Sponsrade länkar

Vill du undvika att betala onödiga pengar för dina sponsrade länkar? Vi ser till att dina sponsrade länkar på Google Adwords och Bing Ads blir optimerade mot era nyckeltal. Det gör vi genom ett inledande samtal med er och en löpande optimering av sökord, bud, annonser och konverteringsmål.

Hur hjälper vi företag att synas med sponsrade länkar?

Vi tycker det är extra bra när ett företag syns på sökmotorerna med en dubbelexponering genom både sponsrade länkar och sökmotoroptimering (SEO). Vid en dubbelexponering upplevs ett företag som ett marknadsledande och sannolikheten till ett klick ökar drastiskt.

Pay per click - sponsrade länkar

Sökoptimeringsmodellen som fungerar

När vi är ute hos företag så brukar vi prata om 10 + 20 = 60 regeln. Om ni syns med sponsrade länkar på t.ex. Google så får ni ca 10 % av sökningarna (topp-position). Om ni på den organiska listan får ni ca 20% av sökningarna (topp-position). Men om ni syns på båda platserna kan ni få upp emot 60 % av sökningarna.

Detta kan bli extra intressant om man arbetar i en bransch där det inte söks så mycket men att snittordern är väldigt hög. Låt säga att det är 20 sökningar/mån på sökfrasen ”industriventiler”. Att få ett klick på så få sökningar kan vara svårt. Det är därför extra viktigt att positionera ert företag med en dubbelexponering så att ni får in besökaren på er webbplats. Många försöker idag sökoptimera mot sökord som innehåller så mycket sökningar/mån som möjligt. Visst, trafik kan vara bra, men att driva in rätt trafik som resulterar i fler kunder är bättre.

Olika benämningar på sponsrade länkar

Kärt barn har många namn. Just sponsrade länkar ordet kan nämnas på följande sätt eftersom det är samma sak:

Google Adwords
Bing Ads
Sökordsannonsering
• SEM
• Pay per click-annonsering

Fördelar med sponsrade länkar

Det finns en hel del direkta fördelar med att exponera ert företag genom sponsrande länkar. Nedan kommer några saker som vi tycker är extra bra:

• Snabbt att komma igång
• Du betalar bara för resultatet
• Den som söker är ofta väldigt nära ett köpbeslut
• Lätt att mäta konverteringar

Det är enkelt att komma igång med sponsrade länkar men det finns också många saker som kan gå fel om man gör allt själv. Vanligt förekommande fel som vi stöter på i kampanjer på t.ex. Google Adwords och Bing Ads är följande:

• För breda sökord
• Felinställd geografi
• Sökord som inte konverterar
• För stor sökordsportfölj vs budget
• Dåligt kvalitetsresultat på kampanjen
• Ingen USP (unique selling point) i annonstexterna
• Dåliga landningssidor på webbplatsen

Tips: I enlighet med Googles policy för deras partner-program så återkommer en frågeställning väldigt ofta. Det handlar om att man ska fråga vad ni som företagare har som målsättning med annonseringen genom Google Adwords. Hur ska man annars veta om kampanjen blev framgångsrik? Om ni ska sköta kampanjen själva, glöm inte ställa frågan till er själva.

Partner till Googles sponsrade länkar

Om ni ska samarbeta med en byrå – missa inte att kolla om de har alla certifierar som krävs för att titulera sig som Google Partner. Nöj dig inte med de grundläggande certifikaten utan se till att alla certifikat finns.

Hur ser man om byrån har alla hästarna i stallet? Du kan enkelt söka efter byrån här och se om byrån är parter till Google och vilka certifikat som byrån har.

Vill du få en högre avkastning på dina sponsrade länkar? Tveka inte att kontakta med oss.

Inlägget postades i SEM. Skapa ett bokmärke för länken.