Har du nyligen hört talas om annonsering via sociala medier? Eller behöver du finslipa din kunskap inom ämnet? I vår nybörjarguide om annonsering via sociala medier kommer vi att dela med oss av grundläggande information inom ämnet, samt berätta om hur det är att jobba som onlinemarknadsförare.

Innehåll

Kapitel 1: Vad är sociala medier?

Kapitel 2: Facebook annonsering

Kapitel 3: Instagram annonsering

Kapitel 4: LinkedIn annonsering

Kapitel 5: Kom igång med livestreaming

Kapitel 6: Arbetet som Onlinemarknadsförare

 

Kapitel 1: Vad är sociala medier? 

Med sociala medier menar vi webbplatser eller appar där innehållet är skapat av användarna. Innehållet kan bestå av all möjligt – intressanta länkar, diskussioner och information om hobbys, aktuella ämnen, personliga åsikter och insikter.

 

 

Sociala medier används också av företag och organisationer på olika sätt. Vissa fokuserar på annonsering (vilket hör till digital marknadsföring), andra på att bygga och stärka kontakten med sina kunder. En hel del företag har också valt att lägga ut delar av sin kundtjänst i sociala medier.

Hur och vad ett företag eller en organisation bör göra i sociala medier är helt beroende på vad kärnverksamheten går ut på och vilka ens kunder är. Grundregeln är ändå att du bör finnas i sociala medier om dina kunder gör det.

 

Arbeta med sociala medier

Den stora fördelen med sociala medier och sökmarknadsföring (SEM) är att de gör det möjligt att lättare nå specifika målgrupper – förutsatt att man har en väl genomtänkt strategi. Strategin bör innehålla delar av följande:

Annonsering – Idag är det möjligt att annonsera i de flesta digitala kanaler – Facebook, Instagram, LinkedIn och Twitter, vilket också brukar kallas för digital marknadsföring. Fördelen med annonsering i just sociala medier är att det är relativt lätt att nå specifika kundgrupper baserat på deras ålder, geografiskt område, intressen eller beteende. Det gör att det blir betydligt lättare att nå dem med anpassade budskap till just dem. Med det i ryggen är det dags att fundera på vad syftet med annonseringen är. Det kanske är att hitta nya kunder, stärka varumärket, driva trafik till webbsidan eller för att skapa en mer personlig kontakt med kunderna. När du sedan kommit igång med annonseringen är det lätt att mäta resultatet av den och vid behov optimera den ytterligare.

Interagera och analysera – Sociala medier är ett alldeles utmärkt sätt att kommunicera med sina kunder. Både genom att dela med dig av din egen historia, snabbt nå ut med information som att telefonväxeln inte fungerar just nu, eller att, i värsta fall, försvara och förklara sig vid en kris.

De strategiska momenten bör innehålla en plan gällande var och med vad du ska uppdatera, liksom med vilken frekvens. En krishanteringsplan är också viktig att arbeta fram, för att mota Olle i grind.

Vi vill också slå ett litet slag för att sociala medier är ett alldeles utmärkt sätt för dig att omvärldsbevaka, dels vad som händer i din egen bransch men också hur ”snacket går” mer generellt. Utifrån det kan man sedan skapa trender, haka på trender, lättare förstå sina kunder eller rent av hitta nya.

 

Kapitel 2: Facebook annonsering

Facebook är det sociala mediet med absolut flest användare. I Sverige rör det sig om ungefär 5,9 miljoner stycken, som är allt från vd:s till studenter. Den genomsnittlige Facebookanvändaren använder plattformen 14 gånger per dag, så det är inte konstigt att många företag vill annonsera på Facebook.

 

Annonsera på Facebook — tips

För att lyckas bra med att annonsera på Facebook finns det några saker som är viktiga att tänka på. Den främsta är att skapa optimerade annonser som riktar sig till en specifik målgrupp. Dessa annonser ska innehålla följande fyra komponenter för att vara lyckade:

  1. De är visuella. Sedan länge har bilder och film tagit över annonseringen på Facebook. Det räcker inte bara med att skriva en fyndig text, det måste vara visuellt också. I Facebooks algoritm så prioriteras även inlägg med bild och sannolikheten att de blir delade ökar.

