Därför är det farligt att vara beroende av annonsering
Betygsätt inlägget

Idag är det allt fler företag som helt och hållet är beroende av betald annonsering via digitala kanaler. Någonting som är livsfarligt för företags existens, speciellt nu när Facebook och andra plattformar genomför algoritmförändringar som missgynnar dem!

Under de senaste veckorna har det varit mycket skriverier om Facebooks algoritmförändring som gör att inlägg från vänner prioriteras framför inlägg från mediebolag och företag. Något som redan har gjort att viralsajten Lajkat gått i graven. Men mer om det senare…

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Bakgrund 

Facebooks nyhetsflöde har sedan länge varit en stor informationskälla för användare över hela världen. Detta gjorde att många mediebolag och företag för ett par år sedan började att lägga otroliga resurser, både vad gäller tid och pengar, på att skapa innehåll som tilltalade dess användare.

Till en början var detta mycket effektivt och många företag fick stor spridning på deras innehåll som många gånger byggde på igenkänningsfaktor. Kanske känner du igen någon av följande Facebookinlägg som florerat bland flödena under denna tid:

Viral succe på facebook

Mest delade på facebook

Med tanke på att många företag skördade så pass stor framgång så började det poppa upp allt fler aktörer som byggde hela sin verksamhet kring Facebook. Olyckligt för dem så tog det dock inte länge innan användarna började tröttna på denna typ av innehåll och Facebook bestämde sig för att ta tag i saken.

Något man gjorde genom att nyligen börja prioritera inlägg från vänner istället för de från mediebolag och företag.

Konsekvenser

Så vad har då denna algoritmförändring fått för konsekvenser?

Som vi nämnde tidigare så har förändring hittills skördat sitt första offer – viralsajten Lajkat. En aktör som för några år sedan gjorde stor succé på sociala medier med sina klickvänliga rubriker. Något som gjorde att man snabbt fick hela 1 miljon unika besökare till sin webbplats. I veckan!

Undersökningar som under veckan har gjorts av nyhetssajten Breakit visar även att fler aktörer kan gå i samma fotspår. Siffror som presenterats av dem visar bland annat att:

  • Nyheter 24 som också haft stor framgång på sociala medier har haft hela 42,6% mindre interaktioner (kommentarer, reaktioner och delningar) mellan perioden 27 jan och 25 feb i år, jämfört med samma period tidigare år. I siffror sett så föll engagemanget från 148 000 interaktion till 85 000 under denna period.
  • Dagens nyheter har sett ett minskat engagemang med 70,5 procent mellan 1 jan och 25 feb i år, jämfört med samma period förra året.
  • Nyhetssatsningen KIT har hittills i år (1 jan till 21 feb) nått 79,904 reaktioner på Facebook. Under samma period föregående år var denna siffra 194,723.

Betald annonsering – inte bara farligt

Vi ska dock inte döma ut den betalda annonseringen totalt eftersom den kan ge väldigt bra resultat – så länge man gör det på rätt sätt. Den största fördelen med betald annonsering via Facebook, Google, Instagram eller andra plattformar är att man snabbt och relativt billigt kan få resultat. Enda gången som den betalda annonsering kan bli farlig är när man blir bekväm och enbart förlitar sig på den. Istället för att enbart förlita sig på köpt annonsering så tycker jag att den ska vara del av en mer långsiktig plan där den kompletterar sökmotoroptimering och andra marknadsföringskanaler.

Om du behöver hjälp med att lägga upp en långsiktig strategi som inkluderar både betald annonsering och sökmotoroptimering, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi hjälper dig oavsett om ditt företag är litet eller stort, nystartat eller etablerat. Vi utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra.

Vilka konsekvenser Facebooks algoritmförändringar återstår dock fortfarande att se. Hur tror du att utvecklingen kommer att se ut framöver?

Dela