Skapa framgångsrika webbannonser

Vad är en webbannons och hur kan du nå ut till er målgrupp? Det kommer vi gå igenom i det här inlägget.

En webbannons är ett utrymme eller en annonsruta på en webbplats som har som avsikt att exponera annonser. Annonserna ska i sin tur generera ett mervärde för företaget som exponeras i utrymmet. Företag kan ha olika nyckeltal föratt nå sina mål. Det kan handla om exponering, försäljning eller delmål (även kallade mikrokonverteringar).

Nu för tiden betalar man för att komma in på en webbplats och ett specifikt innehåll. T.ex. på Dagens Industri. Medans för ett par år sedan var det webbannonserna som stod för hela intäkten.

Att sälja ett utrymme eller en ruta på en webbplats har varit framgångsrikt för många webbplatser. Det har även resulterat i att det ibland finns ett överflöde av digitala annonser. Detta har i sin tur resulterar i en ny teknik – den så kallade reklamblockeraren (ad blocker).

Olika webbannonser och dess format

  • Textannonser
  • Bildannonser
  • Rörliga annonser
  • Videoannonser

Banner annons

Vad är bannerannonsering? En vanligt förekommande fras för en webbannons är ordet banner. Ordet banner kommer från engelskan och det betyder helt enkelt webbannons. En banner förekommer ofta längst upp på en webbsida men det kan även förekomma på sidan eller längre ner på webbsidan. Ofta styr kostnaden beroende på vilken position eller plats bannern finns på. Vissa webbplatser erbjuder även så kallade ”take overs”. Då poppar det upp en webbannons på hela webbplatsen och i vissa fall behöver man manuellt stänga ner bannern för att komma vidare.

Göra banner

Att göra en banner gör oftast många manuellt, men sedan en tid tillbaka finns det automatiska verktyg för att ska en banner. Det sparar ofta mycket tid om man publicerar mycket innehåll och annonser.

Hur når man sin målgrupp med webbannonser?

Digitala webbannonser

Hur når du ut med rätt budskap vid rätt tidpunkt?

Det som är extra intressant med digitala annonser är att man kan styra annonserna till sin målgrupp. När man är specifik i sin inriktning ökar man sannolikheten att man prickar rätt. Men om man går ut bredare minskar sannolikheten att du träffar rätt i din målgrupp.

En annan bra sak med digitala annonser är att man kan spåra sin trafik. Du kan mäta massvis med intressanta faktorer. Se nedan för ett urval:

  • Antal sessioner/besökare
  • Tid på webbplatsen/webbsidan
  • Avvisningsfrekvens/hur många som studsar ut
  • Antal genomsnittliga sidor
  • Nya besökare
  • Transaktioner
  • Intäkter

Summering

För att lyckas med webbannonser 2017 rekommenderar vi att dels inrikta sig på en marknadsföringskanal som passar er verksamhet. En rörmokare som arbetar enbart med jour-service bör annonsera när folk söker efter t.ex. ”akutrörmokare Stockholm” istället för att finnas med på en banner på det lokala fotbollslagets webbplats.

Mäter du alla marknadsföringsinsatser som du gör?

Sedan gäller det att inrikta sig på rätt målgrupp. Om inte din målgrupp finns på marknadsföringskanalen spelar det ingen roll.

Den sista saken och den viktigaste är att mäta sin annonsering på webben. Även om du tror att marknadsföringskanalen är rätt och du har en bra känsla om att din målgrupp finns på webbplatsen finns det ingen garanti. Garantin får du genom att mäta din annonsering.

Hur mäter ni era digitala insatser idag? Vi på Adsight är certifierande inom Google Analytics och hjälper er gärna på vägen.