 

  1. De är relevanta. För att din annons ska vara framgångsrik så måste den kännas relevant för målgruppen. Annars slösar du både din egna tid och pengar, men även användares. Du betalar ju för varje klick och vill att det ska vara en person med en genuin nyfikenhet på din produkt. Rätt målgrupp når du genom att använda inställningarna för annonsen på ett genomtänkt och strategiskt sätt. Även Facebook mäter och föredrar relevanta annonser som uppskattas av användarna.

 

  1. De innehåller ett lockande förslag. Vilket är det som sedan gör att användaren klickar på annonsen. Besvara gärna frågan ”Varför ska användaren klicka på din annons?” Jo, för att då får dom 10 procent rabatt på nya skor, till exempel.

 

  1. En tydlig Call-to-action (CTA) — uppmaning. Efter att ha sett annonsen är det viktigt att användaren förstår vad hen ska göra, oavsett om de sedan väljer att göra det eller inte. Det kan också vara bra att tidsbestämma handlingen; ”Köp nu” eller ”Erbjudandet slutar snart”, så att användaren klickar på din annons på en gång.

 

Andra tips och råd om marknadsföring på Facebook

För verksamheter som vill använda Facebook som en marknadsföringskanal brukar vi rekommendera att göra det ordentligt och professionellt redan från starten. Sidan på Facebook bör hålla sig uppdaterad och det ska inte vara en statisk sida likt er hemsida. Glöm inte att din sida på Facebook blir en återspegling av er verksamhet. Om ert företag gör valet att använda en Facebook sida, se till att göra det ordentligt från starten.

En metod för att skapa intresse på Facebook för din verksamhet är att anordna tävlingar eller lotta ut gåvor. Att ge bort en önskvärd produkt gör människor glada och det skapar även motivation för besökaren. Motivationen gör att besökaren tar sig ann uppmaningen som ni vill att besökaren ska göra. T.ex. om ni vill att besökaren ska gilla er sida. Varför ska jag gilla er sida om inte jag får något av er? Det behöver dock inte alltid handla om att lotta ut en gåva. Att dela med sig av kunskap kan vara lika värt för besökaren. Ibland kan det även räcka att faktiskt fråga eller vänligt be läsaren att dela inlägget.

Det är alltid bra att tillkännage eventuella vinnare på er Facebook-sida. Upprepa gärna strategin varje gång för att effektivisera flödet av nya följare eller prenumeranter. Det visar även en transparens ut mot framtida tävlingsdeltagare där man ser med egna ögon att ni faktiskt ger ut en gåva till människorna som vinner.

Försök att göra din Facebook-sida minnesvärd för besökaren. Besökaren ska känna samma röda tråd vare sig man är inne på er hemsida eller Facebook-sida.

Facebook är en kanal där man delar saker. Därför är det viktigt att du kommunicerar med en professionell ton. Tänk om något delar ert inlägg? Det kan sprida sig till både befintliga kunder och potentiella kunder. Skriv blogginlägg och marknadsför gärna ditt blogginlägg via andra kanaler än din Facebook-sida. Det kommer att öka din trafik och vinst på lång sikt.

Har ni satt en strategi för era sociala medier? Vet ni vad ert företag ska förmedla om ni får ett negativt omdöme? Vilket tar action? Hur snabbt ska ni svara? Hur ofta ska ni uppdatera sidan? Vad är ert mål?

 

Kapitel 3: Instagram annonsering

De flesta sociala kanaler är reklamfria i början men i takt med att användarantalet ökar, desto intressantare blir de givetvis som annonsplats för företag. I slutet av 2015 blev det möjligt för företag att annonsera på Instagram i Sverige och sedan dess har annonserna blivit allt vanligare.

Att annonsera på Instagram skiljer sig från att annonsera på Facebook eller Twitter. Interaktionen med sponsrade inlägg på Instagram är ofta högre och går snabbare än i de flesta andra kanalerna. Det beror förmodligen på att Instagram är bild- och filmbaserat från första början. Användarna har därmed vant sig vid att se bilder och att snabbt därefter ta ställning till om de gillar dem eller inte. Enligt studier minns dessutom användarna Instagramannonser lättare än de minns reklam i andra sociala kanaler.

Instagramanvändare är också mer benägna att stanna kvar på en sida när de väl klickat sig vidare från en annons. I genomsnitt stannar de kvar 192 sekunder längre än Twitter- och Facebookanvändare.

Självfallet gör det Instagram till en mycket intressant plattform för annonsering. För att lyckas är det däremot viktigt att förstå och anpassa sina annonser efter Instagrams format.

