Behöver du vÄr hjÀlp?

Adsight Ă€r en digital byrĂ„ som utgĂ„r frĂ„n ditt företags behov och mĂ„lgrupp – sĂ„ att du och dina kunder lĂ€ttare hittar varandra. Nyfiken pĂ„ hur?

Har du nyligen hört talas om annonsering via sociala medier? Eller behöver du finslipa din kunskap inom Àmnet? I vÄr nybörjarguide om annonsering via sociala medier kommer vi att dela med oss av grundlÀggande information inom Àmnet, samt berÀtta om hur det Àr att jobba som onlinemarknadsförare.

InnehÄll

Kapitel 1: Vad Àr sociala medier?

Kapitel 2: Facebook annonsering

Kapitel 3: Instagram annonsering

Kapitel 4: LinkedIn annonsering

Kapitel 5: Kom igÄng med livestreaming

Kapitel 6: Arbetet som Onlinemarknadsförare

 

Kapitel 1: Vad Àr sociala medier? 

Med sociala medier menar vi webbplatser eller appar dĂ€r innehĂ„llet Ă€r skapat av anvĂ€ndarna. InnehĂ„llet kan bestĂ„ av all möjligt – intressanta lĂ€nkar, diskussioner och information om hobbys, aktuella Ă€mnen, personliga Ă„sikter och insikter.

Sociala medier anvÀnds ocksÄ av företag och organisationer pÄ olika sÀtt. Vissa fokuserar pÄ annonsering (vilket hör till digital marknadsföring), andra pÄ att bygga och stÀrka kontakten med sina kunder. En hel del företag har ocksÄ valt att lÀgga ut delar av sin kundtjÀnst i sociala medier.

Hur och vad ett företag eller en organisation bör göra i sociala medier Àr helt beroende pÄ vad kÀrnverksamheten gÄr ut pÄ och vilka ens kunder Àr. Grundregeln Àr ÀndÄ att du bör finnas i sociala medier om dina kunder gör det.

Arbeta med sociala medier

Den stora fördelen med sociala medier och sökmarknadsföring (SEM) Ă€r att de gör det möjligt att lĂ€ttare nĂ„ specifika mĂ„lgrupper – förutsatt att man har en vĂ€l genomtĂ€nkt strategi. Strategin bör innehĂ„lla delar av följande:

Annonsering – Idag Ă€r det möjligt att annonsera i de flesta digitala kanaler – Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter, vilket ocksĂ„ brukar kallas för digital marknadsföring. Fördelen med annonsering i just sociala medier Ă€r att det Ă€r relativt lĂ€tt att nĂ„ specifika kundgrupper baserat pĂ„ deras Ă„lder, geografiskt omrĂ„de, intressen eller beteende. Det gör att det blir betydligt lĂ€ttare att nĂ„ dem med anpassade budskap till just dem. Med det i ryggen Ă€r det dags att fundera pĂ„ vad syftet med annonseringen Ă€r. Det kanske Ă€r att hitta nya kunder, stĂ€rka varumĂ€rket, driva trafik till webbsidan eller för att skapa en mer personlig kontakt med kunderna. NĂ€r du sedan kommit igĂ„ng med annonseringen Ă€r det lĂ€tt att mĂ€ta resultatet av den och vid behov optimera den ytterligare.

Interagera och analysera – Sociala medier Ă€r ett alldeles utmĂ€rkt sĂ€tt att kommunicera med sina kunder. BĂ„de genom att dela med dig av din egen historia, snabbt nĂ„ ut med information som att telefonvĂ€xeln inte fungerar just nu, eller att, i vĂ€rsta fall, försvara och förklara sig vid en kris.

De strategiska momenten bör innehÄlla en plan gÀllande var och med vad du ska uppdatera, liksom med vilken frekvens. En krishanteringsplan Àr ocksÄ viktig att arbeta fram, för att mota Olle i grind.

Vi vill ocksĂ„ slĂ„ ett litet slag för att sociala medier Ă€r ett alldeles utmĂ€rkt sĂ€tt för dig att omvĂ€rldsbevaka, dels vad som hĂ€nder i din egen bransch men ocksĂ„ hur ”snacket gĂ„r” mer generellt. UtifrĂ„n det kan man sedan skapa trender, haka pĂ„ trender, lĂ€ttare förstĂ„ sina kunder eller rent av hitta nya.

