Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att locka nya besökare till din webbplats kan vara både tids- och kostnadskrävande. Därför kan det vara väldigt hjälpsamt att försöka ta hand om dina nuvarande besökare på ett bättre sätt, och därigenom öka antalet konverteringar. Jag tänkte därför visa sju enkla tips som du kan använda för att öka konverteringsgraden på din hemsida. 

Men först – vad är konverteringsgrad? 

Konverteringsgrad är ett uttryck som används för att beskriva antalet konverteringar i relation till antalet besök på din webbplats.

Konverteringsgrad - räkneexempel

Om du har Google Analytics installerat på din webbplats (och har mål- och konverteringsspårning) kan du snabbt och enkelt se konverteringsfrekvensen för olika källor och målsidor:

Kontrollera konverteringsgraden i Google Analytics

Så kan du göra för att öka antalet konverteringar

Nedan följer mina bästa tips (som dessutom är väldigt simpla) för att öka konverteringsgraden på såväl e-handelssajter som B2B-sajter:

1. Optimera dina rubriker

Rubrikerna är bland det första som användare lägger märke till när de besöker din webbplats. Se därför till att dina rubriker är beskrivande och väcker användarnas intresse för att vilja läsa mer om din produkt eller tjänst.

2. Använd punktlistor 

Punktlistor är enkla för ögat. På en produkt- eller tjänstesida kan de därför användas för att beskriva egenskaperna och/eller fördelarna med din produkt eller tjänst. Något som hjälper besökarna att bilda sig en uppfattning och ta snabbare beslut.

Se exempelvis hur ASOS jobbar med punktlistor på deras produktsidor:

Punktlista på produktsida

3. Ingjut trovärdighet

Trovärdighet är alltid viktigt för att få besökare att konvertera. Oavsett om de handlar om att köpa en produkt eller tjänst.

Ett bra tips är därför att öka din trovärdighet med hjälp av certifieringar som Trygg E-handel, trygga betalningsalternativ som Klarna, eller också Soliditet rating. 

Se exempelvis hur Inet jobbar med att utstråla trovärdighet via så kallade Trust Badges:

Trust badges på e-handel

4. Locka till köp med hjälp av USP:ar

På samma sätt som du kan använda Trust Badges för att öka din trovärdighet, kan du också använda USP:ar, d.v.s. Unique Selling Points, för att locka till köp. Detta kan exempelvis vara:

  • Fri frakt
  • Snabba leveranser
  • Fria returer
  • Förlängda garantier
  • Personlig service
  • Öppet köp

Se exempelvis hur en av våra kunder, Bike Trollhättan, jobbar med USP:ar för att locka till köp:

USP:ar på e-handel

5. Lägg till recensioner

Använder föredrar att se hur andra har upplevt din produkt eller tjänst. Det ingjuter förtroende. Se därför till att ge dina kunder möjligheten att lämna recensioner på dina produkt- eller tjänstesidor.

Se exempelvis hur Zalando jobbar med recensioner på sina produktsidor:

Recensioner på e-handel

Enligt en undersökning från Bazaarvoice kan en enda produktrecension leda till en konverteringsökning på 10 procent:

Konverteringsökning i samband med att recensioner implementeras

6. Använd användargenererat innehåll

På samma sätt som du kan använda recensioner för att ingjuta förtroende, kan du göra detsamma med hjälp av användargenererat innehåll.

Något som du kan göra genom att inkludera bilder från dina kunder på dina produktsidor (för B2B-företag blir detta lite svårare, använd istället recensioner).

7. Lägg till en chattfunktion

Sist men inte minst skulle jag vilja rekommendera dig att lägga till en chattfunktion. En av de vanligaste orsakerna till att besökare inte genomför ett köp är för att de fortfarande har frågor eller tveksamheter.

Enligt en undersökning från eMarketer är besökare som använt en livechatt mer benägna att genomföra 1–2 onlineköp i veckan, i jämförelse med dem som inte har gjort det:

Konverteringsgrad chattfunktion

Avslutningsvis 

Där har du det – sju enkla tips som du kan använda för att öka konverteringsgraden på din hemsida!

Känner du däremot att tiden eller kunskapen inte räcker till för detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att jobba med just dig!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×