Sökmarknadsföring på Google 2018

Eftersom vi tidigare publicerade en guide för hur du lyckas med sökmotoroptimering 2018, tänkte vi att det inte är mer än rätt att vi också går igenom hur du lyckas med sökmarknadsföring under det kommande året.

I denna guide kommer vi att gå igenom några av de nya uppdateringarna som skett i Google AdWords, samt hjälpsamma tips om hur du lyckas med sökmarknadsföring under 2018.

Säkmarknadsföring

Ifall du inte är helt familjär med AdWords sedan tidigare, kan du med fördel börja med att läsa Den ultimata guiden till Google AdWords.

AdWords ”nya” användargränssnitt

Om du sedan tidigare ägnar dig åt sökmarknadsföring (SEM) och använder Google AdWords, har du troligtvis inte kunnat missa det ”nya” användargränssnittet. Jag säger ”nya” eftersom Google annonserade detta gränssnitt redan i mars 2016. Det är dock inte förens nu i december denna uppdatering kommer att bli tillgänglig för samtliga AdWords-användare.

AdWords nya användargränssnitt

När Google tillkännagav detta nya utseendet beskrev man det som ”den mest kraftfulla förändringen som gjorts för hur annonsörer visualiserar och hanterar sina kampanjer på över 15 år”.

Exakt vilka nya funktioner som tillkommit och hur du hittar i det nya gränssnittet förtjänar en helt egen guide. Det som jag tycker är mest påtagligt och nämnvärt med det nya utseendet är dock hur pass mycket bättre översikt du får över dina kampanjer.

Assisterade konverteringar

En av de nya uppdateringarna som jag finner bland de mest användbara är möjligheten att se hur vissa annonser har assisterat konverteringar.

Med den nya uppdateringar kan du nämligen enkelt se hur vissa kampanjer, annonsgrupper och till och med sökord har assisterat konverteringar. Detta gäller både annonser i söknätverket och display-nätverket. Något som gör att du möjlighet att ta mer välgrundade beslut när du ska optimera dina annonser.

För att kontrollera vilka av dina annonser som assisterat konverteringar väljer du verktyg > sökattribution > konverteringar > assisterade konverteringar.

Dagar till konvertering

När du väl implementerat konverteringsspårning, är det viktigt att kunna förstå hur länge det tar kunder som klickar på din annons att slutföra det mål som du satt upp. Ibland sker nämligen en konvertering snabbt, inom en dag, medan det i andra fall kan ta flera veckor.

Med en ny uppdatering har du också möjligheten att göra just detta. För att se hur många dagar det tar till konvertering väljer du önskad kampanj eller annons grupp. Välj sedan segmentera > konverteringar > dagar till konvertering.

AMP-annonser och målsidor

Som vi nämnt i många av våra tidigare inlägg, så blir mobilen allt viktigare för sökmotorerna i takt med att allt fler sökningar sker via just mobilen.

Med anledning av detta introducerade Google under 2016 så kallade AMP (Accelerated Mobile Pages) landningssidor i de organiska sökresultaten. Detta gjordes för att snabba upp laddningstiden för de som besöker en webbsida från en mobil enhet.

Tidigare i år annonserade man också att man nu introducerar AMP-sidor som målsidor för dina sökannonser. Nedan kan du se en jämförelse mellan laddningstiden på en målsida som använder AMP och en som inte gör det:

I och med detta så tillkännagav man också att man börjar att hämta annonser som visas i display-nätverket med samma teknik som gör AMP-sidor så snabba. Nedan kan du se jämförelse:

Tester har visat att annonser i display-nätverket som visas i det nya AMP-annonsformatet laddar upp till 5 sekunder snabbare än de vanliga annonserna. Genom att använda detta nya format säkerställs det alltså att dina annonser blir sedda.

Annonsrotation 

Med hjälp av rätt rotation på dina annonser har du större möjlighet att visa dina bästa annonser för personer som är ute efter det du har att erbjuda. I slutet av september introducerade Google därför två nya inställningar för annonsväxling:

  • Optimera – visa annonser som ger bättre resultat mest
  • Rotera i obestämd tid

Tack vare inställningen optimera kan du enkelt förbättra resultatet från dina annonser och sökmarknadsföring. För att komma åt denna inställningen väljer du enkelt önskad kampanj eller annonsgrupp > inställningar > annonsväxling > optimera.

Avslutningsvis 

Att gå igenom samtliga uppdateringar som skett eller kommer att ske i Google AdWords skulle vara omöjligt, men vi hoppas i alla fall att du nu har lite bättre koll på några av de nya uppdateringarna. Samt hur du kan använda dessa för att lyckas bättre med din sökmarknadsföring.

Om du vill hålla dig uppdaterad med de senaste uppdateringarna som sker, kan du hålla utkik på denna sida.