Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Vi har nu lämnat ytterligare ett år bakom oss. I samband med detta blickar vi även framåt mot den digitala horisonten. En horisont som lovar goda framtidsutsikter för de företag som satsar på att ha en digital närvaro. Låt oss därför prata mer om detta!

Vad innebär en digital närvaro?

Svaret på denna fråga kan göras hur kort eller långt som helst. Beroende på vem du frågar kan även innehållet komma att variera. Åtminstone för mig handlar det i korta drag om att som företag synas på nätet och därigenom skapa nya affärer, samt kommunicera med sina kunder. Men låt oss göra mitt svar mer nyanserat än så…

Som du troligtvis är medveten om går det numera att vara synlig i en mängd olika kanaler eller medium. Idag handlar nämligen en digital närvaro om så mycket mer än att bara knåpa ihop en webbplats, hålla tummarna och hoppas på det bästa.

För att lyckas i dagens digitala klimat gäller det att på ett smart och effektivt sätt koppla samman webbplats, sociala medier och digital marknadsföring för att sticka ut ur mängden. Något som i sin tur leder till nya affärsmöjligheter.

Varför är detta viktigt?

Majoriteten av den svenska befolkningen är nu uppkopplade samtidigt som de flitigt använder såväl sökmotorer som sociala medier. Bara på Google görs det över 55 miljoner sökningar. Varje dag.

Inte nog med detta så kollar hela 5 miljoner svenskar Facebook dagligen. I genomsnitt spenderar de även en timma om dagen på sociala medier. Den digitala världen är således en utmärkt plats att synas för företag som vill skapa fler affärer.

Statistik från undersökningen Svenskarna och Internet ang. hur ofta de tillfrågade använder sociala medier:

Men hur lyckas man egentligen med detta då, kanske du undrar? Låt mig berätta mer om vilka kanaler som finns samt hur du går tillväga för att skapa en digital närvaro i dessa.

Det digitala landskapet 2019

Det digitala landskapet är i ständig förändring. Var och varann månad får vi läsa om nya sociala medier som lovar guld och gröna skogar. Dem ska konkurrera ut de stora drakarna. Facebook, Instagram och LinkedIn. Så blir däremot sällan fallet.

Trots detta gäller det att ändå hänga med i svängarna. Det som fungerar och som är trendigt behöver inte vara det imorgon. Det är därför en fördel om du kan följa trenderna genom att bl.a. läsa de årliga rapporterna Svenskarna och Internet samt E-barometern. Du kan också följa sajter som Search Engine Journal, SERoundtable och Marketing Land.

Du kan också följa vår kunskapsbank, i vilken vi med jämna mellanrum skriver om nya trender inom digital marknadsföring. Bland mycket annat har vi delat med oss av insikter från Svenskarna och Internet 2019.

Med det sagt tänkte jag nedan lista några av de – för tillfället – populäraste kanalerna i det digitala landskapet:

  • Sökmotorer
  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube

Sökmotorer

Sökmotorer har till uppgift att indexera så många av nätets webbplatser som möjligt, samt rangordna och visa upp dessa för användare. Rangordningen sker via så kallade rankningsfaktorer, vilka du kan läsa mer om i vår SEO-guide.

Vilket resultat (läs webbplats) som visas upp beror på vad användarna söker på. Sökmotorernas uppgift är att visa upp den webbplats som stämmer bäst överens med användarens sökfråga.

Något som kan vara bra att veta är att det finns en mängd olika sökmotorer på marknaden, vilka kan skilja sig något från varandra. Till den mest använda och kändaste hör dock Google som dominerar 92% av den internationella marknaden.

Facebook

En annan gigant i det digitala landskapet är Facebook, vilket är ett socialt nätverk. Denna marknadsledande jätte dominerar hela 66% av den internationella marknaden. Användarbasen är dessutom bred och består av såväl gammal som ung.

Hur man kan använda Facebook förändras ständigt i takt med att man introducerar nya funktioner. Som medlem i detta nätverk kan du däremot gilla sidor, dela med dig av bilder, filmer och livesändningar, samt integrera med innehåll som andra publicerar.

Instagram

Även Instagram är ett socialt nätverk som numera också ägs av Facebook. Till skillnad från den sistnämnda används Instagram framförallt för att dela med sig av och konsumera bild och film.

Snapchat

En förhållandevis ny drake i det digitala landskapet är Snapchat, vilket är en meddelandeplattform som framförallt används för att kommunicera med vänner. Efter att ha dragits med en hel del motgångar och stagnerande användarsiffror återstår det dock att se hur länge man kan behålla sin tron.

Twitter

Likt de andra jättarna – Facebook och Instagram – är Twitter ett socialt nätverk där du kan dela med dig av innehåll i form av text, bild och film. Historiskt sett har mycket fokus varit på det förstnämnda, men på senare år har även rörligt innehåll blivit allt populärare på plattformen.

LinkedIn

LinkedIn har både stora likheter och olikheter med sina kollegor Facebook, Instagram och Twitter. Till skillnad från dessa nätverk – som framförallt används i privata sammanhang – är LinkedIn mer professionellt, i avseende att det är särskilt utformat för jobbsammanhang.

Istället för att dela med dig av bilder på din lunch, kanske du på LinkedIn delar med dig av en deal som du fixat, en ny kollega som du fått eller en artikel du skrivit.

Youtube

På det sociala nätverket Youtube har du möjlighet att lägga upp och konsumera filmklipp. Något som är väldigt populärt bland den yngre målgruppen. Enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2018 konsumerar hela 99% av 16–25 åringarna videoklipp på Youtube. Varje dag.

