Google Ads har i det tysta börjat rulla ut en ny uppdatering som gör det möjligt för annonsörer att rikta sökannonser till kombinerade målgrupper. En riktig game-changer som gör det möjligt att visa annonser för mer exaktare målgrupper än någonsin tidigare! 

En första titt på den nya uppdateringen

Med hjälp av kombinerade målgrupper kan annonsörer använda kombinationer av detaljerad demografi, intressegrupp och remarketing för att rikta sökannonser till väldigt specifika målgrupper.

För första gången kan alltså annonsörer specificera att deras annonser endast ska visas för användare som befinner sig i två eller flera specifika segment. Detta genom att kombinera upp till tre olika villkor:

  • Och
  • Eller
  • Inte

Hur kan man som annonsör använda kombinerade målgrupper i praktiken?

Som exempel skulle en e-handlare kunna rikta sökannonser till användare som har besökt deras webbplats, inte konverterat, och är på jakt efter ett Black Friday-erbjudande.

Denna nya uppdatering gör det alltså möjligt att rikta in sökannonser till mer exaktare målgrupper än någonsin tidigare. Vilket såklart innebär stora möjligheter för annonsörer som använder sig av Google Ads för att driva in fler webbplatsbesökare och öka sin försäljning!

Kontrollera om du har tillgång till den nya uppdateringen

För att kontrollera om du har möjligheten att skapa kombinerade målgrupper, navigerar du till en befintlig sökkampanj i Google Ads. Klicka sedan på Målgrupper följt av den blåa penn-ikonen:

Kombinerade målgrupper i Google Ads

Klicka sedan på Bläddra. Har du fått tillgång till den nya uppdateringen syns texten Kombinerade Målgrupper på femte plats i listan:

Kombinerade målgrupper i Google Ads

Såhär kan det sedan se ut när du skapar kombinerade målgrupper (i detta fall med den tidigare nämnda inriktingen):

Kombinerade målgrupper Google Ads

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå