Optimering för mer kunder

Hur kan ert företag optimera er närvaro online? Det finns flera saker ni kan tänka på när ni utför en optimering för ert företag.

Att utföra en optimering för en webbsida kan innebära otroligt mycket för er organiska trafik. I det här inlägget tar vi upp enkla saker som gör att ni kan effektivisera och optimera era positioner i sökmotorerna.

Första steget som vi rekommenderar är att välja ut rätt sökord. Om ni arbetar mot fel sökord spelar det ingen roll hur mycket ni sökoptimerar. Om det inte generar i nya kundförfrågningar finns det ingen mening men det stora arbetet som ni lägger ner. Läs mer om hur vi väljer ut bra sökord. Blogginlägget är skrivet den 7 mars 2017.

Optimering för rätt sökord

Det är viktigt att välja rätt sökord när ni utför en optimering

Sökoptimering som fungerar

Det finns två väsentliga delar att ta upp när det är dags för att se över sin webbsida. Det första är en så kallad on page optimering. On page är vanligt benämning i SEO-sammanhang och för optimeringar av webbsidor. Om vi översätter ordet on page från engelska till svenska blir det ”på sidan”. Således handlar on page om aktiviteter som man kan optimera på webbsidan.

• Exempel på optimering on page
• Innehållsrika och givande texter
• Mobiloptimering
• Snabbhet och navigering
• Intern länkstruktur
• Komprimerade bilder

Den andra väsentliga delen handlar om faktorerna som sker utanför webbsidan. Den här delen kallas off page optimering. Det är alltså externa faktorer som ger kraft till webbsidan.

Olika förutsättningar

Vi pratar ofta om hur kraftfull en webbsida är och hur alla företag har olika förutsättningar att lyckas på sökmotorerna. För oss handlar det om att kommunicera det här ut till våra kunder och skapa rätt förväntningar när vi påbörjar ett samarbete.

En sak som avgör hur kraftfull en webbsida är hur många externa länkar som pekas mot webbsidan. Det går enkelt att se vilka externa länkar man har igenom Search Console. Search Console är ett verktyg som är kostnadsfritt och som Google har skapat. Verktyget är från början skapat för att ni som webb-administratör ska veta eller känna till om något är fel på er webbsida. Här kan ni enkelt se hur många externa länkar som pekar till er webbsida.

Knuffa ner konkurrenterna

För att knuffa ut ett annat företag och få möjligheten att glänsa på Googles top10 resultat behöver vi ha bättre innehåll och texter (on page) och fler legitima externa länkar (off page) än företaget som ligger där idag. Så enkelt är det.

Det går att göra mycket själv, men för att få riktigt bra resultat rekommenderar vi att samarbeta med en SEO-byrå. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver rådgivning eller hjälp på vägen.