Så skapar du en digital närvaro

För att kunna nå ut i dessa kanaler och skapa en digital närvaro, finns det en mängd olika strategier att anamma. Nedan tänkte jag därför dela med mig av några handfasta tips och råd för att förbättra din närvaro i sökmotorer och sociala medier:

Tips för att synas i sökmotorer

Eftersom de flesta associerar sökmotorer med Google, tänkte jag främst fokusera på denna. För att synas på Google går det att arbeta på en mängd olika sätt. Bland annat kan du arbeta med gammal hederlig sökmotoroptimering (SEO), lokal SEO (Google My Business) samt sökmarknadsföring (SEM).

Google My Business

Det allra enklaste sättet att förbättra sin närvaro i Google, är att lägga till sitt företag i Google My Business. Du har troligtvis kommit över denna funktion tidigare. Exempelvis när du gjort en sökning på ett företag:

Google My Business

För att lägga till ditt företag i GMB gör du på följande sätt:

  1. Öppna Google My Business.
  2. Klicka på Börja nu högst upp till höger.
  3. Logga in på ditt Google-konto eller skapa ett konto om du inte redan använder Googles tjänster.
  4. Ange namnet på ditt företag och klicka på Nästa.
  5. Välj om du vill att företagsadressen ska visas på Google Maps.
  6. Välj en företagskategori i sökfältet och klicka på Nästa.
  7. Ange ett telefonnummer eller webbadress för ditt företag och klicka på Nästa.
  8. Slutför registreringen och verifiera din koppling till företaget genom att klicka på Slutför.
  9. Välj ett verifieringsalternativ.

Arbeta med sökmotoroptimering

För att förbättra din närvaro ytterligare och därigenom driva mer trafik till din webbplats samt generera nya affärer, rekommenderar vi att du även arbetar med sökmotoroptimering. En typ av digital marknadsföring där målet är att synas så högt upp som möjligt bland relevanta sökresultat.

Vi på Adsight är exempelvis synliga högst upp på sökordet ”SEO”, vilket är väldigt relevant för oss. Det är någonting som ger oss god exponering, driver mycket trafik till vår webbplats och generar många nya affärer. Det är dessutom frukten av ett lyckat arbete med sökmotoroptimering.

Position ett på Google

Att arbeta med SEO är däremot komplext då det finns tusentals faktorer som påverkar dina positioner i sökmotorerna. Mycket handlar dock om att producera kvalitativt innehåll, attrahera länkar via Link Building, samt skapa en användarvänlig webbplats.

För att få mer djupgående information om detta, kan du med fördel läsa vår nybörjarguide om sökmotoroptimering (SEO).

Arbeta med sökmarknadsföring

Saknar du däremot den tid eller kompetens som krävs för att arbeta med sökmotoroptimering, kan du antingen överlåta arbetet till ett SEO-företag, alternativt testa på sökmarknadsföring.

Många associerar idag sökmarknadsföring – eller SEM som det också kan kallas – med Google Adwords. En plattform som gör det möjligt att synas på Google via en mängd olika annonsformat.

Det allra vanligaste formatet är dock textannonser, vilka dyker upp ovanför den organiska träfflistan:

Sökmarknadsföring (SEM)

För att skapa en textannons gör du på följande sätt:

  1. Logga in på ditt AdWords-konto.
  2. Klicka på fliken Kampanjer.
  3. Välj på vänstermenyn den kampanj där du vill lägga till den nya textannonsen.
  4. Klicka på fliken Annonser.
  5. Klicka på + Annons och välj sedan Textannons.
  6. Klicka på Välj … och välj den annonsgrupp där du vill lägga till den nya textannonsen.
  7. Ange en slutlig webbadress, rubriktext, beskrivning och text i de valfria fälten för sökväg. En dator- och mobilversion av annonsen visas direkt i annonsförhandsgranskningen samtidigt som du skriver.
  8. När du är nöjd med din nya textannons klickar du på Spara annons.

Tips för att synas i sociala medier

Att enbart förbättra sin närvaro i sökmotorer är däremot inte tillräckligt. Det gäller att göra detsamma i sociala medier. För att synas i dessa kan du likt sökmotorerna arbeta både organiskt eller med köpt annonsering.

Nå ut organiskt

För att nå ut i sociala medier såsom Facebook, Instagram och Twitter, rekommenderar jag att du:

  • Arbetar mycket med bilder och filmer – Rörligt innehåll fortsätter att öka i popularitet för varje dag som går.
  • Se till att beröra människor – På så sätt ökar chanserna att dem ska integrera med dina uppdateringar.
  • Var konsekvent – Det fungerar inte att lägga ut en bild en gång i kvartalet. Du måste frekvent uppdatera dina sociala medier.
  • Anpassa innehållet till respektive kanal – En film som fungerar på Instagram behöver nödvändigtvis inte fungera på Facebook. Se därför till att anpassa innehållet till respektive kanal.
  • Mät och utvärdera – Se till att inte lägga tid på sådant som inte ger resultat. Mät och utvärdera ständigt resultat från dina uppdateringar. Fortsätt med sådant som funkar. Sluta omedelbart med sådant som inte gör det.

Nå ut med köpta annonser

Idag erbjuder de flesta plattformar och nätverk annonseringsmöjligheter. På såväl Facebok och Instagram som Snapchat kan du numera köpa annonser. Hur du kommer igång med annonsering på respektive plattform kan du läsa mer om nedan:

Sammanfattningsvis

Eftersom majoriteten av den svenska befolkningen numera är uppkopplade och använder såväl sökmotorer som sociala medier, är en digital närvaro essentiell för företag som vill skapa nya affärer. Vi hoppas att du använder några av dessa tips för att förbättra din synlighet!

Behöver du däremot professionell hjälp för att nå en digital närvaro, kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×