Undrar du också hur man egentligen skapar snygga nyhetsbrev? Faktum är att allt du behöver göra är att använda dig av några enkla knep. Vilka det är berättar vi i den här artikeln!

Vad är ett nyhetsbrev?

Innan vi sätter igång och berättar hur du gör snygga nyhetsbrev tänkte vi berätta vad ett nyhetsbrev är för något, och vad som är syftet med det hela.

Till att börja med så används ordet nyhetsbrev ofta som en synonym till mailutskick. Innehållet behöver med andra ord inte alls bestå av några nyheter. Det kan vara vad som helst som är av intresse för nyhetsbrevets prenumeranter och den som tar del av innehållet.

Du kan skicka nyhetsbrev både offline och online, men i takt med den digitala utvecklingen blir det allt vanligare att man skickar nyhetsbreven den digitala vägen.

Vad är då syftet med att skicka ut dessa nyhetsbrev? Jo, det är en kommunikationsform som gör det lättare för dig och ditt företag att nå ut och synas hos era kunder, medlemmar eller anställda, det går dessutom att se som en form av kundvård.

När ni skickar nyhetsbreven digitalt har du dessutom chansen att analysera vad mottagaren gillar eller inte gillar, samt att du även kan ta tillfället i akt för att driva trafik till din hemsida. I förlängningen kan några snygga nyhetsbrev alltså bidra till att öka försäljningen.

Ett nyhetsbrev skickas vanligtvis ut med regelbundna tidsintervaller. Men se upp! Skickar ni för många så blir det spam, men skickar ni för få är risken att mottagaren glömmer bort er.

Brev som lockar till action – så gör du!

Precis som vi redan varit inne på så innehåller ett nyhetsbrev vanligen någon form av information som förmedlas med hjälp av några korta textrader, ett par bilder eller ibland även rörliga GIFs. Dessutom brukar du vilja hänvisa till din hemsida och även dela med dig av en avregistreringslänk.

Med hjälp av några enkla knep paketerar du all den informationen och skapar snygga nyhetsbrev. Så här gör du!

  1. Utgå från en design och håll er till den – Mottagaren ska direkt känna igen att utskicket kommer från er. Genom att använda en design som speglar er grafiska design genom era färger och typsnitt kommer det att bli enkelt för kunden att koppla innehållet till er.
  2. Relevant innehållet som spegla er – Tänk igenom vad mottagaren vill veta, vad har den för behov? Genom att dela med er av relevant innehåll eller tips som kan underlätta vardagen så kommer mottagaren vilja ta del av innehållet. Och du! Tänk på att inte berätta allt i ett utskick. Håll nyhetsbrevet så kort och luftigt som möjligt, fortsätt hellre på ämnet i ett senare skede om det blir för långt.
  3. Det viktigaste ska komma först – Det viktigaste i ditt nyhetsbrev ska komma absolut först i utskicket. På så sätt blir mottagaren nyfiken på att läsa vidare. Oavsett om det är en bild eller en text så måste det väcka nyfikenhet!
  4. Mobilanpassat – Många av oss läser mailen direkt i vår mobil. Se därför till att ditt nyhetsbrev är lättläst även i mobilen! Det ska vara enkelt att klicka sig vidare till er webbplats eller agera på innehållet på annat sätt.
  5. Glöm inte bort ämnesraden! – Nyhetsbrevets ämnesrad är förmodligen mycket viktigare än du tror. Det är det första många av oss läser när vi scrollar igenom våran mail och kan därför vara avgörande för om mottagaren öppnar ditt utskick eller inte.

Avslutningsvis

Ni kan med fördel använda ett speciellt program för att skapa era snygga nyhetsbrev och även hålla koll på utskickets statistik. Allt från hur många brev ni skickat och hur många som öppnat brevet, till hur många som inte agerat alls eller till och med sagt upp utskicken.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå