juni 28, 2017

Landningssidor

Landningssidor är för oss en sida som en besökare hamnar på med hjälp av antingen en kampanj, ett visst sökbegrepp eller ett event. En landningssida är ofta mer avskalad än den vanliga webbplatsen. När sidan är mer avskakad kan den fokusera mer på en specifik målsättning. Det kan handla om en att besökaren ska skriva upp sig på ett nyhetsbrev, ladda hem ett whitepaper, fylla i ett kontaktformulär eller ringa ett telefonsamtal. Detta är något effektiva landningssidor kan hjälpa till med. Vill du komma i kontakt med oss idag? Hör av er.





Externa landningssidor

Att arbeta med landningssidor kan vara effektivt men vi brukar alltid rekommendera att först arbeta upp företags webbplats innan man börjar titta närmare på externa sidor. Ibland kan det vara den enda möjligheten och då finns den externa landningssidan där som ett bra komplement. Det kan vara lokala mäklare som är knutna till en central kedja, eller en elektronikkedja som är knuten till en central webbplats.

Ett vanligt förekommande idag är företag som arbetar med exaktmatchade domäner (även kallade för EMDs). Det går ut på att man letar upp ett bra sökord och sedan registrerar en domän där sökordet finns med. Om vi skulle vilja arbeta med ordet sökordsannonsering skulle vi därefter registrera domänen sökordsannonsering.se. Att arbeta med exaktmatchade domäner kan kännas lockande men det är inget vi rekommenderar att starta med. Ett argument som många byråer har för att ett företag ska synas på exaktmatchad domän är att det är så mätbart. Det är lika lätt att mäta digitala marknadsföringsinsatser på företagets webbplats.

Att däremot att arbeta med konvertingsvänliga landningssidor med kampanjer eller på webbplatsen är riktigt bra. Ofta möter företag endast försäljning (makromål) men vi tycker även att delmål (mikromål) är viktiga att mäta.

Mikromål att mäta genom landningssidor

• Uppskrivningar på nyhetsbrev
• Tid på en specifik webbsida
• Antalet sidor för en besökare
• Besök på en specifik webbsida
• Registrering för ett event

Makromål som är viktiga genom en landningssidor

• Köp
• Kontaktformulär
• Telefonsamtal

Oavsett om ni arbetar med EMDs, interna landningssidor eller kampanjsidor rekommenderar vi att mäta insatserna noggrant. Landningssidor är bra till mycket men glöm inte av företagets webbplats som speglar ert varumärke och relation med kunder.

Behöver ni hjälp att komma igång med en landningssida? Tveka inte att kontakta oss. 

Meny Sökmotoroptimering

 Sökordsanalys
 Onpage
 Offpage
 Länkstrategi
›Landningssidor

Kontaktpersoner

Alfons Passgård
+46 73 089 96 20
alfons@adsight.se