Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Under de senaste åren har det varit mycket prat om så kallade annonsblockerare. Men vad innebär det egentligen? Och hur påverkar det annonsörer och publicister? I denna artikel försöker jag reda ut alla frågetecken.  

Vad är annonsblockerare?

Adblockers, annonsblockerare, reklamblockerare eller annonsfiltrering. Kärt barn har många namn. Så är åtminstone fallet med det fenomen som har blivit allt mer omdiskuterat under de senaste åren.

Precis som namnet antyder är annonsblockerare till för att blockera annonser, i detta fall på nätet. Dels kan det handla om tillägg som användare själva laddar ner till sin webbläsare för att blockera annonser.

I andra fall kan det handla om webbläsare som stoppar viss typ av annonsering som standard. En av dem är Google Chrome, som under 2018 lät meddela att man skulle lansera en inbyggd annonsblockerare. Mer information om detta hittar du i vår tidigare artikel ”Google Chrome – nu med adblocker”.

AdBlock – inte att förväxla med adblockers 

När man pratar om annonsblockerare dyker oftast AdBlock upp. Något som man inte bör förväxla med adblockers. Det förstnämnda är nämligen namnet på ett av de populäraste webbläsartilläggen som gör det möjligt att blockera annonser. Adblockers är det generella namnet som används för att beskriva denna typ av programvara.

Hur fungerar det i praktiken? 

Så, hur fungerar dessa annonsblockerare i praktiken?

Det är faktiskt väldigt simpelt. När du surfar runt på olika sajter är du troligtvis van vid att en stor del av dessa består av annonsutrymmen, vilka är fyllda med annonser. Något som kan se ut på följande sätt:

Annonser på webbplats

Med en annonsblockerare som AdBlock installerad, slipper du som användare således se dessa annonser.

Hur många använder adblockers?

Exakt hur många som använder sig av reklamblockerare är svårt att säga, då den statistik som finns tillgänglig kan skilja sig mycket åt.

Enligt en artikel på Dagensanalys använde sig 34 procent av svenskarna av annonsblockerare år 2018. Andra siffror föreslår att siffran inom vissa målgrupper kan vara så mycket som 40–60 procent.

Hur påverkar det annonsörer och publicister? 

Som du säkerligen förstår påverkar dessa program framförallt annonsörer och publicister negativt. Även här finns det däremot delade meningar om hur mycket intäkter som de går miste om. Enligt en rapport från OnAudience spås amerikanska publicister årligen tappa hela 15.8 miljarder dollar i annonsintäkter.

Exakt i vilken utsträckning som publicister och annonsörer påverkas, både i Sverige och världen, är svårt att säga. En sak är däremot säker – det handlar om en betydande påverkan i negativ betoning!

Vilka alternativ finns det?

I takt med att allt fler konsumenter har börjat att använda sig av annonsblockerare, har också företag, i allt större utsträckning, börjat att omfördela sin marknadsföringsbudget för att lägga mer resurser på exempelvis sökmotoroptimering (SEO). Även native- och inbound marketing är andra populära alternativ till traditionell bannerannonsering.

Ta hjälp av Adsight

Jag hoppas att du nu har bättre koll på vad annonsblockerare är, hur de fungerar och hur de kan påverka publicister och annonsörer.

Om du önskar att öka din digitala närvaro och därigenom skapa nya affärer online, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight.

Genom åren har vi hjälpt hundratals företag med digital marknadsföring. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×