 

Några saker att tänka på vid Instagram annonsering:

Det absolut viktigaste att förstå med Instagram är att den främst används i mobilen, därför utformar man sin annons efter det. Det är också viktigt att annonserna inte är störande för användarna. De ska smälta in i flödet, som om sponsrade inlägg kom från någon de följer.

Precis som när du annonserar på Facebook så kan du tydligt välja ut din målgrupp så att din kampanj når rätt publik — baserat på en specifik plats, demografi, intressen, med mera.

 

Så vad kostar en annons på Instagram?

Det beror på hur du väljer att lägga upp kampanjen. Du kan välja att betala per visning (CPM), per klick (CPC), per engagemang (CPE) eller per appinstallation (CPAI).

En annan intressant funktion på Instagram är att användare kan donera pengar, vilket borde vara särskilt intressant för intresseorganisationer.

 

Slutligen

Om din målgrupp finns på Instagram så är det en av de bästa sociala kanalerna för annonsering, därmed inte sagt att det passar alla företag.

 

Kapitel 4: LinkedIn annonsering

Spontant känns LinkedIn som den ideala annonsplatsen för B2B-marknadsföring. Delvis eftersom det är en kanal för människor i egenskap av sitt professionella jag. Samtidigt får vi inte glömma att även arbetare har privatliv, egna intressen och behov.

 

Några intressanta fakta om LinkedIn:

  • LinkedIn grundades i slutet av 2002 och börsnoterades 2011
  • LinkedIn har över 475 miljoner användare i 200 länder
  • LinkedIn har kontor i 30 städer runt om i världen, i Stockholm öppnade de ett kontor 2011
  • Könsfördelningen mellan användarna är 44 procent kvinnor och 56 procent män
  • 40 av användarna loggar in dagligen
  • I Sverige finns det 35 000 företagssidor
  • I Sverige finns ungefär 2,6 miljoner användare, plus 200 000 svenskar utanför Sverige
  • 70 procent använder Linkedin när de är på jobbet
  • 13 procent av Linkedinanvändare har inget konto på Facebook
  • 59 procent av användarna besöker aldrig Twitter
  • 88 procent av marknadsförare som arbetar med B2B använder LinkedIn
  • 47 procent av alla Linkedinbesökare använder appen i sin mobil
  • 40 procent av användarna använder appen för att leta efter jobb

 

Fördelar

Fördelen med att annonsera på LinkedIn är att du genom att rikta din kampanj till specifika branscher och yrkesroller kan nå din målgrupp på ett mer exakt sätt. På det sättet skiljer sig LinkedIn från Facebook där du ofta urskiljer och hittar din målgrupp baserat på helt andra parametrar, intressen, grupper, ålder, med mera. Eftersom många LinkedInanvändare fyller i helt annan information så blir möjligheterna annorlunda.

Här är några av de filter som du kan använda vid din LinkedIn annonsering:

  • Företagets storlek
  • Bransch
  • Titel och befattning
  • Geografi
  • Grupper

 

Nackdelar och slutsats

LinkedIn har blivit kritiserad för sin annonseringslösning där betalmodellen försvårar budgeteringen. Bland annat anges inte priset per klick på förhand. Jämfört med de flesta andra plattformar är den också dyr per klick. Det gör att den lämpar sig bäst för större B2B-företag med en större budget avsatt och en tydligt definierad målgrupp.

 

Kapitel 5: Kom igång med livestreaming

För några år sedan var det många föräldrar som satte kaffet, téet eller mellanmjölken i vrångstrupen när de fick höra talas om vad barn och ungdomar gjorde på Periscope. Hets, avklätt, fylla och sex.

Men livevideos är så mycket mer än det. Särskilt i dessa tider när vi i allt högre grad utsätts för falska nyheter och övermanipulerat material från tveksamma källor. Därför ligger framtiden i live-streaming med riktiga människor – direkt från en mobil till era fans, kunder och andra nyfikna.

Här kommer lite tips och saker att tänka på:

1. Välj plattform. Idag finns det en mängd applikationer som du kan sända live med. Vilken ni väljer bör bero på var er publik finns. För att komma fram till det föreslår jag lite hederlig research och lurking. Läs på, skapa konton och kolla runt hur de olika applikationerna funkar. Några förslag på var du kan börja är på Periscope, Facebook Live, YouTube Live och nu senast med Twitter.

