Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Google Chrome lanserade igår sin inbyggda adblocker, men vad innebär det egentligen? Och hur fungerar den? I denna artikel ger vi dig svaren!

Oavsett ifall du arbetar med sökmotoroptimering (SEO) eller inte, har du troligtvis hört talas om Google Chromes egna adblocker som varit väldigt omtalad på sistone. Ifall du inte är familjär med så kallade adblockers, eller annonsblockerare, tänkte vi börja med att reda ut vad de är och vad de gör.

Det har sedan flera år tillbaka funnits annonsblockerare som kort och gott installerats i webbläsare med syftet att blockera alla annonser på nätet. Något som har gjort att både Google och publicister har gått miste om stora annonsintäkter.

Med anledning av detta så bestämde sig Google för att utveckla en egen variant av annonsblockerare och implementera den som standard i sin egen webbläsare Chrome, vilket skedde igår.

Vilka annonser kommer blockeras? 

Till skillnad från många andra annonsblockerare som finns tillgängliga på nätet, är Chromes inte utformat för att blockera alla annonser på nätet. Vilket kanske känns självklart med tanke på att de drar in miljardtals kronor i annonsintäkter. Istället kommer de enbart att blockera vissa typer av annonser som de anser förstöra användarupplevelsen och inte följer dess riktlinjer.

Nedan kan du läsa mer om vilka typer av annonser som kommer att blockeras i Google Chrome framöver:

 blockerade annonser

Påträngande annonser – Google kommer att blockera de värsta och mest påträngande annonserna. Detta inkluderar bland annat ”pre-sital ads”, vilket är annonser som dyker upp på skärmen innan du ens har tillgång till webbplatsen. Det inkluderar även ”popup-annonser”.

Automatiska annonser – Annonser som också kommer att blockeras är videor som automatiskt spelar upp annonser med ljud på.

Annonser som tar upp över 30% av skärmen – De annonser som täcker mer än en tredjedel (30%) av skärmen på mobila enheter kommer hädanefter att blockeras av Googles adblocker.

Det är dock viktigt att påpeka att du som användare fortfarande kommer att få alternativet att se på annonserna (om du vill). Ifall du hamnar på en webbplats vars annonser Chrome blockerar, kommer du att få en liten popup/meddelande som ger dig möjligheten att stoppa annonsblockeraren och istället tillåta annonserna att visas.

Hur påverkar det internetanvändare?

I det stora hela tror jag att detta kommer bidra till en mer positiv användarupplevelse på internet. Som internetanvändare kommer du nu att slippa alla irriterande pre-sital ads, popup-annonser och automatiska annonser som ständigt dyker upp på olika webbplatser.

Det finns också en chans att du kommer att uppleva de webbplatser där annonserna blockerats som lite snabbare. Även om detta inte är målet med denna uppdatering så är det ytterligare en positiv effekt för oss som användare.

Exakt vilken effekt detta kommer att få återstår dock att se. Jag har däremot svårt att se att det leder till någon större förändring i hur vi använder internet eller vilka webbplatser vi väljer att besöka.

Visst, har du aldrig besökt en webbplats tidigare och Chrome ger dig en ”varning” om denna sida kanske du väljer att inte besöka den. Jag har däremot svårt att se folk undvika att gå in på webbplatser som man annars besöker varje dag på grund utav detta.

Hur påverkar det publicister?

När det kommer till publicister så kommer de troligtvis bli påverkade mer än oss användare i den meningen att de kommer drabbas av utestående annonsintäkter. Samtidigt så kommer de tvinga dem att tänka framåt och använda sig utav annonser som är mer användarvänliga, vilket är positivt både för besökare och dem själva.

De webbplatser som har annonser som strider mot Googles riktlinjer kommer att bli kontaktade och ges 30 dagar att åtgärda problemet. Om de inte har vidtagit något åtgärder efter dessa dagar kommer annonsblockeraren att börja blockera dem.

Googles produktchef för Chrome Web Platform, Ryan Schoen, har i ett uttalande sagt att 42 procent av de publicister som brutit mot riktlinjerna redan har gått över till andra typer av annonser.

Exakt vilka konsekvenser denna uppdateringen får återstår helt enkelt att se. Det ska dock bli väldigt spännande att följa utvecklingen och se hur både användare och publicister reagerar på den. Hur går dina tankar kring Google Chromes adblocker?

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×