 

Kapitel 2: Facebook annonsering

Facebook Àr det sociala mediet med absolut flest anvÀndare. I Sverige rör det sig om ungefÀr 5,9 miljoner stycken, som Àr allt frÄn vd:s till studenter. Den genomsnittlige FacebookanvÀndaren anvÀnder plattformen 14 gÄnger per dag, sÄ det Àr inte konstigt att mÄnga företag vill annonsera pÄ Facebook.

Annonsera pĂ„ Facebook — tips

För att lyckas bra med att annonsera pÄ Facebook finns det nÄgra saker som Àr viktiga att tÀnka pÄ. Den frÀmsta Àr att skapa optimerade annonser som riktar sig till en specifik mÄlgrupp. Dessa annonser ska innehÄlla följande fyra komponenter för att vara lyckade:

  • De Ă€r visuella. Sedan lĂ€nge har bilder och film tagit över annonseringen pĂ„ Facebook. Det rĂ€cker inte bara med att skriva en fyndig text, det mĂ„ste vara visuellt ocksĂ„. I Facebooks algoritm sĂ„ prioriteras Ă€ven inlĂ€gg med bild och sannolikheten att de blir delade ökar.
  • De Ă€r relevanta. För att din annons ska vara framgĂ„ngsrik sĂ„ mĂ„ste den kĂ€nnas relevant för mĂ„lgruppen. Annars slösar du bĂ„de din egna tid och pengar, men Ă€ven anvĂ€ndares. Du betalar ju för varje klick och vill att det ska vara en person med en genuin nyfikenhet pĂ„ din produkt. RĂ€tt mĂ„lgrupp nĂ„r du genom att anvĂ€nda instĂ€llningarna för annonsen pĂ„ ett genomtĂ€nkt och strategiskt sĂ€tt. Även Facebook mĂ€ter och föredrar relevanta annonser som uppskattas av anvĂ€ndarna.
  • De innehĂ„ller ett lockande förslag. Vilket Ă€r det som sedan gör att anvĂ€ndaren klickar pĂ„ annonsen. Besvara gĂ€rna frĂ„gan ”Varför ska anvĂ€ndaren klicka pĂ„ din annons?” Jo, för att dĂ„ fĂ„r dom 10 procent rabatt pĂ„ nya skor, till exempel.
  • En tydlig Call-to-action (CTA) — uppmaning. Efter att ha sett annonsen Ă€r det viktigt att anvĂ€ndaren förstĂ„r vad hen ska göra, oavsett om de sedan vĂ€ljer att göra det eller inte. Det kan ocksĂ„ vara bra att tidsbestĂ€mma handlingen; ”Köp nu” eller ”Erbjudandet slutar snart”, sĂ„ att anvĂ€ndaren klickar pĂ„ din annons pĂ„ en gĂ„ng.

Andra tips och rÄd om marknadsföring pÄ Facebook

För verksamheter som vill anvÀnda Facebook som en marknadsföringskanal brukar vi rekommendera att göra det ordentligt och professionellt redan frÄn starten. Sidan pÄ Facebook bör hÄlla sig uppdaterad och det ska inte vara en statisk sida likt er hemsida. Glöm inte att din sida pÄ Facebook blir en Äterspegling av er verksamhet. Om ert företag gör valet att anvÀnda en Facebook sida, se till att göra det ordentligt frÄn starten.

En metod för att skapa intresse pÄ Facebook för din verksamhet Àr att anordna tÀvlingar eller lotta ut gÄvor. Att ge bort en önskvÀrd produkt gör mÀnniskor glada och det skapar Àven motivation för besökaren. Motivationen gör att besökaren tar sig ann uppmaningen som ni vill att besökaren ska göra. T.ex. om ni vill att besökaren ska gilla er sida. Varför ska jag gilla er sida om inte jag fÄr nÄgot av er? Det behöver dock inte alltid handla om att lotta ut en gÄva. Att dela med sig av kunskap kan vara lika vÀrt för besökaren. Ibland kan det Àven rÀcka att faktiskt frÄga eller vÀnligt be lÀsaren att dela inlÀgget.

Det Àr alltid bra att tillkÀnnage eventuella vinnare pÄ er Facebook-sida. Upprepa gÀrna strategin varje gÄng för att effektivisera flödet av nya följare eller prenumeranter. Det visar Àven en transparens ut mot framtida tÀvlingsdeltagare dÀr man ser med egna ögon att ni faktiskt ger ut en gÄva till mÀnniskorna som vinner.

