Trafikanalys – Analysera trafiken och förbättra din SEO

För att kunna göra en framgångsrik och effektiv sökmotoroptimering (SEO) är det viktigt att först genomföra en trafikanalys. I denna guide tänkte jag därför berätta vad en trafikanalys är, varför den är så viktig, samt hur du kan genomföra en.

Vad är en trafikanalys?

Innan vi ger oss in på varför det är så viktigt med en trafikanalys så tänkte jag börja med att reda ut vad en trafikanalys egentligen är. Precis som namnet antyder så innebär en trafikanalys att du analyserar hur dina besökare hittar till din webbplats, samt hur de integrerar med den när de väl är på plats.

trafikanalys - analysera trafiken och förbättra din sökmotoroptimering

Varför är en trafikanalys viktig?

Varför är det då viktigt att analysera hur dina besökare hittar till din webbplats och hur de beter sig på den? Jo, när du väl förstår vilken kanal och marknadsföring som faktiskt driver trafik till din sida så är det också enklare att göra optimeringar efter detta.

Exempelvis:

Du driver en webbshop som säljer heminredning på nätet. I din webbshop har du därför olika kategorier där du delat in de olika typerna av inredning såsom ”vardagsrumsbord”, ”fåtöljer”, ”soffor” och så vidare.

När du analyserar din trafik så märker du att kategorin ”fåtöljer” genererar hyfsat mycket trafik och ligger på sjätte plats i Googles sökresultat. Du vet dock att du troligtvis kan få ännu mer trafik om den ligger på 1-3 tredje plats. Därför bestämmer du dig för att optimera denna kategori för att förbättra dina placeringar och öka din organiska trafik.

Kanske gör du detta genom att hitta relaterade och grymma nyckelord att addera på webbsidan.

Ditt första intryck avgör

Som jag nämnt tidigare så handlar en trafikanalys inte bara om att analysera hur dina besökare hittar till din webbplats, utan också hur de integrerar med den. Detta är bland annat viktigt eftersom du då kan se ifall din webbplats är relevant och användarvänlig, samt om besökarna genomför de handlingar du önskar. När du väl vet detta så kan du också optimera din webbplats efter detta. Något som både kan hjälpa dig att förbättra din sökmotoroptimering men även konverteringar.

Exempelvis:

Du ser att en av dina webbsidor genererar mycket trafik, men 70% av dessa lämnar sidan efter mindre än 5 sekunder. Detta betyder mest troligt att webbsidan ej är relevant. Du kan då använda denna insikt för att optimera webbsidan och göra den mer relevant för besökarna.

När du utför en trafikanalys en annan gång kanske du märker att din tidigare optimering fungerat. De som kommer in på din webbsida stannar nu kvar och klickar sig vidare till andra delar av din webbplats. Istället märker du samma fenomen inträffar för de som besöker din webbplats från mobilen. Detta betyder mest troligt att sidan inte är användarvänlig för mobila enheter. Du kan då använda denna insikt för att göra webbplatsen mobiloptimerad.

En tredje gång så upptäcker du också att allt fler inte utför de handlingar du önskar på sidan, vilket är att genomföra ett köp. Istället lämnar de din webbplats när du kommit till varukorgen. Detta kan exempelvis betyda att din kassa är svårhanterad, otydlig eller inte känns säker.

Så gör du en trafikanalys

Nu när du vet vad en trafikanalys är och varför det är viktigt, tänkte jag slutligen berätta hur analyserar trafiken på din egen webbplats.

Som tur är så finns det idag en mängd olika verktyg som underlättar din analysering och ger dig oerhört detaljerad information om hur dina besökare hittar till din webbplats, samt hur de integrerar med den.

Det allra vanligaste, och utan tvekan det bästa, verktyget för att analysera trafik är Google Analytics. Detta är ett helt gratis verktyg som du enkelt installerar på din webbplats. Därefter kan du löpande analysera din trafik och göra effektiva optimeringar.

Trafikanalys med Google Analytics

Använd Google Analytics för att analysera din trafik.

Exakt hur Google Analytics fungerar och vilka funktioner det innehåller förtjänar ett eget inlägg. Om du däremot känner att tiden inte räcker till så går det bra att överlåta trafikanalysen åt oss.

Avslutningsvis

Att mäta och förstå statistik som är kopplat till din webbplats är en grundläggande faktor för att göra en framgångsrik och effektiv sökmotoroptimering, men också för att öka konverteringar.