Verktygen du behöver till din SEO och SEM

De flesta företag vet att det är viktigt att finnas på internet men det betyder inte nödvändigtvis att alla har en strategi för sin SEO (sökordsoptimering) eller SEM (sökordsannonsering). Ofta handlar det om mindre företag som inte har någon budget avsatt för den typen av marknadsföring. Som småföretagare finns alltid alternativet att göra det själv, vilket fungerar alldeles utmärkt med SEO och SEM också. Allt som krävs är lite tid och engagemang. Till din hjälp finns det både billiga, men också viktiga verktyg och det är dem vi tänkte tipsa dig om i det här inlägget.

Google Analytics

Olika verktyg som du kan använda till din SEO och SEM

Olika verktyg som du kan använda till din SEO och SEM

Det mest populära, men också effektiva sättet att mäta din digitala närvaro,
webbsidans trafik och ROI (Return on Investment). Som namnet låter också så är det lätt att sedan analysera den datan. Förstå dina besökare och hur de upplever din sida. Till en början kan gränssnittet vara lite knepigt att vänja sig vid men så småningom vänjer man sig.

Adwords

AdWords är en reklamtjänst som gör det möjligt för dig att annonsera på Google. IAdwords väljer du ut relevanta sökord för dig och ditt företag. När människor sedan söker på dessa så kommer din annons upp — SEM helt enkelt. Annonseringen kostar givetvis men du kan lätt ställa in budgeten och ändra den för olika kampanjer. Det är också viktigt att inte bara låta den ”rulla på”. Det är bra att kontinuerligt utvärdera resultatet — kolla hur annonserna fungerar, lägga upp nya för att se om det fungerar bättre, ta bort de som inte fungerar.

Keyword Planer

Hjälper dig at ta fram nya sökord som kan vara relevanta för dig och ditt sökord. Läs mer om hur ni kan göra en effektiv sökordsanalys.

Google alerts

Hjälper dig att följa och hålla dig uppdaterad när det gäller dina ämnen. Med Alerts blir det lättare för dig att hänga med i det senaste för just din bransch.

Glöm inte heller att genomföra mobilvänlighetstestet

Eftersom det är viktigt att din sida är mobilvänlig kan du lätt kontrollera det på Google test. Är den inte mobilvänlig har du lite att jobba på.

Lycka till!