Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt för digitala marknadsförare att skapa relevantare och pricksäkrare annonser. Men vad är egentligen riktad marknadsföring och hur lyckas man med detta? I denna artikel reder jag ut alla frågetecken. 

Vad är riktad marknadsföring?  

Riktad marknadsföring handlar i korta drag om att visa upp ett budskap eller ett erbjudande som är relevant för särskilda målgrupper.

Låt säga att du driver ett hotell i Spanien. Du vill då marknadsföra detta för personer som är i färd med att boka in semesterresa till Spanien. Och det är precis det här som riktad marknadsföring handlar om – att visa upp relevanta budskap eller erbjudanden till särskilda målgrupper.

Så fungerar riktad reklam på nätet

Tack vare internets framfart och den tekniska utvecklingen, är det nu lättare än någonsin tidigare att syssla med denna typ av marknadsföring. Troligtvis har du själv fått uppleva den, oavsett om du är medveten om det eller ej.

Kanske har du letat efter hotell i Spanien på olika jämförelse- och bokningssajter, för att sedan få upp annonser om samma hotell i sociala medier eller på olika webbplatser. Det är ett praktexempel på hur den riktade marknadsföringen fungerar i dagens digitala samhälle!

Men hur fungerar det hela i praktiken?

Jo, det fungerar på så sätt att webbplatsägare förser sin sajt med så kallade pixlar, taggar eller kakor, vilka i sin tur kan identifiera vilka sidor som du besöker på deras webbplats.

Genom att sedan använda sig av annonsverktyg såsom Google Ads eller Facebook Ads Manager, har man möjlighet att skapa riktade annonser till olika målgrupper. Exempelvis de som besökt en specifik sida.

Fördelar med riktad marknadsföring 

Den här typ av annonsering har under de senaste åren varit mycket omdebatterad. På ena sidan har vi annonsörer och konsumenter som tycker att det är väldigt fördelaktigt att kunna skapa och ta del av relevanta budskap och erbjudanden.

För annonsörerna är det oftast en kostnadseffektiv lösning som leder till en ökad konverteringsgrad och förbättrad kundlojalitet.

Bland de konsumenter som ställer sig positiva till denna typ av marknadsföring, hör man oftast att det är ett bra sätt att ta del av schyssta erbjudanden.

Och det är också allt detta som är fördelarna med riktad marknadsföring – att det kan leda till minskade annonseringskostnader, fler konverteringar och ökad kundlojalitet.

Risker med riktad marknadsföring

Som tidigare nämnts är det däremot inte alla konsumenter som ställer sig lika positivt till denna typ av marknadsföring.

Det finns många som finner fenomenet läskigt då de inte förstår hur de kan få upp erbjudanden om tjänster eller produkter som de just kollat på. Man upplever helt enkelt att det inskränker på den personliga integriteten.

Vilket i sin tur leder oss in på nästa fråga – hur lyckas man med riktad marknadsföring som annonsör?

Tips för att lyckas med riktad marknadsföring

En av de allra viktigaste aspekterna för att lyckas med denna typ av marknadsföring, är att inte överösa konsumenter med samma annons om och om igen. Det kan nämligen få motsatt effekt och resultera i att konsumenterna i fråga känner sig förföljda och därav inte nappar på ditt erbjudande.

För att slippa detta bör du sätta en gräns för hur många gånger som en användare kan få se en och samma annons.

Förutom detta handlar mycket såklart om själva erbjudandet eller budskapet. Det ska vara relevant och locka dem till att utföra önskad handling!

Säljer du exempelvis tjänster eller produkter kan det vara fördelaktigt att visa upp tid- eller lagerbegränsningar såsom:

  • ”Erbjudandet gäller endast t.o.m. 3/12”
  • ”Beställ innan midnatt för att få gratis frakt på ditt köp”
  • ”Begränsat antal – erbjudandet gäller endast så långt lagret räcker!”

Ta hjälp av Adsight 

Jag hoppas att du nu har en bättre förståelse för vad riktad marknadsföring är, vilka potentiella fördelar och risker som det kan medföra, samt vad du ska tänka på om du ska pröva på det!

Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi hjälper dig att lyckas med riktad annonsering på nätet.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
53 recensioner
×