Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Kärt barn har många namn. Det är inte lätt att hålla koll på allt när det kommer till det digitala, speciellt inte när det kommer till begreppen webbsida, webbplats och hemsida. Det är inte helt logiskt vad alla begrepp innebär, men vi ska försöka hjälpa er att skilja på benämningarna!

Förklaring webbsida

Begreppet ”webbsida” brukar finnas med i sammanhang när man pratar om en specifik sida på en webbplats. Vi brukar dock använda ordet webbsida som arbetsnamn när vi skapar en ny webbplats åt en beställare.

Exempel: Länken/sidan www.adsight.se/seo är en webbsida på en webbplats.

Hur ofta används sökbegreppet: 1300ggr/mån

Förklaring webbplats

Begreppet ”webbplats” är det mest korrekta namnet enligt oss och det bör användas oftare än vad det faktiskt gör. Innebörden av begreppet är ett företags knytpunkt eller bas online.

Exempel: Allt innehåll på www.adsight.se är en webbplats. Det behöver inte vara en länk eftersom det inte är själva länken som är innebörden.

Hur ofta används sökbegreppet: 1300ggr/mån

Förklaring hemsida

Begreppet ”hemsida” är det vanligaste av dem alla, men även begreppet som är mest missuppfattat. Begreppet kommer från engelskans ”home page” och har blivit direktöversatt till det svenska ordet ”hemsida”.

Exempel: www.adsight.se är ett exempel på en startsida. Det är den första sidan man kommer till på en webbplats.

Hur ofta används sökbegreppet: 5400ggr/mån

Summering: Begreppet ”hemsida” används flitigast, men den korrekta beskrivningen bör vara ”webbplats” när man pratar om ett företags knytpunkt eller bas online.

Bör man ha en webbsida eller webbplats?

Nu när vi har gått igenom de olika begreppen så tänkte vi gå in på varför det kan vara bra att använda en webbplats.

En webbsida/webbplats är det första man kommer till när man tar kontakt med ett företag eller en organisation. Det är sedan gammalt att man har 7 sekunder på sig att göra ett första intryck på en annan människa. Det tycker vi på adsight.se är lika viktigt när man hamnar på en webbsida/webbplats. Nedan kommer några direkta fördelar som vi ser:

  • Kontaktuppgifter till ert företag
  • Möjlighet att driva trafik genom digital marknadsföring
  • Möjlighet för att skapa ett bra första intryck
  • Service till era kunder
  • Merförsäljning och kompletterande produkter/tjänster till era kunder

Uppdatera eller bygga ny webbsida/webbplats

Har ni börjat titta närmare på att bygga en webbsida eller webbplats? Eller ni kanske vill uppdatera en befintlig sida? Här kommer våra tips som ni kan följa när ni planerar och ska producera en ny webbsida.

Att bygga webbsidan på rätt sätt

Planering. Grunden till mycket bra saker ligger i en väl utförd planering. I planeringen brukar vi sätta de primära målen som ert företag har för den nya webbsidan/webbplatsen. Det viktiga är att man jobbar mot målen och inte svävar iväg i små detaljer. Åter igen, vad är ert mål med projektet?

Budget. Det går att sätta en budget i både tid och pengar och om ni har kunskapen på ert företag och planerar att göra webbsidan/webbplatsen själva så kan ni sätta en budget i tid. Hur mycket tid kan ni avvara för att slutföra projektet. Om ni tänker använda en extern byrå så sätter ni istället en budget i pengar.

Skiss. Innan vi börjar producera en webbsida börjar vi alltid med att skissa på hur strukturen på webbsidan ska se ut. Även om det går relativt enkelt att redigera en webbsida och en digital skiss så går det alltid snabbare att skissa upp ramverket på papper. Detta kallas för wire frames. Den fungerar som en visuell karta och förtydligar layouten på ett bra sätt.

Produktion. När ovan steg är klara är det dags för produktion. Vi rekommenderar att följa målsättningen med projektet noggrant. På så vis håller vi oss till planen och vi svävar inte iväg i detaljer. I vissa projekt har vi tenderat att fastna i små detaljer som tagit en evighet men som inte beställaren reflekterar så mycket över när det väl är klart. Det är därför bättre att hela tiden ställa sig frågan; det som vi gör just nu – tar det oss till det slutgiltiga målet med projektet.

Webbsidans pris

Vad är det som avgör en webbsidas pris? Detta är en väldigt vanlig fråga vi får från våra kunder och beställare. Det går att göra en webbsida/webbplats till en väldigt låg kostnad. Det går även skapa en webbsida för flera hundratusentals kronor. Vanligtvis brukar vi lägga ner från 1–2 veckors tid på en vanlig produktion. För att sätta ett pris på en webbsida behöver vi veta lite mer om hur omfattande projektet är och hur många timmar som går åt för projektet.

Vi startar alla våra projekt med ett uppstartsmöte där vi går igenom behov och målsättning med den nya webben. Därefter jobbar vi efter stegen ovan; planering, budget, skiss och produktion.

Om ni behöver hjälp på vägen för att skapa en ny webbplats är ni mer än välkomna att kontakta oss! Ring direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se för att ta del av våra kundcase. Välkommen!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×