Försök att göra din Facebook-sida minnesvÀrd för besökaren. Besökaren ska kÀnna samma röda trÄd vare sig man Àr inne pÄ er hemsida eller Facebook-sida.

Facebook Àr en kanal dÀr man delar saker. DÀrför Àr det viktigt att du kommunicerar med en professionell ton. TÀnk om nÄgot delar ert inlÀgg? Det kan sprida sig till bÄde befintliga kunder och potentiella kunder. Skriv blogginlÀgg och marknadsför gÀrna ditt blogginlÀgg via andra kanaler Àn din Facebook-sida. Det kommer att öka din trafik och vinst pÄ lÄng sikt.

Har ni satt en strategi för era sociala medier? Vet ni vad ert företag ska förmedla om ni fÄr ett negativt omdöme? Vilket tar action? Hur snabbt ska ni svara? Hur ofta ska ni uppdatera sidan? Vad Àr ert mÄl?

 

Kapitel 3: Instagram annonsering

De flesta sociala kanaler Àr reklamfria i början men i takt med att anvÀndarantalet ökar, desto intressantare blir de givetvis som annonsplats för företag. I slutet av 2015 blev det möjligt för företag att annonsera pÄ Instagram i Sverige och sedan dess har annonserna blivit allt vanligare.

Att annonsera pÄ Instagram skiljer sig frÄn att annonsera pÄ Facebook eller Twitter. Interaktionen med sponsrade inlÀgg pÄ Instagram Àr ofta högre och gÄr snabbare Àn i de flesta andra kanalerna. Det beror förmodligen pÄ att Instagram Àr bild- och filmbaserat frÄn första början. AnvÀndarna har dÀrmed vant sig vid att se bilder och att snabbt dÀrefter ta stÀllning till om de gillar dem eller inte. Enligt studier minns dessutom anvÀndarna Instagramannonser lÀttare Àn de minns reklam i andra sociala kanaler.

InstagramanvÀndare Àr ocksÄ mer benÀgna att stanna kvar pÄ en sida nÀr de vÀl klickat sig vidare frÄn en annons. I genomsnitt stannar de kvar 192 sekunder lÀngre Àn Twitter- och FacebookanvÀndare.

SjÀlvfallet gör det Instagram till en mycket intressant plattform för annonsering. För att lyckas Àr det dÀremot viktigt att förstÄ och anpassa sina annonser efter Instagrams format.

NÄgra saker att tÀnka pÄ vid Instagram annonsering:

Det absolut viktigaste att förstÄ med Instagram Àr att den frÀmst anvÀnds i mobilen, dÀrför utformar man sin annons efter det. Det Àr ocksÄ viktigt att annonserna inte Àr störande för anvÀndarna. De ska smÀlta in i flödet, som om sponsrade inlÀgg kom frÄn nÄgon de följer.

Precis som nĂ€r du annonserar pĂ„ Facebook sĂ„ kan du tydligt vĂ€lja ut din mĂ„lgrupp sĂ„ att din kampanj nĂ„r rĂ€tt publik — baserat pĂ„ en specifik plats, demografi, intressen, med mera.

SÄ vad kostar en annons pÄ Instagram?

Det beror pÄ hur du vÀljer att lÀgga upp kampanjen. Du kan vÀlja att betala per visning (CPM), per klick (CPC), per engagemang (CPE) eller per appinstallation (CPAI).

En annan intressant funktion pÄ Instagram Àr att anvÀndare kan donera pengar, vilket borde vara sÀrskilt intressant för intresseorganisationer.

Slutligen

Om din mÄlgrupp finns pÄ Instagram sÄ Àr det en av de bÀsta sociala kanalerna för annonsering, dÀrmed inte sagt att det passar alla företag.

 

Kapitel 4: LinkedIn annonsering

Spontant kÀnns LinkedIn som den ideala annonsplatsen för B2B-marknadsföring. Delvis eftersom det Àr en kanal för mÀnniskor i egenskap av sitt professionella jag. Samtidigt fÄr vi inte glömma att Àven arbetare har privatliv, egna intressen och behov.

