Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Under dagen lanserade sökjätten Google ett nytt e-handelsverktyg. Vi tänkte därför kika närmare på detta verktyg och berätta hur det kan hjälpa dig som driver en webbshop att bli snäppet bättre! 

Grow My Store – Googles nya e-handelsverktyg 

Det var i maj 2019 som sökjätten meddelade att man skulle lansera ett nytt verktyg som vände sig till e-handlare och detaljhandlare som arbetar med omnichannel. Och idag skedde alltså lanseringen av detta verktyg, vilket har fått namnet Grow My Store.

Så, vad är då egentligen Grow My Store?

Google själva beskriver det nya verktyget på följande sätt:

”Grow My Store är ett kostnadsfritt verktyg från Google som utvärderar kundupplevelsen på webbplatser med försäljning och ger tips om hur de kan bli bättre.” 

Google är, som du kanske vet, inte helt främmande för att göra olika analysverktyg som hjälper webbplatsägare att optimera sina sajter. Tidigare har man bland annat lanserat PageSpeed Insights, vilket analyserar laddningstider, samt Mobilvänlighetstestet, vilket kontrollerar huruvida mobilvänlig en sajt är.

Grow My Store skiljer sig inte allt för mycket från dessa, om man ser till hur de fungerar. Du blir ombedd att fylla i din webbadress, varpå Google analyserar hur din webbplats lever upp till de olika kriterierna, vilka i detta fall är kopplade till kundupplevelsen:

Testa din e-handel med Googles verktyg Grow My Store

Jag testade att analysera Zalando, vilka klarade sig väldigt bra i testet. De fyra faktorer som undersöktes var kopplade till:

  • Produktinformation
  • Produktsökning
  • Telefonnummer
  • Betalningsmetoder

Resultat från Googles verktyg Grow My Store

För att kunna ta del av den fullständiga rapporten ombes man däremot att fylla i sina kontaktuppgifter:

Hämta fullständig rapport i Googles verktyg Grow My Store

Sammanfattningsvis 

Grow My Store vänder sig till dig som är återförsäljare och säljer varor antingen online, i fysisk butik eller både och. Genom att analysera din sida via verktyget, kan du få tips på sådant som saknas eller är felaktigt enligt best-practice och studier inom e-handelsområdet.

Testa Googles e-handelsverktyg Grow My Store.

Har du fortfarande frågor eller funderingar kan du kika in vanliga frågor och svar om Grow My Store.

Grow My Store

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×