2. Fundera ut vad ni har att visa upp och berätta om. Efter att du har sett vad andra gör har du förmodligen fått en massa inspiration till ditt egna innehåll. Brainstorma, skriv ner och bygg upp. Se alltid till att ha en plan för era sändningar – något att berätta om eller visa upp.

3. En livestream bör vara minst tio minuter lång. Men oroa dig inte, om de fylls med bra innehåll och ni är tydliga i presentationen av den så kommer andra att hitta dig. Tittarna kommer också ha frågor och kommentarer och plötsligt har du sänt i 45 minuter istället för tio.

4. Några förslag på vad ditt innehåll kan bestå av är:

– Om du arbetar på en offentlig verksamhet eller ideell verksamhet så organiserar ni förmodligen föredrag och seminarier ibland. Det är perfekt för livestreaming.

– Ett format som jag gillar är ”fråga mig – jag är expert på… ” (beroende på vad er verksamhet går ut på) och tro inte att folk inte är intresserade av vad ni gör. Att titta på hur någon fäller ett träd, informerar hur försäkringsregler fungerar eller sänder live en gång i veckan från ett bygge ÄR intressant.

5. Sänd regelbundet och informera gärna de följare ni redan har om sändningstiden innan, så att de kan hitta er.

6. Glöm inte heller att uppmana tittare att följa er vid sändningens slut, så att de inte missar nästa sändning.

 

Kapitel 6: Arbetet som Onlinemarknadsförare

Landskapet för vad människor som arbetar med marknadsföring gör har snabbt förändrats sedan internet blev ett nytt verktyg och arbetsfält. Det har också lett till en mängd nya utbildningar och titlar. En av de vanligare är onlinemarknadsförare, men vad innebär yrkesrollen egentligen?

Arbetet som onlinemarknadsförare är flexibelt och kombinerar strategiska och analytiska uppgifter med mer konkreta uppgifter. Det handlar bland annat om att skaffa sig en förståelse för hur olika digitala kanaler fungerar, liksom att hänga med i hur de förändras och utvecklas. Det går fort ibland och onlinemarknadsföraren måste kunna hänga med i svängarna för att förstå vilka kanaler som fungerar bäst. Hur de kan integreras med de budskap man vill nå ut med är också viktigt.

I jobbet som onlinemarknadsförare ingår också mer tekniska uppgifter — att kunna sökmotoroptimera, annonsera på sökmotorer och i sociala medier, hantera bilder, skriva, fylla sidor och flöden med relevant innehåll (content) liksom viss programmering.

Psykologi och analys är andra viktiga saker som en onlinemarknadsförare måste kunna behärska. Det gäller dels när man följer upp och utvärderar olika marknadsföringsåtgärder, kampanjer och trafik. Det gäller också när man designar en webbsida eller när man bygger upp och lanserar en kampanj. Det är då viktigt att förstå dels det egna budskapet men också målgruppens behov och drivkrafter, så att de matchar och möter varandra.

 

Att driva trafik och skapa konverteringar

Detta är ofta onlinemarknadsförarens huvudmål oavsett vilket projekt hen arbetar för. Att driva trafik tror jag de flesta känner till, men att skapa konverteringar är något mer komplicerat. Därför arbetar onlinemarknadsförare med konverteringsoptimering.

Konverteringsoptimering går i princip ut på att få fler besökare att köpa en produkt eller tjänst av dig. Låt åt säga att du har 2 000 besökare till din webbplats idag men bara 100 av dem handlar. Konverteringsoptimering fokuserar på att öka antalet i den sista gruppen. Oftast gör man det genom olika tester där man sedan återigen analyserar vad som fungerar bäst.

Som jag inledningsvis pratade om så är jobbet som onlinemarknadsförare väldigt flexibelt. Landskapet, verktygen, människors internetvanor och beteende förändras hela tiden. Det är också det som gör arbetet både dynamiskt och spännande.

 

Avslutningsvis

Grattis! Du har nu tagit dig igenom hela vår nybörjarguide om annonsering via sociala medier. Du bör därför ha grundläggande kunskaper inom ämnet, samt veta hur det är att arbeta som en onlinemarknadsförare. Vi hoppas också att du använder dig utav några av de tipsen vi delat med oss av för att ta dina annonser till nästa nivå!

Dela