NĂ„gra intressanta fakta om LinkedIn:

  • LinkedIn grundades i slutet av 2002 och börsnoterades 2011
  • LinkedIn har över 475 miljoner anvĂ€ndare i 200 lĂ€nder
  • LinkedIn har kontor i 30 stĂ€der runt om i vĂ€rlden, i Stockholm öppnade de ett kontor 2011
  • Könsfördelningen mellan anvĂ€ndarna Ă€r 44 procent kvinnor och 56 procent mĂ€n
  • 40 av anvĂ€ndarna loggar in dagligen
  • I Sverige finns det 35 000 företagssidor
  • I Sverige finns ungefĂ€r 2,6 miljoner anvĂ€ndare, plus 200 000 svenskar utanför Sverige
  • 70 procent anvĂ€nder Linkedin nĂ€r de Ă€r pĂ„ jobbet
  • 13 procent av LinkedinanvĂ€ndare har inget konto pĂ„ Facebook
  • 59 procent av anvĂ€ndarna besöker aldrig Twitter
  • 88 procent av marknadsförare som arbetar med B2B anvĂ€nder LinkedIn
  • 47 procent av alla Linkedinbesökare anvĂ€nder appen i sin mobil
  • 40 procent av anvĂ€ndarna anvĂ€nder appen för att leta efter jobb

Fördelar

Fördelen med att annonsera pÄ LinkedIn Àr att du genom att rikta din kampanj till specifika branscher och yrkesroller kan nÄ din mÄlgrupp pÄ ett mer exakt sÀtt. PÄ det sÀttet skiljer sig LinkedIn frÄn Facebook dÀr du ofta urskiljer och hittar din mÄlgrupp baserat pÄ helt andra parametrar, intressen, grupper, Älder, med mera. Eftersom mÄnga LinkedInanvÀndare fyller i helt annan information sÄ blir möjligheterna annorlunda.

HÀr Àr nÄgra av de filter som du kan anvÀnda vid din LinkedIn annonsering:

  • Företagets storlek
  • Bransch
  • Titel och befattning
  • Geografi
  • Grupper

Nackdelar och slutsats

LinkedIn har blivit kritiserad för sin annonseringslösning dÀr betalmodellen försvÄrar budgeteringen. Bland annat anges inte priset per klick pÄ förhand. JÀmfört med de flesta andra plattformar Àr den ocksÄ dyr per klick. Det gör att den lÀmpar sig bÀst för större B2B-företag med en större budget avsatt och en tydligt definierad mÄlgrupp.

 

Kapitel 5: Kom igÄng med livestreaming

För nÄgra Är sedan var det mÄnga förÀldrar som satte kaffet, téet eller mellanmjölken i vrÄngstrupen nÀr de fick höra talas om vad barn och ungdomar gjorde pÄ Periscope. Hets, avklÀtt, fylla och sex.

Men livevideos Ă€r sĂ„ mycket mer Ă€n det. SĂ€rskilt i dessa tider nĂ€r vi i allt högre grad utsĂ€tts för falska nyheter och övermanipulerat material frĂ„n tveksamma kĂ€llor. DĂ€rför ligger framtiden i live-streaming med riktiga mĂ€nniskor – direkt frĂ„n en mobil till era fans, kunder och andra nyfikna.

HÀr kommer lite tips och saker att tÀnka pÄ:

1. VÀlj plattform. Idag finns det en mÀngd applikationer som du kan sÀnda live med. Vilken ni vÀljer bör bero pÄ var er publik finns. För att komma fram till det föreslÄr jag lite hederlig research och lurking. LÀs pÄ, skapa konton och kolla runt hur de olika applikationerna funkar. NÄgra förslag pÄ var du kan börja Àr pÄ Periscope, Facebook Live, YouTube Live och nu senast med Twitter.

2. Fundera ut vad ni har att visa upp och berĂ€tta om. Efter att du har sett vad andra gör har du förmodligen fĂ„tt en massa inspiration till ditt egna innehĂ„ll. Brainstorma, skriv ner och bygg upp. Se alltid till att ha en plan för era sĂ€ndningar – nĂ„got att berĂ€tta om eller visa upp.

3. En livestream bör vara minst tio minuter lÄng. Men oroa dig inte, om de fylls med bra innehÄll och ni Àr tydliga i presentationen av den sÄ kommer andra att hitta dig. Tittarna kommer ocksÄ ha frÄgor och kommentarer och plötsligt har du sÀnt i 45 minuter istÀllet för tio.

4. NÄgra förslag pÄ vad ditt innehÄll kan bestÄ av Àr:

– Om du arbetar pĂ„ en offentlig verksamhet eller ideell verksamhet sĂ„ organiserar ni förmodligen föredrag och seminarier ibland. Det Ă€r perfekt för livestreaming.

