Google byter namn på AdWords
Betygsätt inlägget

Det har gått hela 18 år sedan Google lanserade AdWords med målet att göra det enklare för människor att marknadsföra sina företag på nätet. Mycket har hänt sedan dess – både när det kommer till digital marknadsföring och AdWords – men under gårdagen tillkännagav man den kanske största förändringen hitills!

Bakgrunden till de uppdateringarna

Mycket har som sagt hänt under de arton år som gått sedan AdWords först lanserades, inte minst under de senaste tre åren, då mobilen har blivit vår mest använda enhet. Inte nog med att majoriteten idag använder mobila enheter för att leta efter produkter att köpa eller restauranger att besöka, har även vårt beteende förändrats.

Det beteende som vuxit fram under de senaste åren är att människor snabbt växlar mellan sökmotorer, att titta på videor, spela spel och läsa artiklar. Det utspridda fokusen har lett till att företag och marknadsförare idag har fler möjligheter än någonsin tidigare att nå ut till kunder i ett stort antal kanaler och format.

De stora möjligheterna har dock också medfört stora utmaningar för de som vill synas på nätet och stå ut från bruset. Med bakgrund av detta tillkännagav Google igår några spännande nyheter – med målsättningen att hjälpa såväl marknadsförare som företag att enklare nå ut till sin målgrupp!

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivå? Låt oss starta en dialog.

Google AdWords byter namn till Google Ads 

Nej, du läste inte rubriken fel! Google AdWords kommer inom en snar framtid att få ett nytt namn och kostym – Google Ads.

Google ads - logo

Såhär skriver man själva om den nya kostymen:

”Det nya varumärket Google Ads representerar hela utbudet av annonseringsmöjligheter som vi erbjuder idag, på Google.com och i våra andra egenskaper, partners webbplatser och appar, för att hjälpa marknadsförare att ansluta till miljarder människor som hittar svar på sökning, titta på videoklipp på YouTube, utforska nya platser på Google Maps, upptäcka appar på Google Play, surfar innehåll på webben och mer.”

Namnbytet är dock inte den enda nyheten, utan man kommer även att introducera en mängd nya funktioner på plattformen. Än så länge har man dock varit sparsam med information om dessa uppdateringar och hänvisar istället till en kommande konferens den 10:e juli.

De har dock tillkännagivit en ny funktion som kommer att finnas tillgänglig på Google Ads, nämligen ett nytt kampanjformat som framförallt kommer att göra det enklare för mindre företag att annonsera på nätet. Formatet kallas för Smart Campaigns och bygger på maskininlärning som automatiserar din annonsering:

Andra uppdateringar

Google Ads är dock inte den enda nya uppdateringen som kommer att ske, utan man kommer även introducerar två helt nya platformar: Google Marketing Platform och Google Ad Manager.

Google Marketing Platform

Google Marketing Platform är en sammanslagning mellan de nuvarande plattformarna DoubleClick Digital Marketing och Google Analytics 360 Suite. Målet med denna sammanslagning är att möjliggöra ett starkare samarbete mellan marknadsföringsavdelningar i större organisationer.

Google Marketing Platform

Google Ad Manager 

För de publicister som använder sig utav DoubleClick för att tjäna pengar på annonser har man nu lanserat en ny plattform som fått namnet Google Ad Manager. Den nya plattformen är en sammanslagning mellan nuvarande DoubleClick for Publishers och DoubleClick Ad Exchange.

Google Ad Manager

Avslutningsvis 

De nya plattformarna – Google Ads, Google Marketing Platform och Google Ad Manager – kommer succesivt att börja introduceras under de närmsta månaderna. Vi ser även fram emot konferensen den 10:e juli, där man kommer att berätta mer om de nya uppdateringarna!

Om du vill lära dig mer om hur du kan hantera AdWords på egen hand, kan du med fördel gå vår AdWords utbildning med start 28 augusti.

Dela