en bild som direkt beskriver samma sak som du kan läsa i texten. Bild och text ska komplettera varandra. Därför är det viktigt att använda bildtexten för att utveckla och förklara.

Kvalité

Ja, det är viktigt att bilderna håller en hög kvalitet med en bra upplösning och storlek. Dubbelkolla alltid att de ser bra ut på mobilen, plattan eller datorn.

Undvik att använda gratisbilder, de är ofta uttjatade och själlösa. Det absolut bästa är om du kan ta dina egna bilder. I andra hand är det värt att hyra in en fotograf som tar bilder åt dig.

Tänk också på att bilder inte behöver vara fotografier. En bild kan lika gärna vara ett diagram eller infografik. På nätet finns det enkla verktyg som gör att du kan skapa den typen av bild förhållandevis lätt. Många av dem är dessutom gratis.

Användarrättigheter

Både på Google och på Flickr kan du söka efter bilder som inte är upphovsrättskyddade.

Via Google hittar du dem när du gör en bildsökning, klickar på verktyg, användarrättigheter och sedan väljer ”bilder som får användas”.

På Flickr hittar du bilder som får användas via Flickr Creative Commons.

Eftersom fotografer behöver all uppmärksamhet de kan få så är grundregeln att alltid namnge den som tagit bilden. Har fotografen frånsagt sig upphovsrätten är det bara schysst att bjuda på lite gratis PR tillbaka, inte sant?

Sedan vill vi nämna:

Unsplash en annan bildbank

Gif Grabber (för Mac) som gör att du enkelt kan skapa dina egna gif-bilder.

Alt-texter

Många har säker suttit där och fyllt i alt-texten bara för att sedan se att ”den inte syns någonstans”, så varför behövs den?

Alt-texten är den text som läses upp för personer med synnedsättningar, det har traditionellt också varit den text som Google läser av för att förstå vad bilder föreställer. Det senaste är att Google eventuellt kan läsa av bilder utan att alt-text nu. Men såtillvida alla blinda har blivit seende så kommer vi fortsatt att använda alt-texten eftersom den är viktig ur ett tillgänglighetsperspektiv.