– Ett format som jag gillar Ă€r ”frĂ„ga mig – jag Ă€r expert pÄ  ” (beroende pĂ„ vad er verksamhet gĂ„r ut pĂ„) och tro inte att folk inte Ă€r intresserade av vad ni gör. Att titta pĂ„ hur nĂ„gon fĂ€ller ett trĂ€d, informerar hur försĂ€kringsregler fungerar eller sĂ€nder live en gĂ„ng i veckan frĂ„n ett bygge ÄR intressant.

5. SÀnd regelbundet och informera gÀrna de följare ni redan har om sÀndningstiden innan, sÄ att de kan hitta er.

6. Glöm inte heller att uppmana tittare att följa er vid sÀndningens slut, sÄ att de inte missar nÀsta sÀndning.

 

Kapitel 6: Arbetet som Onlinemarknadsförare

Landskapet för vad mÀnniskor som arbetar med marknadsföring gör har snabbt förÀndrats sedan internet blev ett nytt verktyg och arbetsfÀlt. Det har ocksÄ lett till en mÀngd nya utbildningar och titlar. En av de vanligare Àr onlinemarknadsförare, men vad innebÀr yrkesrollen egentligen?

Arbetet som onlinemarknadsförare Àr flexibelt och kombinerar strategiska och analytiska uppgifter med mer konkreta uppgifter. Det handlar bland annat om att skaffa sig en förstÄelse för hur olika digitala kanaler fungerar, liksom att hÀnga med i hur de förÀndras och utvecklas. Det gÄr fort ibland och onlinemarknadsföraren mÄste kunna hÀnga med i svÀngarna för att förstÄ vilka kanaler som fungerar bÀst. Hur de kan integreras med de budskap man vill nÄ ut med Àr ocksÄ viktigt.

I jobbet som onlinemarknadsförare ingĂ„r ocksĂ„ mer tekniska uppgifter — att kunna sökmotoroptimera, annonsera pĂ„ sökmotorer och i sociala medier, hantera bilder, skriva, fylla sidor och flöden med relevant innehĂ„ll (content) liksom viss programmering.

Psykologi och analys Àr andra viktiga saker som en onlinemarknadsförare mÄste kunna behÀrska. Det gÀller dels nÀr man följer upp och utvÀrderar olika marknadsföringsÄtgÀrder, kampanjer och trafik. Det gÀller ocksÄ nÀr man designar en webbsida eller nÀr man bygger upp och lanserar en kampanj. Det Àr dÄ viktigt att förstÄ dels det egna budskapet men ocksÄ mÄlgruppens behov och drivkrafter, sÄ att de matchar och möter varandra.

Att driva trafik och skapa konverteringar

Detta Àr ofta onlinemarknadsförarens huvudmÄl oavsett vilket projekt hen arbetar för. Att driva trafik tror jag de flesta kÀnner till, men att skapa konverteringar Àr nÄgot mer komplicerat. DÀrför arbetar onlinemarknadsförare med konverteringsoptimering.

Konverteringsoptimering gÄr i princip ut pÄ att fÄ fler besökare att köpa en produkt eller tjÀnst av dig. LÄt Ät sÀga att du har 2 000 besökare till din webbplats idag men bara 100 av dem handlar. Konverteringsoptimering fokuserar pÄ att öka antalet i den sista gruppen. Oftast gör man det genom olika tester dÀr man sedan Äterigen analyserar vad som fungerar bÀst.

Som jag inledningsvis pratade om sÄ Àr jobbet som onlinemarknadsförare vÀldigt flexibelt. Landskapet, verktygen, mÀnniskors internetvanor och beteende förÀndras hela tiden. Det Àr ocksÄ det som gör arbetet bÄde dynamiskt och spÀnnande.

Avslutningsvis

Grattis! Du har nu tagit dig igenom hela vÄr nybörjarguide om annonsering via sociala medier. Du bör dÀrför ha grundlÀggande kunskaper inom Àmnet, samt veta hur det Àr att arbeta som en onlinemarknadsförare. Vi hoppas ocksÄ att du anvÀnder dig utav nÄgra av de tipsen vi delat med oss av för att ta dina annonser till nÀsta nivÄ!

Behöver du vÄr hjÀlp?

Vi Àr en fullservicebyrÄ och hjÀlper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spÄrning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×