Vill du veta mer om Google Adwords? I vår nybörjarguide kommer vi dela med oss av massvis med nyttig information. Informationen kan du sedan använda för att lära dig sätta upp en egen kampanj eller slipa på en befintlig Adwords kampanj.

Guiden är omfattande och indelat i olika kapitel. Därför kan det vara bra att lägga till sidan som bokmärke så att du kan komma tillbaka till sidan. I den här guiden kommer du främst få svar på följande saker:

  • Hur du sätter upp din Adwordskampanj
  • Hur du kan optimera din kampanj på ett effektivt sätt
  • Vad innebär det egentligen att optimera din kampanj?

När en Google AdWords-kampanj är aktiv kommer det att finnas tre områden som behöver övervakas kontinuerligt och förbättras.

  • Kapitel 1: Inriktning textannonser
  • Kapitel 2: Textannonser
  • Kapitel 3: Landningssidor

Inriktning textannonser

Om dina textannonser inte är riktade mot dina potentiella kunder så arbetar du i uppförsbacke. Problemet med Adwords är att man aldrig på förhand kan veta vilka sökord och textannonser som fungerar bra ihop. Förutom sökord finns det andra inriktningsfaktorer såsom geografisk plats, enhet och tid på dagen.

Textannonser

Låt säga att din inriktning i kampanjen är uppsatt på ett korrekt sätt. Då är det minsta lika viktigt att textannonsen får samma kärlek. Många företag lägger på förhand ner mycket tid på utformningen och uppbyggnaden av textannonsen. Det många inte tänker på är att det är användaren som bestämmer om dina textannonser är bra eller inte. Det är inte du.

Landningssidor

När en potentiell kund klickar på din textannons är det din landningssida som kommer göra skillnaden om en den potentiella kunden tar kontakt med dig eller inte. Det finns nämligen ett samband mellan textannonserna som vi nämnde ovan och landningssidan som den potentiella kunden kommer till.

Nu till första kapitlet.

Kapitel 1. Inriktning textannonser

Här kommer tre punkter som du kan använda för att optimera din annonsinriktning.

  • Nyckelord
  • Budinställning
  • Kampanjinriktning

När vi går igenom dessa tre områden vill vi rensa bort allt som inte fungerar och som slösar på din annonseringsbudget. Samtidigt vill vi hitta möjligheter att omfördela budgeten som slösades bort till områden som fungerar bättre.

Om du lägger mer kraft och budget på det som fungerar kommer du ha större sannolikhet att lyckas.

Nyckelordsoptimering

En av de viktigare faktorerna i en sökkampanj är ditt sökordsval. Det är här du talar om för Adwords att det är dessa sökord som du önskar synas på.

När du väl har valt ut ett gäng sökord och de har rullat ett tag finns det en viktig sak att komma tillbaka till.

Exempel på hur du lägger till sökord i en kampanj:

nyckelordsoptimering

Nyckelord som inte presterar

Målet med att ta bort nyckelord som inte presterar är att ta bort sökord som är irrelevanta eller genererar klick, men inte konverteringar.

Du kan hitta denna information genom att gå till ditt AdWords-konto, klicka på fliken sökord och sedan klicka på söktermer. I den här rapporten visas det exakta sökordet som användes när din textannons visades. Sortera efter klick för att se vilka sökordsfraser som har en historia av mycket klick men inga konverteringar.

Exempel på hur du hittar nyckelord som inte presterar:

nyckelord som ej presterar

Negativa sökord

Negativa sökord kan läggas till i din kampanj eller annonsgrupp för att förhindra att dina annonser visas för specifika sökningar. Här är ett exempel på hur du kan använda dig av negativa sökord för ett byggföretag.

Din byggfirma är lokaliserad i Stockholm och du vill främst synas på +Snickare +Stockholm. Eftersom du har valt en matchning som kallas för bredmatchad med modifikation så kan du även synas på andra sökfraser som är relaterade till snickare Stockholm. Ett exempel för detta kan vara ”utbildning snickare Stockholm”. Du kan alltså synas genom den här sökningen men det är inte alls relevant för dig som annonsör. Om du istället lägger in ”utbildning” som negativt ord i kampanjen så syns du inte på den sökfrasen i framtiden. Negativa sökord kan väljas för kampanj eller på annonsgruppsnivå.

Exempel på hur du lägger till negativa sökord:

negativa sökord

Kvalitetspoäng

Google rankar dina dina sökord med hjälp av ett kvalitetsresultat baserat på förväntad klickfrekvens, annonsensens relevans och besökarnas beteende när de kommer till målsidan. Dessa poäng varierar från 10 (högsta poäng) till 1 som är det lägsta poänget. Höga kvalitetspoäng kan ge dina annonser bättre positionering till lägre kostnad per klick.

