Vad är sökmotoroptimering och hur kan det hjälpa ditt företag?

Sökmotoroptimering är något som blivit oerhört populärt under de senaste åren. Det verkar dock som att ordet har olika innebörd från person till person. I denna guide ska vi därför gå till botten med vad sökmotoroptimering egentligen är. Vi tänker även gå igenom hur det kan hjälpa ditt företag att öka både försäljning och varumärkeskännedom.

 

vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, search engine optimization eller SEO?

Dessa är ord som du mest troligt kommit över när du diskuterat sökmotoroptimering med någon eller letat efter information om ämnet. Faktum är att de alla är olika uttryck som brukar användas för att beskriva just sökmotoroptimering, vilket på engelska heter Search Engine Optimization, vilket som i sin tur brukar förkortas till SEO.

Vad är sökmotoroptimering?

När vi nu rett ut de olika termerna som kan användas för att beskriva sökmotoroptimering, kan vi nu reda ut vad det egentligen är.

Kort och gott handlar sökmotoroptimering om att optimera din hemsida och dess innehåll för att placeras så högt upp som möjligt på sökord i olika sökmotorer såsom Google, Yahoo och Bing m.fl. För att lyckas med detta är dock viktigt att veta vilka sökord man bör satsa på, hur man optimerar sin hemsida och innehåll, samt hur Google och andra sökmotorer avgör din placering.

Sökord

Att ta reda på vilka sökord man bör satsa på kan vara en vetenskap i sig. De bästa sökorden är dock ord med hög trafik som är lätta att optimera, samtidigt som de genererar många konverteringar. Ett bra tips för att hitta rätt sökord för just dig och ditt företag, är att kolla på de produkter eller tjänster ni säljer. Säljer ni exempelvis möbler och heminredning såsom stolar, soffor, fåtöljer och liknande, är detta sökord som kan vara relevanta för er att synas på.

Intresserad av att lära dig mer om hur du kan hitta rätt sökord? Läs då vår Guide till Google Keyword Tool!

Optimering

När du väl hittat relevanta sökord som du vill synas och få en bra placering på, är det dags att optimera din hemsida och dess innehåll. För att göra detta finns en mängd olika strategier och tillvägagångssätt. En bra början är dock att se till att din hemsida har en bra länkstruktur, att den har en snabb laddningstid, samt att den är mobilanpassad. För att optimera din hemsidas innehåll, kan du skapa unikt content i form av bland annat text. Detta kan exempelvis vara en hjälpsam guide (likt denna), produktbeskrivningar för de produkter du säljer och mycket mer.

Placering

Du har nu hittat relevanta sökord som du vill synas och få en bra placering på i sökmotorerna. Du har dessutom optimerat din hemsida och dess innehåll för detta. Hur avgör då Google och andra sökmotorer din placering?

Faktum är att sökmotorerna kollar på extremt många faktorer (Google använder exempelvis fler än 200) innan de bestämmer vilken placering just din sida får i sökresultaten. Dessa faktorer ändras dessutom ofta, vilket betyder att det är viktigt att hålla koll på vad som gäller för tillfället. Något som gav dig en bra placering för ett år sen, kan nu göra att din placering försämras.

Kort och gott fungerar det dock på följande sätt: Google och andra sökmotorer bearbetar och söker igenom miljardtals webbsidor. Därefter framställer de ett mycket omfattande index. När användare som du och jag sedan söker på någonting, letar datorer igenom detta index efter motsvarande sidor. Därefter returneras resultat som de anser mest relevanta för användaren (detta avgörs av de faktorer som vi beskrev ovan).

Läs mer om hur google rankar inlägg här.

Hur kan sökmotoroptimering hjälpa ditt företag?

Vi har nu gått igenom vad sökmotoroptimering är för något. För att avsluta denna guide tänkte vi även gå igenom hur det kan hjälpa ditt företag att öka sin försäljning och varumärkeskännedom.

Till att börja med så görs det över 45 miljoner sökningar på Google varje dag. Enbart i Sverige (år 2015). Undersökningar har även visat att 90 procent söker efter en vara eller tjänst på nätet innan de genomför ett köp. Detta betyder att ditt företag har chans att synas på otroligt många sökresultat. Sök som i många fall genomförs utav av köpstarka konsumenter. Faktum är att 10-15% av dessa dessutom har pengarna i handen. De är redo att spendera pengar direkt. Det enda som behövs är att du sköter din sökmotoroptimering!

En reaktion på ”Vad är sökmotoroptimering och hur kan det hjälpa ditt företag?

Kommentarer inaktiverade.