Behöver du en ny webbplats?

Just nu erbjuder vi en helt ny webbplats för endast 400 kr / mån. Obs! Erbjudandet är tidsbegränsat.

Det finns, av förklarliga skäl, en ständig nyfikenhet bland företag att veta vad det kostar att annonsera på olika plattformar. Jag tänkte därför redogöra för hur mycket man får betala för att annonsera på en utav dem – Youtube.  

Så fungerar marknadsföring på Youtube

Innan jag berättar mer om vad det kostar att annonsera på Youtube, tänkte jag börja med att redogöra för hur marknadsföringen på plattformen fungerar. Något som är essentiellt för att förstå betalningsmodellen.

När du vill marknadsföra ditt företag på Youtube kan du göra detta med en rad olika annonsformat:

Överhoppningsbara in stream-annonser

Med detta format har du möjlighet att visa upp videoinnehåll före, under eller efter andra videoklipp som laddats upp på plattformen.Precis som namnet antyder kan användare själva bestämma om de vill kolla på din annons eller också hoppa över den.

Inte överhoppningsbara in stream-annonser

Även detta format ger dig möjlighet att visa upp videoinnehåll i videoklipp på Youtube. Till skillnad från ovanstående format kan användarna inte välja att hoppa över dessa annonser. De måste alltså kolla på din video.

Video discovery-annonser

Med detta format kan du visa annonser på andra platser än innan, under eller efter videoklipp. Mer specifikt kan du marknadsföra en video bredvid andra Youtube-klipp, på plattformens startsida eller också bland sökresultaten.

Bumperannonser

Även detta format ger dig möjligheten att marknadsföra videoinnehåll innan, under eller efter andra videor. Vad som gör detta format så unikt är att videoklippen inte får vara längre än 6 sekunder.

Youtube-toppannonser

Med detta format kan du marknadsföra integrerat och videobaserat innehåll på Youtubes viktigaste sida – startsidan. En toppannons spelas upp automatiskt när en användare navigerar till startsidan.

Notera dock att dessa annonser endast är tillgängliga på bokningsbasis via en Google-säljare. Lär dig mer om detta under Googles avsnitt om reserverade medieplaceringar på Youtube.

TrueView for Action-annonser

Detta format består av uppmaningar, en rubrik och en slutskärm, med målet att öka antalet konverteringar. Uppmuntra potentiella kunder att utforska din produkt eller tjänst, uppge sina kontaktuppgifter eller göra något annat som är värdefullt för ditt företag.

Intresserad av att lära dig ännu mer om de olika annonsformaten som finns tillgängliga på Youtube? Då kan du med fördel kika in Googles förklaring om videoannonsformat.

CTA Resurser

Så, vad kostar det då att annonsera på Youtube?

Nu när du har bättre koll på vilka olika typer av annonsformat som du kan använda för din marknadsföring, tänkte jag redogöra för hur mycket det kostar att annonsera på Youtube.

Vad du får betala för att annonsera på Youtube beror på vilken budstrategi och betalningsmodell du väljer:

  • Högsta CPV – Det högsta belopp som du vill betala per visning.
  • Högsta CPM – Det högsta belopp som du vill betala för var tusende visning av annonsen, d.v.s. kostnad per tusen exponeringar.
  • CPM för synlighet – Det högsta belopp som du vill betala för var tusende synlig exponering av annonsen. En videoannons anses vara synlig när minst 50 % av annonsen visas på skärmen i minst två sekunder.
  • Mål-CPM – Det genomsnittliga belopp som du vill betala för var tusende visning av annonsen (genomsnittlig kostnad per tusen exponeringar).
  • Mål-CPA – Google Ads lägger automatiskt bud för att ge dig flesta möjliga konverteringar till angiven målkostnad per åtgärd.
  • CPD – Endast tillgänglig på Youtube-toppannonser. Innebär att du betalar en fast kostnad per dag.

För att summera det hela styrs alltså kostnaden av de olika annonsformaten och deras tillhörande budstrategier och betalningsmodeller.

Vad som är positivt är att du inte behöver något stor budget för att komma igång – du sätter själv gränserna och kan bestämma över din annonsbudget!

Avslutningsvis

Vi hoppas att du nu har fått svar på frågan ”vad kostar det att annonsera på Youtube?”. Behöver du hjälp att komma igång med din Youtube-annonsering, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight!

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå

Google Betyg
4.8
60 recensioner
×