För att hitta kvalitetsresultatet för dina sökord / annonser klickar du på fliken sökord. Du kan sedan klicka på den vita pratbubblan bredvid varje sökord för att hitta kvalitetsresultatet. I det nya AdWords så hittar du kvalitetsresultatet där står status i rubriken. Sedan för du muspekaren över statusen för det enskilda sökordet och får du fram en poäng mellan 1–10.

kvalitetsresultat

För att vara effektiv rekommenderar jag att du tar bort alla sökord med kvalitetsresultat på 3 eller lägre. Dessa sökord drar nämligen ner kvalitetsresultatet för andra sökord i din annonsgrupp. Om sökorden är väldigt relevanta och du känner att du vill ha kvar sökorden kan du använda dig av en kompletterade kampanj. Döp en till något som du kommer ihåg och kom även ihåg att inte buda på samma ord i kampanjerna. Om du gör på det här sättet kommer inte sökorden som har en dålig kvalitetspoäng att påverka de andra som är bra.

Därefter fokuserar du på att förbättra poängen på sökorden som ligger mellan 4 och 6 i kvalitetspoäng. På samma plats där hittade kvalitetsresultatet får du en kompletterande text där Google ger sina egna utvärderingar av klickfrekvens, annonsrelevans och landningssidan. Om du optimerar dessa så kommer du höja ditt kvalitetsresultat.

Om du exempelvis får ett sämre betyg på annonsrelevansen så bör du optimera detta och det kan du göra genom att använda sökorden i textannonsens rubrik. På så vis känner användaren igen sig när man söker efter ”snickare Stockholm” om det kommer upp en textannons som ser ut som följande:

Snickare Stockholm – Lång erfarenhet av branschen

Vi utför det mesta inom bygg och renovering.

Korta ledtider och bra priser, kontakta oss idag!

Kostnad för konvertering

Att räkna hem sin investering är A-O. Om du har ställt in konvertering på ett korrekt sätt kan du se vilka sökord som är lönsamma och vilka sökord som inte är lönsamma.

Kostnaden per konvertering på dina sökord registreras automatiskt om du ställer in omvandlingsspårning i AdWords:

kostnad per konvertering

För att hitta sökord som inte är lönsamma kan du sortera på antalet klick och identifiera de sökordens om genererar i mycket klick men inga konverteringar. Sänk buden eller pausa sökorden som presterar dåligt. Lägg därefter pengarna på sökorden som konverterar.

Komplettera kampanjen med nya sökord

Ett steg som är bra att gå igenom är att gå i söktermsrapporten. Då ser du alla söktermer som har gjort och titta sedan efter de sökorden som har konverterat. Det du gör sedan är att du skapar nya annonsgrupper för söktermerna som har konverterat. På så vis kan du få en optimal annons för söktermen som konverterade bra.

Budoptimering

Syftet med att optimera budet är att sätta en nivå som är perfekt för att du ska få så mycket avkastning som möjligt genom din kampanj.

Bestäm hur mycket du kan betala för en konvertering.

Mät konverteringsfrekvensen för varje sökord.

Bestäm din maximala kostnad per klick.

Vi tar ett praktiskt exempel:

Låt säga att du kan spendera 1000 kr för en konvertering. När du analyserar ett av dina sökord så ser du att du har en konverteringsgrad på 1%. För att räkna ut din maximala kostnad per klick så multiplicerar du konverteringsgraden med summan som du kan tänka dig att spendera för en konvertering. Om du räknar ut detta så innebär det att du kan betala 10kr per klick. Därefter går du igenom kampanjen och optimerar på sättet ovan.

Kampanjinriktning

Hittills har vi fokuserat på sökordsval, struktur och budoptimering. Nu är det dags att titta på kampanjens prestanda per enhet, geografi och tidpunkten på dagen.

Enhetsinriktning

Resultatet i kampanjen kommer variera beroende på vilket enhet den potentiella kunden använder. För ett par år sedan såg vi att mobiltrafik konverterade sämre än trafik på desktop. Det är därför viktigt att dela upp kampanjen och analysera kampanjen på de olika enheter var för sig.

Om du vill granska ditt resultat per enhet går du till inställningar och klickar på enheter.

Den rapporteringen ger dig en överblick över din prestanda per enhet. Här kan du även justera eventuella bud om du vill att budet ska öka eller minska på mobil eller desktop.

Om du vill gå djupare kan du istället klicka på sökord och då får du en rapport på vilka sökord som presterar bättre och sämre beroende på enhet.

Nu till kapitel 2.

Kapitel 2. Textannonser

Följ nedan ”best practice” innan du går vidare:

Se till att hela kampanjen är organiserad i annonsgrupper så att textannonsen matchar alla sökord i annonsgruppen.

För att optimera din textannons måste du testa olika annonsvarianter för att se vad som fungerar bäst. Det bästa av allt är du slipper bestämma detta utan det är faktiskt den potentiella kunden som ger sitt betyg till dig.

