Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Er digitala kommunikation blir allt viktigare. Potentiella kunder förväntar sig att de kan kontakta er via sociala medier, söka efter information på er webbplats och även kunna skapa en digital relation med er. I den här artikeln tänkte vi därför tipsa om hur ni kan förbättra er digitala kommunikation!

Vad menas med digital kommunikation?

Det är inte konstigt att man behöver stanna upp och fundera över den här frågan. Svaret kan nämligen vara olika för olika människor och olika företag. Det kan även förändras över tid då digitaliseringen går snabbt och våra sätt att kommunicera förändras i takt med det.

För oss handlar digital kommunikation lika mycket om marknadsföring och företagets profil som att skapa och vårda kundrelationer. På så sätt är det även en självklar del i det digitala arbetet för att synas och stå ut bland konkurrenter.

Något förenklat handlar därmed digital kommunikation om att informera, diskutera och självklart även kommunicera med och till sina kunder via nätet. Med digital kommunikation har vi även möjlighet att påverka, förändra och involvera.

Därför behöver ni arbeta med digital kommunikation

Många tror kanske att det digitala arbetet är färdigt när man har skaffat sig en webbplats, några sociala medier och sedan uppdaterat dessa några enstaka gånger. Det stämmer inte.

Utgå bara från ditt eget beteendemönster när du vill veta något om ett företag. Kanske börjar du med att kolla in deras webbplats, och därefter scrollar du igenom deras sociala medier för att se vad de uppdaterar. Verkar de erbjuda seriösa tjänster eller produkter, och vad säger andra om företaget? Kanske väljer du även att kommentera eller höra av dig till företaget, får du då tillbaka någon respons?

Kanske är du inte medveten om det just nu, men allt detta har med digital kommunikation att göra och det påverkar ditt agerande som potentiell kund. Hela 81 procent av alla konsumenter vill nämligen göra en research inför ett eventuellt köp, och det är precis så här som de allra flesta kunder går till väga innan de bestämmer sig för att slutföra ett köp.

Ju bättre er digitala kommunikation är desto större blir alltså möjligheterna att kunden vill slutföra sitt köp.

Våra bästa tips

Nu när du vet varför ni bör arbeta med er digitala kommunikation tänkte vi tipsa om hur ni kan göra det. Nedan kan du därför läsa om våra fem bästa tips som hjälper dig att lyckas med din digitala kommunikation!

1.Digital närvaro – Vi har i en tidigare artikel skrivit om vikten av digital närvaro. Där berättar vi hur ni på ett smart och effektivt sätt kan använda er av det digitala landskapet för att synas bättre.

2. Skapa en persona – Det ska kännas som att allt det ni publicerar har en tydlig röd tråd. Från språket och bilderna till färger och design. Genom att skapa en persona i er digitala kommunikation blir det extra enkelt.

3. Relevant innehåll – Se till att det ni publicerar har ett värde för den eventuella kunden. Det kan exempelvis vara nya studier, kundrecensioner och något som gynnar personen som läser det. Lös deras problem eller lär dem något nytt, eller bara bjud på ett leende!

4. Aktiv respons – Att besvara kommentarer och bemöta kritik är ett mycket bra sätt för att öka er trovärdighet. Om ni är aktiv i kommentarsfält, chattfunktioner och mailen kommer ni snabbt att bygga en relation med era kunder.

5. Vad tycker andra? – Om ni har bra recensioner kan ni med gott samvete dela med er av det via era kanaler. Även en trevlig kommentar kan göra sig bra i ett digitalt flöde – kom ihåg att tacka för de fina orden och besvara eventuella mothugg med gott mod.

Avslutningsvis

Det var några tips för hur du kan arbeta med er digitala kommunikation. Om du är intresserad av att få ännu fler tips på hur du ökar din förbättra er digitala närvaro kan du med fördel spana in vår kunskapsbank. Där delar vi med oss av enkla tips som kan hjälpa ditt företag att sticka ut bland konkurrenterna.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, varmt välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
53 recensioner
×