Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Oavsett om du driver ett företag inom B2B eller B2C kan du dra nytta av nyhetsbrev. För att kunna skapa och skicka snygga nyhetsbrev krävs det däremot att du har tillgång till rätt typ av verktyg. I denna artikel tänkte vi därför dela med mig av fem olika nyhetsbrev verktyg.

Därför bör du nyttja nyhetsbrev

Som företagare har du troligtvis hört att det är både enklare och kostnadseffektivare att behålla och utveckla en befintlig kund i jämförelse med att skaffa en ny. Något som också är helt korrekt!

Redan 2012 publicerade Visma Infoline en undersökning med namnet ”Småföretagen och marknaden”, i vilken det framgick att återkommande kunder var småföretagens största inkomstkälla samt att rekommendationer från nöjda kunder var den bästa marknadsföringen.

Flertalet liknande undersökningar har såklart gjorts sedan dess och även fast dem alla visar olika resultat så är den övergripande trenden tydlig – återkommande kunder står för majoriteten av omsättningen för företag och det är också billigare för dem att få dessa att handla igen.

Det är alltså här som nyhetsbrevet kommer in. Genom att få nuvarande kunder att signa upp sig på ett nyhetsbrev kan du enkelt och kostnadseffektivt nå dem med nya erbjudanden, produkter och liknande.

Tips på 5 olika nyhetsbrev verktyg 

Potentialen med nyhetsbrev och mailutskick är som du säkerligen märkt stor. För att lyckas skapa och skicka snygga digitala nyhetsbrev, gäller det däremot att du använder dig av ett lämpligt verktyg. Nedan tänkte vi därför tipsa om fem olika nyhetsbrev verktyg:

  • Get a Newsletter
  • Mailchimp
  • Ungapped
  • HubSpot
  • Apsis

Get a Newsletter

Get a Newsletter är ett svenskt verktyg som gör det enkelt för dig att skapa och skicka snygga nyhetsbrev. Företaget grundades för drygt 12 år sedan och på sin hemsida beskriver dem själva hur idén att skapa ett nyhetsbrev verktyg växte fram:

Idén till Get a Newsletter växte fram när vi själva sökte efter ett prisvärt verktyg för nyhetsbrev som var enkelt och rakt på. När vi inte hittade ett sådant verktyg bestämde vi oss för att satsa på att ta fram ett eget och Get a Newsletter kom till. 

Sedan starten 2007 har Get a Newsletter vuxit sig större och större för varje dag som går. Idag är det ett populärt verktyg som enligt egen utsago används av mer än 30 000 användare.

Några av de främsta fördelarna med Get a Newsletter är att du:

  • Enkelt kan lägga in alla dina kontakter (e-postadresser).
  • Enkelt kan skapa snygga nyhetsbrev utan förkunskaper tack vare färdiga mallar och dra och släpp-funktion.
  • Enkelt kan följa upp hur det gått för dina olika utskicka tack vare den överskådliga rapporten.

Mailchimp

Mailchimp såg dagens ljus i början av 2000-talet och har idag vuxit till ett av världens mest använda verktyg för att skapa och skicka nyhetsbrev. På sin hemsida anger dem själva att deras verktyg används av miljontals användare över hela världen.

Några av de främsta fördelarna med Mailchimp är att du:

  • Kan använda det gratis (upp till 2000 kontakter).
  • Enkelt kan skapa snygga nyhetsbrev utan förkunskaper tack vare färdiga mallar och dra och släpp-funktion.
  • Enkelt kan integrera det med andra system.
  • Enkelt kan följa upp hur dina utskicka presterat via den överskådliga rapporten.
  • Kan känna dig trygg tack vare de inbyggda säkerhetsverktygen.

Ungapped

Likt Get a Newsletter är Ungapped ett svenskt verktyg som gör det enkelt att skicka professionella nyhetsbrev. På sin hemsida skriver man själva att deras uppdrag är att överbrygga klyftan mellan marknadsföring och försäljning och skapa exceptionella kundupplevelser.

Några av de främsta fördelarna med Ungapped är att du:

  • Kan komma igång snabbt och enkelt.
  • Inte behöver några förkunskaper.
  • Får tillgång till färdiga mallar, en stor bildbank och 900 Google Fonts.
  • Får tillgång till utförlig statistik.
  • Kan koppla ihop med andra system och tjänster.

HubSpot 

Det amerikanska företaget HubSpot erbjuder flertalet verktyg som underlättar ditt marknadsföringsarbete, däribland ett verktyg som gör det möjligt för dig att skapa och skicka nyhetsbrev.

Några av de främsta fördelarna med HubSpot är att du:

  • Kan använda det gratis.
  • Enkelt kan skapa snygga nyhetsbrev tack vare dra och släpp-funktion.
  • Kan experimentera med A/B tester.
  • Får tillgång till avancerad uppföljning och statistik.
  • Kan använda det tillsammans med deras andra verktyg.

Apsis 

Likt tidigare nämnda Get a Newsletter och Ungapped är även Apsis ett svenskt företag som bl.a. erbjuder ett verktyg för e-postmarknadsföring. Till skillnad från många av de ovan nämnda verktygen som vänder sig till mindre företag, lämpar sig Apsis istället bättre för större organisationer.

Några av de främsta fördelarna med Apsis är att du:

  • Får ta del av ett enkelt gränssnitt som låter dig skapa snygga nyhetsbrev.
  • Kan skapa specifika kundsegment för att nå ut till din målgrupp med större precision.
  • Ges möjligheten att skapa storskaliga kampanjer.

Avslutningsvis

Vi hoppas att du nu har större förståelse för vilken stor potential som finns med e-postmarknadsföring samt vilka nyhetsbrevverktyg som finns tillgängliga på marknaden. Åtminstone några utav dem.

Om du saknar den tid och kunskap som krävs för att skapa snygga och effektiva mailutskick, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, så berättar vi mer!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×