Funderar du på att börja använda bannerannonsering, men undrar hur effektivt det egentligen är? Kanske vill du veta mer om hur man kan använda dessa annonser. I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta om banners!

Vad är en banner?

Du vet alla dom digitala annonserna som visas på olika webbplatser? Det kan exempelvis vara något animerat som rör på sig, eller en stilla bild. Det är bannerannonsering.

Precis som med all annan annonsering är även målet med dessa banners att bli sedd av sin målgrupp och locka dom till action. Det som framförallt skiljer banners från andra annonser är att de öppnar upp till större kreativa möjligheter. Din banner kan exempelvis vara en enkel stillbild med er logo, era färger och erat budskap, produkt eller tjänst. Men det kan även vara en rörlig animering eller film som kommunicerar ett längre budskap.

Eftersom banners är utformade som klickbara bildannonser har de helt enkelt större möjligheter att sticka ut och synas än exempelvis textannonser. Det vanligaste är dock att man använder sig av bannerannonsering i samband med sökmarknadsföring, SEM.

Hur använder man banners?

Vi brukar rekommendera att du använder dina banners som ett komplement till annan annonsering, exempelvis SEM. Det kan nämligen vara väldigt svårt för en enskild banner att generera i bra resultat på egen hand.

Mer konkret då? Ja det vanligaste sättet är att du betalar en webbplatsägare, exempelvis Google, för att få annonsera på ägarens webbplats med din banner. Webbplatsägaren får då antingen betalt per klick (PPC) eller per antal visningar (CPM).

Webbplatsägaren bestämmer även hur stora annonser som är tillåtna på sin webbplats och du betalar helt enkelt för att få synas på det angivna utrymmet.

Du kan exempelvis välja att rikta din annons mot specifika webbplatser, ämnen, länder eller en väldigt specificerad målgrupp. Det är även möjligt att låta annonsen riktas mot ospecificerade internetanvändare. Detta är dock inte att föredra eftersom era annonser har störst möjlighet att leverera goda resultat om de är synliga för dem som är intresserade av er. 

Möjligheter och utmaningar med bannerannonsering

Bannerannonsering är väldigt användbart i många syften, inte minst när det kommer till varumärkesexponering. Men hur får man egentligen till en bra banner?

Ja, för det första måste den självklart synas där era målgrupper är aktiva. För det andra måste den locka till aktion. I och med detta finns det väldigt många möjligheter och utmaningar när det kommer till just bannerannonsering, nedan går vi igenom ett par av dem.

Möjligheter

En av de främsta möjligheterna med bannerannonsering är att de kan skapa tydliga och positiva associationer till ditt varumärke. Istället för att fokusera på direkta resultat är det många som väljer att använda sina banners just till detta – att bygga sitt varumärke.

Det bästa sättet att göra det på är att låta bannerannonseringen gå hand i hand med övriga annonseringskampanjer. Exempelvis genom att använda era färgscheman, typsnitt och logga. De som ser era banners ska nämligen direkt kunna koppla annonsen till er.

En annan stor möjlighet med bannerannonsering är att den ger er stora möjligheter till att vara kreativ och verkligen synas – vilket i sin tur även kan vara en utmaning.

Utmaningar

Den stora utmaningen med bannerannonsering är helt enkelt att bli sedd och skapa action. Detta beror på att internetanvändaren är mycket målinriktad i sitt surfande och vi är därför blinda för annonser. Dessutom är det många av oss som använder olika typer av ad blockers för att inte behöva se onödig reklam. Detta gör att många kanske inte lägger märke till din banner.

De oändliga möjligheterna att skapa något kreativt och sticka ut kan nämligen göra det svårt att veta hur man ska kommunicera. Vi vill därför tipsa om att fokusera på budskapet och se till att vara kortfattad – vill du sälja en specifik produkt eller tjänst, eller vill du endast marknadsföra ditt företag?

Sammanfattningsvis

Om du optimerar dina banners, det vill säga att du riktar dem till rätt målgrupp och arbetar för att de ska synliggöra er på ett tydligt och positivt sätt, kan bannerannonseringen vara väldigt effektivt.

Däremot, om du inte vet hur du ska hantera dem – eller varför, så kommer de förmodligen inte att ge några effektiva resultat.

Avslutningsvis

Där har du det – allt du behöver veta om bannerannonsering! För att dina banners ska ge långsiktiga resultat behöver du nu aktivt fortsätta med marknadsföringsarbetet.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå