Vad är SEO?


Senast förra veckan när jag berättade vad jag arbetade med fick jag frågan igen; ”Vad är SEO egentligen?”. Jag har förstått att SEO verkar rätt flummigt och abstrakt för väldigt många människor som jag möter. Här ska jag försöka förklara det på ett enkelt sätt.

Kort förklarade jag att allting handlar om sökmotorerna. Det en bra sökmotor vill göra är att presentera ett så bra och relevant resultat som möjligt. Det är ju det vi användare vill ha och förväntar sig. För att kunna göra det sållar sökmotorerna igenom alla sidor på internet och försöker kartlägga vad de handlar om. När du sedan söker efter en bilhandlare så vet Google exakt vilka sidor de ska visa upp i resultatet.
Sedan handlar det om presentation. Någon sida måste presenteras först och någon annan sida presenteras sist. Eftersom Google förstår att din tid är dyrbar försöker de presentera den sida de tror är bäst och först. För att kunna göra det väger Google in en mängd saker och efter det bedöms och graderas alla sidor om bilhandlare.

Vad ingår i bedömningarna?

Hur bedömer du själv om en sida är bra eller dålig, trovärdig eller fylld med nonsens?

I bedömningen ingår saker som ingående länkar till en sida. Google tänker nämligen att om andra sidor länkar till en sida så måste det bero på att den är bra. Google tittar också på hur länge en sida har funnits eftersom det också tyder på att den är fyller ett behov och är trovärdig. Google tittar givetvis på antalet besökare till en sida också, och håller koll på hur länge de stannar, för ju längre de stannar, desto relevantare och intressantare borde innehållet vara. Logiskt va?
Så vad kan du göra för att ha en relevantare sida?
Det enklaste och bästa tipset är faktiskt att se till att din sida har ett intressant innehåll. Det gör att människor kommer att besöka sidan, dela den i sociala medier och i slutänden kommer andra sidor att länka till den.

När du fyller din sida med innehåll se till att du använder ord och fraser som är relevanta för din sida. Ordet ”bilhandlare” bör rimligtvis även användas på en sida som är gjord av en bilhandlare. Fortsätt också att uppdatera din sida med innehåll som är relevant för din verksamhet. Det kommer att betala sig.

Vår ”Vad är SEO-analys”

Försök också att förstå vad dina kunder och intressenter söker på när de letar efter just dig.
Inför det här inlägget har vi till exempel gjort en analys där det visat sig att en hel del människor har frågat Google ”Vad är SEO”. Om du är en av dem så hoppas jag att du nu har blivit lite klokare.

Du kan också läsa mer om hur vi arbetar med SEO på den här sidan.