Saker att tänka på när du ska annonsera på Facebook

Facebook är det sociala medium med absolut flest användare. I Sverige rör det sig om ungefär 5,9 miljoner stycken, som är allt från vd:s till studenter. Den genomsnittlige Facebookanvändaren använder plattformen 14 gånger per dag, så det är inte konstigt att många företag vill annonsera på Facebook.

Vi har tidigare skrivit om för och nackdelar med LinkedIn. Den intresserade hittar det inlägget här

Annonsera på Facebook — tips

För att lyckas bra med att annonsera på Facebook finns det några saker som är viktiga att tänka på. Den främsta är att skapa optimerade annonser som riktar sig till en specifik målgrupp. Dessa annonser ska innehålla följande fyra komponenter för att vara lyckade:

1. De är visuella. Sedan länge har bilder och film tagit över annonseringen på Facebook. Det räcker inte bara med att skriva en fyndig text, det måste vara visuellt också. I Facebooks algoritm så prioriteras även inlägg med bild och sannolikheten att de blir delade ökar. 

Ett lockande förslag och en tydlig uppmaning – så lyckas du med din annonsering på Facebook.

2. De är relevanta. För att din annons ska vara framgångsrik så måste den kännas relevant för målgruppen. Annars slösar du både din egna tid och pengar, men även användares. Du betalar ju för varje klick och vill att det ska vara en person med en genuin nyfikenhet på din produkt. Rätt målgrupp når du genom att använda inställningarna för annonsen på ett genomtänkt och strategiskt sätt. Även Facebook mäter och föredrar relevanta annonser som uppskattas av användarna.

3. De innehåller ett lockande förslag. Vilket är det som sedan gör att användaren klickar på annonsen. Besvara gärna frågan ”Varför ska användaren klicka på din annons?” Jo, för att då får dom 10 procent rabatt på nya skor, till exempel. 

4. En tydlig Call-to-action (CTA) — uppmaning. Efter att ha sett annonsen är det viktigt att användaren förstår vad hen ska göra, oavsett om de sedan väljer att göra det eller inte. Det kan också vara bra att tidsbestämma handlingen; ”Köp nu” eller ”Erbjudandet slutar snart”, så att användaren klickar på din annons på en gång. 

En reaktion på ”Saker att tänka på när du ska annonsera på Facebook

Kommentarer inaktiverade.