Tips & råd för Facebook

En stor del av alla människorna i Sverige använder Facebook för privata intressen, men du kan även använda Facebook för att främja ett företag. Idag finns det flera kostnadseffektiva sätt att använda sig av när man vill marknadsföra ett företag via Facebook.

För den som vill nå ut till en större målgrupp finns det möjlighet att annonsera mot en specifik målgrupp. Det kan handla om en specifik åldersgrupp eller ett specifikt intresse. Eller varför inte ett yrkesgrupp?

Användbara tips och råd om marknadsföring på Facebook

För verksamheter som vill använda Facebook som en marknadsföringskanal brukar vi rekommendera att göra det ordentligt och professionellt redan från starten. Sidan på Facebook bör hålla sig uppdaterad och det ska inte vara en statisk sida likt er hemsida. Glöm inte att din sida på Facebook blir en återspegling av er verksamhet. Om ert företag gör valet att använda en Facebook sida, se till att göra det ordentligt från starten.

En metod för att skapa intresse på Facebook för din verksamhet är att anordna tävlingar eller lotta ut gåvor. Att ge bort en önskvärd produkt gör människor glada och det skapar även motivation för besökaren. Motivationen gör att besökaren tar sig ann uppmaningen som ni vill att besökaren ska göra. T.ex. om ni vill att besökaren ska gilla er sida. Varför ska jag gilla er sida om inte jag får något av er? Det behöver dock inte alltid handla om att lotta ut en gåva. Att dela med sig av kunskap kan vara lika värt för besökaren. Ibland kan det även räcka att faktiskt fråga eller vänligt be läsaren att dela inlägget.

Det är alltid bra att tillkännage eventuella vinnare på er Facebook-sida. Upprepa gärna strategin varje gång för att effektivisera flödet av nya följare eller prenumeranter. Det visar även en transparens ut mot framtida tävlingsdeltagare där man ser med egna ögon att ni faktiskt ger ut en gåva till människorna som vinner.

Försök att göra din Facebook-sida minnesvärd för besökaren. Besökaren ska känna samma röda tråd vare sig man är inne på er hemsida eller Facebook-sida.

Facebook är en kanal där man delar saker. Därför är det viktigt att du kommunicerar med en professionell ton. Tänk om något delar ert inlägg? Det kan sprida sig till både befintliga kunder och potentiella kunder. Skriv blogginlägg och marknadsför gärna ditt blogginlägg via andra kanaler än din Facebook-sida. Det kommer att öka din trafik och vinst på lång sikt.

Har ni satt en strategi för era sociala medier? Vet ni vad ert företag ska förmedla om ni får ett negativt omdöme? Vilket tar action? Hur snabbt ska ni svara? Hur ofta ska ni uppdatera sidan? Vad är ert mål?

Läs mer om sociala medier här.