Under förra årets Halloween delade jag med mig av 12 rysliga SEO-misstag. Detta år hade jag tänkt fortsätta på den inslagna vägen och berätta om sju skrämmande misstag (som du bör undvika) i Google Ads.

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

1. Att använda för breda sökord 

Om du har läst vår nybörjarguide om Google Adwords (numera Ads), är du troligtvis medveten om att du kan välja olika inriktningar på dina sökord:

  • Bredmatchningar
  • +Bredmatchningar +med +modifikation
  • Frasmatchningar”
  • [Exaktmatchningar]

Bredmatchade inriktningar leder till att dina annonser visas på synonymer till sökorder, relaterade sökningar och även variationer av ditt sökord. Du får alltså väldigt lite kontroll över vilka som ser dina annonser, vilket i sin tur kan leda till att du betalar för irrelevant trafik.

Se därför till att tänka på hur du använder bredmatchade inriktningar i Google Ads. Det krävs väldigt mycket tid och energi för att filtrera bort irrelevanta sökord.

2. Att inte dela upp sökord i annonsgrupper

Ett annat vanligt misstag som många begår, är att de inte delar in sina sökord i olika annonsgrupper. Istället samlar man en hel drös av ord i en och samma grupp. Något som leder till försämrade kvalitetspoäng, dyrare klick och annonser som presterar dåligt.

Se därför till att alltid dela in dina sökord i olika annonsgrupper. Därutöver gäller det att du skapar annonser som är relevanta för det specifika sökordet, samt leder användarna till en relevant landningssida.

3. Att inte använda negativa sökord

Om du använder bred- eller frasmatchade sökord kan du se vilka termer som folk faktiskt använder när de hittar dina annonser:

nyckelord som ej presterar

Uppmärksammar du att dina annonser visas på ord som är irrelevanta för dig och din verksamhet, bör dessa läggas till som negativa sökord. Något som förhindrar att dina annonser visas för specifika sökord- och/eller termer.

Genom att inte använda negativa sökord riskerar du att betala för irrelevant trafik. Och det vill du ju såklart slippa!

4. Att inte leda besökarna till en relevant landningssida 

Ett vanligt misstag som många gör är att de skickar alla besökare till startsidan. Vilket dels kan leda till ett försämrat kvalitetsresultat/-poäng i Ads, men också till att användarna får en negativ upplevelse i och med att de inte hittar vad dem söker.

Har de exempelvis klickat på en annons som handlar om en resa till Bangkok, bör de också hamna på en landningssida som kretsar kring detta ämne. Detsamma gäller om de har klickat på en annons om att köpa cykelhjälmar, då bör de såklart hamna på en sida där de kan köpa hjälmar.

5. Att inte använda annonstillägg

Numera finns det en hel uppsjö av annonstillägg som du kan komplettera dina annonser med. Dessa inkluderar bland annat:

  • Webbplatslänkstillägg – Länkar som dyker upp under textannonsen som går till olika sidor på din webbplats.
  • Samtalstillägg – Ett telefonnummer som dyker upp som man kan använda med omvandlingsspårning så att du ser hur många som klickar på telefonnumret. Bra om detta tillägget används på telefonen.
  • Beskrivningstillägg – Här kan du använda ord i vertikala punktformer under textannonsen. En förtydning på vad du tycker är viktigt. Kan handla om öppettider, snabb leverans osv.
  • Platstillägg – Här kan du lägga till din fysiska adress. Bra för de lokala företagen där det är viktigt att adressen syns.

Nedan ser du ett faktiskt exempel på hur samtals- och webbplatslänkstillägg kan se ut i textannonser:

Exempel på samtals- och webbplatslänkstillägg i Google Ads

Genom att inte använda annonstillägg utnyttjar du inte hela annonsutrymmet. Något som i sin tur leder till att du missar möjligheter att attrahera potentiella kunder.

6. Att inte ta hänsyn till användarnas intentioner

När du skapar annonser gäller att ta hänsyn till användarnas intentioner – vad är det dem vill när de gör en specifik sökning? Vill de: 

  • Köpa en produkt?
  • Köpa en tjänst?
  • Hitta ytterligare information om en produkt, en tjänst eller ett ämne?

Om du inte tar hänsyn till användarnas intentioner riskerar du att vilseleda dem och även betala för irrelevant trafik.

7. Att inte koppla ditt konto till Google Analytics

En av de viktigaste aspekterna inom digital marknadsföring är att följa upp sina insatser, oavsett vilken markandsföringskanal man arbetar med. Jag rekommenderar dig därför att länka ditt Ads-konto till Google Analytics, vilket bl.a. ger dig möjligheten att ställa in och följa upp mål – annars begår du ett stort misstag!

Avslutningsvis

Där har du det – sju vanliga misstag i Google Ads. Förhoppningsvis kan du lära av dessa och slippa göra dem på egen hand, det kan kosta dig dyrt. Betydligt dyrare än godis på Halloween.

Om du behöver hjälp med att lyckas med köpt annonsering, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har hjälpt hundratals företag, däribland Bike Trollhättan, att öka sina intäkter via Google Ads.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå