Är du nyfiken på marknadsföring som ger tydliga resultat? Då kan direktmarknadsföring vara något för dig! I den här artikeln ger vi dig några handfasta tips som du vill hålla koll på för att lyckas med din direktmarknadsföring.

Vad är direktmarknadsföring?

Kort beskrivet är det en marknadsföringsmetod som går ut på att ta direkt kontakt med kunden. Detta kan exempelvis göras via mailen, SMS, nyhetsbrev eller med hjälp av direktreklam som skickas till kundens brevlåda. Målet är att kunden ska agera på utskicket.

En av de främsta anledningarna till att man använder sig av direktmarknadsföring är för att mäta och kartlägga målgruppens ageranden. På så sätt får man större kännedom om kundernas beteende.

All direktmarknadsföring ska nämligen bidra till att införskaffa eller utveckla redan befintlig kunskap om den målgrupp som ni vänder er till. Genom att bland annat mäta hur målgruppen har agerat, när de gjort det och vilka som är mest lönsamma får du väldigt värdefull kunskap om dina kunder.

Hur fungerar det?

Grunden till en lyckad direktmarknadsföring är att ni använder er av ett kundregister som är relevant för er målgrupp. I kundregistret ska det finnas information om hur ni tar kontakt med era kunder, gärna både mail, telefonnummer och adress. Då har ni större möjligheter att ta kontakt med dem.

Kundregistret kan ni exempelvis köpa från företag som säljer den sortens information. Många företag väljer även att föra ett eget kundregister. Kontaktinformationen kan då exempelvis samlas in i samband med att de genomför ett köp hos er eller använder er tjänst.

Därefter tar ni kontakt med er målgrupp via den kanal som ni tror att de kommer agera på mest. Ibland kan man dock behöva använda sig av ett par olika utskick för att hitta det som fungerar på just era kunder. Resultatet från utskicken använder ni sedan för att bygga upp kunskapen om er målgrupp.

6 tips som ger bra resultat

Nu när du vet hur det fungerar så handlar ju nästa steg om att komma igång. Därför får du några konkreta tips på hur ni kan utforma era utskick i direktmarknadsföringssyftet.

  1. Kontakta målgruppen – Som alla andra marknadsföringsmetoder måste ni självklart ha koll på vilken som är eran målgrupp och endast ta kontakt med dem. Om ni kontaktar någon som inte är intresserad av er produkt eller tjänst har de heller inget värde för er, och kommer förmodligen inte att agera på utskicket.
  1. Servera ett oemotståndligt erbjudande – Om kunden får ut något av att agera på erat utskick ökar sannolikheten att de kommer göra det. Det kan exempelvis vara en rabattkod eller att den får en gratis produkt.
  1. Allt fokus på kunden – Målet är att kunden ska känna att den är i centrum av era utskick, inte om ditt företag eller era produkter och tjänster. Det ska självklart börja redan i rubriken för att skapa ett intresse. Därefter kan du exempelvis dela med dig av information som kunden inte visste sedan tidigare. 
  1. Så enkelt som möjligt – För att mottagaren ska agera på ert utskick vill ni göra det så enkelt som möjligt för dem. Ett riktigt bra tips är att göra en stor digital knapp som skickar kunden vidare direkt till er webbsida.
  1. Testa er fram – Precis som vi har varit inne på tidigare så kan ni ibland behöva testa er fram för att förstå vad som får er målgrupp att agera. Om ni testat utskick i både mailen, sms och i brevlådan så behöver ni se över hur utskicken ser ut. Mottagaren ska verkligen inte kunna stå emot erat erbjudande och därför vilja agera!
  1. Om det värsta händer – Om det är så att ingen agerar på era utskick måste ni självklart ta till med hårdhandskarna. Sätt er ner och ring upp era kunder och fråga dem varför de inte har svarat. Då kommer de att guida er till hur ni ska göra nästa gång!

Avslutningsvis

Där har du det – allt du behöver hålla koll på kring direktmarknadsföring! För att din marknadsföring ska ge långsiktiga resultat behöver du nu aktivt fortsätta med marknadsföringsarbetet.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå