För- och nackdelar med att annonsera på LinkedIn

Spontant känns LinkedIn som den ideala annonsplatsen för B2B-marknadsföring. Delvis eftersom det är en kanal för människor i egenskap av sitt professionella jag. Samtidigt får vi inte glömma att även arbetare har privatliv, egna intressen och behov.

Fördelen med att annonsera på LinkedIn är att du genom att rikta din kampanj till specifika branscher och yrkesroller kan nå din målgrupp  på ett mer exakt sätt. På det sättet skiljer sig LinkedIn från Facebook där du ofta urskiljer och hittar din målgrupp baserat på helt andra parametrar, intressen, grupper, ålder, med mera. Eftersom många linkedinanvändare fyller i helt annan information så blir möjligheterna annorlunda.

Här är några av de filter som du kan använda vid din linkedinannonsering:

  • Företagets storlek
  • Bransch
  • Titel och befattning
  • Geografi
  • Grupper

Nackdelar och slutsats

LinkedIn har blivit kritiserad för sin annonseringslösning där betalmodellen försvårar budgeteringen. Bland annat anges inte priset per klick på förhand. Jämfört med de flesta andra plattformar är den också dyr per klick. Det gör att den lämpar sig bäst för större B2B-företag med en större budget avsatt och en tydligt definierad målgrupp.

Allt har inte gått helt enligt planerna för LinkedIn, bland annat hackades företaget 2012.

Några intressanta fakta om LinkedIn

  • LinkedIn grundades i slutet av 2002 och börsnoterades 2011
  • LinkedIn har över 475 miljoner användare i 200 länder
  • LinkedIn har kontor i 30 städer runt om i världen, i Stockholm öppnade de ett kontor 2011
  • Könsfördelningen mellan användarna är 44 procent kvinnor och 56 procent män
  • 40 av användarna loggar in dagligen
  • I Sverige finns det 35 000 företagssidor
  • I Sverige finns ungefär 2,6 miljoner användare, plus 200 000 svenskar utanför Sverige
  • 70 procent använder Linkedin när de är på jobbet
  • 13 procent av Linkedinanvändare har inget konto på Facebook
  • 59 procent av användarna besöker aldrig Twitter
  • 88 procent av marknadsförare som arbetar med B2B använder LinkedIn
  • 47 procent av alla Linkedinbesökare använder appen i sin mobil
  • 40 procent av användarna använder appen för att leta efter jobb

En reaktion på ”För- och nackdelar med att annonsera på LinkedIn

Kommentarer inaktiverade.