Ett praktiskt exempel:

Om du har två textannonser i en annonsgrupp och dessa visar lika mycket eftersom du använder annonsrotation under kampanjinställningar. Du kan efter ett tag se vilken textannons som presterar bäst. Hur mäter man nu detta? Det är enkelt och det du kikar lite extra på är klickfrekvensen. Om den första textannonsen har 10% i klickfrekevens och den andra textannonsen har 15% i klickfrekvensen får den andra textannonsen ett bättre betyg av den potentiella kunden som söker.

Här är fem saker som är viktiga:

  • Ditt erbjudande
  • Din rubrik
  • Beskrivningen
  • Visningsadressen
  • Annonstillägg

Ditt erbjudande

Du måste ge den potentiella kunden en morot. Varför ska man klicka på din textannons? Skiljer sig ditt erbjudande mot konkurrenterna som syns? Analysera konkurrenterna och se till att du använder dig av ett riktigt pangerbjudande.

Din rubrik

Se till att matcha din rubrik med sökorden som du använder i annonsgruppen. Om man söker på snickare Stockholm ska det även komma upp en rubrik som handlar om snickare Stockholm.

Beskrivningen

Beskrivningen innebär rad 1 och 2 i textannonsen och här är det viktigt att du fortsätter på samma sätt. Här finns det inget facit utan testa och byt och upprepa tills du får en så hög klickfrekvens som möjligt. Best practice innebär att du ska beskriva din tjänst på rad 1 och sedan göra en call to action på den andra raden.

Visningadressen

Visningsadressen är adressen som dyker upp i grön text under rubriken. Här kan du förtydliga vart besökaren kommer men det handlar endast om en visningsadress. Det är inte den här URL:en man hamnar på om man klickar där.

Exempel på hur en färdigställd textannons kan se ut:

textannons

Annonstillägg

För att förbättra klickfrekevensen på dina textannonser kan du utöka området runt textannonsen med så kallade annonstillägg. Det finns en rad olika annonstillägg och några är:

Webbplatstillägg: Länkar som dyker upp under textannonsen som går till olika sidor på din webbplats.

Telefontillägg: Ett telefonnummer som dyker upp som man kan använda med omvandlingsspårning så att du ser hur många som klickar på telefonnumret. Bra om detta tillägget används på telefonen.

Beskrivningstillägg: Här kan du använda ord i vertikala punktformer under textannonsen. En förtydning på vad du tycker är viktigt. Kan handla om öppettider, snabb leverans osv.

Platstillägg: Här kan du lägga till din fysiska adress. Bra för de lokala företagen där det är viktigt att adressen syns.

Anledningen till varför man använder annonstillägg är för att utöka textannonsen storlek och på så vis förbättra klickfrekvensen. Det handlar också om användarvänligheten förstås.

Nu till sista kapitlet och det är verkligen ett av det viktigaste området.

Kapitel 3. Landningssidan

Nu har du förhoppningsvis optimerat din annonsinriktning och din textannons. Nu är det dags att ta tag i landningssidan.

Så vad gör en bra landningssida? Här är en kort lista som du kan använda för att utvärdera landningssidorna som du använder.

Rubrik – En övertygande rubrik ska placeras högst upp på sidan som relevant till både sökordet/textannonsen.

Varför ska jag handla/kontakta av dig? Du måste förklara på sidan var det finns för fördelar för mig att kontakta just dig och vad skiljer dig från dina konkurrenter?

Ditt erbjudande – Du kan förlänga ditt korta erbjudande som du använder dig av i textannonserna på landningssidan. Om du t.ex. har skrivit ”Bra priser & snabba leveranser” i textannonsen så kan du förklara det mer ingående på landningssidan. Vad innebär det för mig osv.

Referenser – Det är lättare att sälja något i en fysisk butik för då kan man påverka besökaren med massvis med saker. På en webbplats kan besökare tappa förtroendet väldigt snabbt och välja att gå vidare. En bra sak att ha med på en landningssida och för att stärka förtroendet är därför referenser och kundutlåtande.

Möjlighet till att ta kontakt – Det kan låta simpelt och självklart men många missar det här steget och gör det inte enkelt för besökare att ta kontakt med er. Vissa föredrar kontakt via telefon, vissa via e-post och vissa vill besöka dig. Se till att optimera kontaktmöjligheterna till ditt företag.

Exempel på hur en (utzoomad) landningssida kan se ut:

landningssida

Om du tagit dig hit ner så har du förhoppningsvis gillat inlägget. Det är mycket information på en gång så ett tips är att lägga sidan som bokmärke så kan du komma tillbaka till sidan när du väl ska optimera din kampanj.

Behöver du hjälp med Google Adwords annonseringen? Tveka inte på att kontakta oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå