Så funkar AMP

För ungefär ett år sedan började Google inkludera AMP-sidor i sökresultatet. Och vad är nu AMP?

Kort förklaring om AMP

Jo, AMP är en förkortning på Accelerated Mobile Page. I praktiken innebär det att en AMP-sida är avskalad från krimskrams. Sidans olika element anpassas istället till AMP-formatet.

AMP - Accelerated Mobile PagesI nuläget betyder det bland annat att bilderna är AMP-anpassade med tydliga mått och särskilda ändelser. Detsamma gäller fonter, videos och bildspel. Det är det som gör att sidorna tar mycket kortare tid att ladda.

Formatet är särskilt lämpligt för nyheter eftersom snabbhet är extra viktigt för den typen av innehåll. Både för skribenten som lägger upp nyheten men också för läsaren som vill kunna läsa den snabbt på bussen utan att ta upp för mycket tid eller mobildata. Tidiga tester visade att AMP-sidor laddade fyra gånger snabbare och använde åtta gånger mindre mobildata än andra mobilanpassade sidor.

Hur vet man att en sida är AMP:ad?

Dels ser man det i adressen eftersom dom följer formatet https://wwww.adsight/amp/namnet-pa-sidan. I sökresultatet känner du också igen sidorna på den lilla blixten framför metabeskrivningen.

Hur gör man AMP-sidor?

Förslagsvis gör man två sidor. En ”vanlig” för datorer och sedan en AMP-sida som för mobilanvändarna. Men lugn, det är inte så krångligt som du tror. I WordPress går det lätt med en plugin och lite handpåläggning.

Påverkar formatet SEO?

I nuläget verkar inte AMP-sidor premieras mer än andra mobilanpassade sidor. Däremot genererar dom en hel del klick och det gör att dom rankas allt högre i sökresultatet.

Därför finns det också all anledning att fundera lite mer på AMP-implementering.