juni 28, 2017

Offpage

När vi talar om Offpage så syftar vi ofta till externa insatser som görs vid en sökmotoroptimering. Min personliga förklaring till Offpage brukar vara att det är likt ett politiskt val. Då handlar jämförelsen främst angående rösterna i ett val. Även om externa insatser var viktigare förr är det fortfarande en avgörande faktor i strävan mot en bra position i sökmotororerna. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp med planeringen. 





I Sverige har vi alla lika rösträtter vare sig man är gammal eller ung. Däremot behöver man ju vara över 18år. Om vi jämför rösterna i ett politiskt val i jämförelse med sökmotorerna så är rösterna på sökmotorerna alla webbplatser som finns där ute. I sökmotorernas val har dock alla olika rösträtter beroende på ett flertal faktorer. Beroende på hur starka och hur bra röster (webbplatser) som pekas intill sin webbplats, desto starkare blir webbplatsen. Styrkan i webbplatsen är en faktor i en offpage-optimering.

11st Offpage faktorer som är viktiga

Hur gamla är domänerna som pekar till webbplatsen

• Antalet externa root-domäner som pekar till webbplatsen
• Antalet externa länkar som pekar ifrån olika ip-adresser
• Antalet externa webbsidor som pekar till webbplatsen
• Om en bildlänk förekommer är alt-taggen optimerad
• Externa länkar från domäner med hög auktoritet
• Auktoriteten av den länkade webbsidan
• Auktoriteten av den länkande domänen
• Externa länkar från konkurrenter
• Kvalitén på externa länkar som pekar till webbplatsen
• Ankartexten på den externa länken.

Ovan finns 11st faktorer listade och vi tittar på över 120st faktorer när vi avgör om en webbsida eller webbplats har en bra eller lyckad offpage. Det är inte alltid som antalet externa länkar vinner Googles val utan det handlar om kvalitén om länkarna.

Hela poängen i Googles algoritmer är att man ska bygga extern kraft på ett organiskt sätt. Det vill säga ju bättre innehåll ni skapar desto mer kommer innehållet att delas och länkarna kommer succesivt växa. Ibland kan detta upplevas som en sökmotoroptimerings-utopi eftersom många arbetar med sökmotoroptimering. Eftersom alla andra jobbar med köpta externa länkar måste även många andra hänga på tåget. Det var i alla fall så det lät för några år sedan. Nu har Google rensat upp och bra innehåll lönar sig alltid.

Kolla upp externa länkar så här

Det går att kolla upp antalet länkar på ett ganska så enkelt sätt. Google har ett verktyg som heter Search Console. Det hette för ett par år sedan Google Webmaster Tools. I det här verktyget kan ni se vilka externa länkar ni har.

Tips:

För att arbeta själva med offpage rekommenderar vi att skriva ner en lista på externa leverantörer och samarbetspartners. Fråga er frågan till er själva om vilka som kan ställa upp med en länk in till er webbsida.

Hur ser det ut med er offpage-optimering?

Meny Sökmotoroptimering

 Sökordsanalys
Onpage
›Offpage
Länkstrategi
Landningssidor

Kontaktpersoner

Alfons Passgård
+46 73 089 96 20
alfons@adsight.se