Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Google meddelade under gårdagen att man nu börjat att migrera webbplatser till deras mobile-first index. Men vad är egentligen detta och vad innebär det för dig som äger en webbplats? I denna artikel ger vi dig svaren!

Det är troligtvis inte första gången som du hört talas om Googles mobile-first index. Redan i november 2016 meddelade man nämligen att de flesta sökningar gjordes från en mobil enhet. Med anledning av detta började man även att utföra tester och experiment för att i slutändan göra deras index ”mobile first”, vilket man verkställde under gårdagen. Låt oss förklara det lite utförligare!

Vad är mobile-first indexering?

I det blogginlägg där man meddelar att man nu går över till mobile-first indexering, kan man läsa följande:

”Idag meddelar vi att efter ett och ett halvt år med noggranna experiment och testning, har vi börjat migrera webbplatser som följer de bästa metoderna för mobile-first indexering.”

För att ge dig en bättre bild av det hela har Googles indexering och rankningssystem alltid baserat sig på webbplatsers skrivbordsversion. I och med att allt fler användare började att överge datorerna och istället använda sina mobiltelefoner, orsakades problem då webbplatser inte var mobilanpassade. Med andra ord skapades alltså en dålig användarupplevelse för majoriteten av användarna.

För att få bukt med detta och kunna förse majoriteten av användarna med bästa möjliga resultatet har man nu övergått till att använda webbplatsers mobila versioner för indexering och rankning.

Detta innebär dock inte att skrivbordsversionen av din webbplats är helt ute ur bilden. Man kommer fortfarande att använda sig av ett och samma index, vilket exempelvis innebär att webbplatser som inte har en mobilanpassad version istället kan få skrivbordsversionen indexerad. Bristen av en mobilvänlig webbplats kan dock påverka dina placeringar i SERP:en negativt.

Du kan också se själva ordet ”mobile-first” som en referens till det faktum att mobilversionen av din webbplats hädanefter kommer att ses som den primära versionen. Tänk också på det heter mobile-first och inte mobile-only. Har du redan en responsiv webbplats där allt innehåll är anpassat för mobila enheter, bör denna uppdatering inte innebära några negativa förändringar för dina placeringar.

Vad ska jag göra? 

Än så länge är det ingen idé att gripas av panik med tanke på att Google i sitt uttalande skriver att man än så länge enbart börjat att migrera de webbplatser som följer dess riktlinjer för mobile-first indexering.

De kommer succesivt att meddela de webbplatser som förflyttas till det nya indexet via Search Console. Detta kommer att se ut på följande sätt:

Mobile-first meddelande

 

Med det sagt så är det dock hög tid att bygga en responsiv webbplats om du inte redan gjort det. Undersökningar har nämligen visat att:

  • 61% av mobilanvändarna skulle lämna en webbplats om de inte hittar vad de letar efter.
  • 79% av mobilanvändarna som inte gillar vad de hittar på en webbplats kommer att lämna och gå vidare till en annan webbplats i sökresultatet.
  • 50% av mobilanvändarna kommer inte att använda en webbplats om den inte är mobilanpassad, även om de gillar företaget i sig.

Nedan följer ytterligare åtgärder du kan ta för att förbereda dig inför förflyttningen till Googles mobile-first index:

Tänk som Google – Kollar man generellt sett brukar man vara ganska bra på att vara öppen med de stora förändringarna som sker, som exempelvis övergången till det nya indexet. Ett bra tips är att läsa igenom Googles blogginlägg för att få ytterligare bakgrundsfakta och förståelse för nya uppdateringar. Det räcker dock inte med att bara läsa dessa inlägg, utan du måste även ta åt dig fakta och börja tänka som Google!

Optimera innehållet – Om du inte har tid eller resurser att investera i en responsiv webbplats i dagsläget, kan du åtminstone se till att innehållet är densamma på mobilen som på webbplatsen. Det är alltså ingen bra idé att skala bort eller gömma innehåll på mobilversionen.

Optimera de tekniska detaljerna – Som vi pratat mycket om i tidigare artiklar är de även viktigt att tänka på de tekniska detaljerna. Använd dig av strukturerad data och se till att interna länkar fungerar. Glöm inte heller att göra omdirigeringar, även känt som 301-redirects, på de sidor som inte fungerar.

Ta hjälp av Googles testverktyg – Något som vi också pratat mycket om i tidigare artiklar är att våga använda sig av de olika testverktygen som finns tillgängliga. Det kan exempelvis vara en bra idé att kolla hur pass mobilvänlig din webbplats är med hjälp av deras Mobilvänlighetstest, hur pass bra din data är strukturerad med Testverktyget för strukturerad data, samt kontrollera hastigheten på din webbplats med hjälp av PageSpeed Insights Tool.

Search Console verifikation – Om du enbart har verifierat skrivbordsversionen av din webbplats i Search Console, bör du även verifiera mobilversionen.

Sammanfattning

För att knyta samman säcken tänkte vi sammanfatta de viktigaste punkterna att ta med sig om Googles mobile-first index:

  • Man har fortfarande ett och samma index. Skillnaden nu är att den mobila versionen av din webbplats kommer att vara den primära versionen som indexeras och avgör din rankning.
  • Google kommer att skicka dig ett meddelande via Search Console när din webbplats har migrerats till dess mobila index. Än så länge försöker man bara att flytta över de webbplatser som följer dess riktlinjer för mobile-first indexering och verkar ”redo” för förflyttningen.
  • Om du endast har en skrivbordsversion av din webbplats kommer denna fortfarande att indexeras.
  • Om du övervakar loggfiler kommer du märka att indexeringen främst kommer att ske från Googlebots för smartphones.
  • Om du har en mobilanpassad sida och en AMP-sida, kommer Google föredra att indexera den mobilanpassade sidan framför AMP.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×