Så skriver du SEO-vänliga rubriker

För många som skriver är rubriken bland det svåraste att skriva. Den ska skapa intresse, ge en bild av inläggets innehåll samtidigt som den inte får vara för lång. Det är svåra saker att kombinera på ett lyckat sätt.

Delvis tycker jag att det är lättare att skriva för webben än för en artikel, särskilt med stöd av lite SEO. Medan en tidningsrubrik gärna ska vara fyndig eller chockerande så ska en SEO-anpassad rubrik främst av allt vara tydlig. Handlar innehållet om potatisar så bör ”potatis” även ingå i rubriken. Personligen tycker jag att det eliminerar en hel del prestationsångest.

Här kommer lite andra saker att tänka på när du skriver din SEO-rubrik

Eftersom du gärna vill matcha din rubrik till det som någon söker på Google så är det bra att matcha rubriken mot den potentiella sökningen. Det gör du genom att inkludera relevanta sökord och fraser. Det gäller i synnerhet namn både för företag och personer. När vi söker tenderar vi nämligen att skriva ut hela företagsnamnet eller personnamnet. När vi däremot skriver om dem så gillar vi att förkorta dem. Att skriva ut hela och inkludera det i rubriken är ett sätt att sökmotoranpassa i rubriken — ”Dåligt
potatisår säger Kent Låtsasnamn
”, eller ”EKOPO – den nya miljövänliga potatisen”.

Ett annat tips är att ta ut det verkligt unika i texten och använda det i rubriken. Många skriver om samma saker med liknande rubriker vilket gör det svårt att sticka ut i mängden. Konkurrensen blir betydligt mindre när man skriver om något unikare. Potentiellt når du inte lika många men dem du väl når kommer förmodligen att vara mer intresserade och mer benägna att klicka på just ditt inlägg.

När du skriver är det också viktigt att komma ihåg att du inte enbart kan skriva för sökmotorerna. Till syvende och sist så är det ändå människor som ska läsa och förstå det du har skrivit. 

Inlägget postades i SEO. Skapa ett bokmärke för länken.