För- och nackdelar med displayannonsering

När du surfar in på olika webbplatser, tidningar, sociala medier eller använder olika appar och spel så möts du ibland av displayannonsering. De kan visas där den som driver sidan eller appen har angivit att annonser får visas. Ofta är det som en banner högst upp på en sida, i mitten, längst ner eller som en liten annons till höger. Displayannonser kan innehålla video, bild och text, enskilt eller i kombination. Gemensamt är ändå att de ofta innehåller ett kort och slagkraftigt budskap som försöker locka dig att klicka på dem.

Displayannonsering är ofta ett bra komplement till vanlig sökordsannonsering men för att de ska lyckas är det viktigt att välja rätt målgrupp för dina annonser. Du skulle till exempel kunna välja att visa dina displayannonser för dem som redan besökt din sida, vilket kallas för remarketing.

Displayannonser skapar du i Google AdWords.

När ska du använda displayannonsering?

Exempel på displayannonsering hos DN.

Om du funderar på att börja använda dig av displayannonsering finns det några saker du kan stödja ditt beslut på. Det första handlar om sökvolymen. Om du din produkt är välkänd och redan genererar en hel del sökningar så är sökordsannonsering förmodligen en bättre idé. Om din produkt däremot inte är så känd så kan displayannonsering vara att föredra. På det sättet kan du stärka kunskapen om din produkt och bygga upp ditt varumärke. Med hjälp av displayannonsering kan du nämligen se till att synas i rätt sammanhang utan att den som ser dig nödvändigtvis har sökt dig. Det är särskilt intressant när din produkt anknyter till något annat. Låt oss till exempel säga att du är veterinär. Då kan det vara intressant att använda displayannonser när människor surfar in på olika sidor som handlar om djur och djursjukdomar. Då blir steget till att klicka på din annons helt naturligt och displayannonsen fungerar som bäst.