Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

När du väljer att marknadsföra ditt företag via Google Ads kan du välja att använda s.k. responsiva annonser. Men vad innebär egentligen responsiva annonser och varför kan det vara fördelaktigt att använda dem? I denna artikel tänkte jag reda ut alla frågetecken.  

Olika typer av annonsformat 

Först och främst bör du vara medveten om att det finns olika typer av annonsformat i Google Ads. Något som du säkerligen är medveten om ifall du läst vår nybörjarguide om sökmarknadsföring (SEM) eller också är familjär med verktyget sen innan.

Till de vanligaste annonsformaten hör bl.a. text-/sökannonser samt display-/bannerannonser.

Textannonser är de annonser som dyker upp när du gör en sökning på Google:

Textannons Google

Medan displayannonser kan dyka upp när du surfar runt på webben:

Displayannonsering mäklare

Så, vad är då responsiva annonser?

Det har nu gått ett par år sedan Google introducerade s.k. responsiva annonser. Vad som gör dessa annonser unika är att dem anpassar sig beroende på användarnas sökbeteende (sökannonser) eller formatet i det tillgängliga annonsutrymmet (displayannonser).

Det finns nämligen vissa distinkta skillnader beroende på om man pratar om responsiva sökannonser eller responsiva displayannonser, om än principen är densamma – de anpassar sig automatiskt efter olika parametrar.

Låt oss därför kika närmare på vad dessa annonsformat innebär.

En introduktion till responsiva sökannonser 

När du skapar responsiva sökannonser har du möjlighet att ange upp till 15 olika rubriker samt upp till 4 beskrivningar. Google Ads sätter därefter ihop och visar upp olika annonskombinationer beroende på vad användarna söker på.

Något som innebär att du har möjlighet att visa upp mer relevanta budskap samt öka chanserna för att de som ser dina annonser genomför önskad åtgärd. Google Ads lär sig så småningom vilka kombinationer som fungerar bäst och kan således resultatet för dina kampanjer.

Fördelar med dessa annonser  

  • Du får möjlighet att visa upp relevantare budskap
  • Det ökar chanserna för att användare ska konvertera
  • Du kan anpassa dina annonser baserat på kundens plats eller intresseområde
  • Du har potential att nå fler potentiella kunder i och med att du i kan konkurrera i fler auktioner
  • Du sparar tid eftersom du slipper skapa flera annonsvarianter manuellt

Så skapar du dessa annonser

  1. Navigera till Google Ads
  2. Klicka på en befintlig sökkampanj och tillhörande annonsgrupp eller skapa nya
  3. Klicka på annonser följt av den blå plusknappen
  4. Välj responsiv sökannons
  5. Lägg till olika rubriker och beskrivningar och klicka på spara

En introduktion till responsiva displayannonser

Responsiva displayannonser fungerar på liknande sätt som sökannonserna. Den främsta skillnaden är att annonsernas storlek, utseende och format justeras baserat på det tillgängliga annonsutrymmet.

Även här förser du Google med olika tillgångar, i detta fall logotyper, bilder, videos, rubriker och beskrivningar, vartefter annonsen anpassas baserat på det tillgängliga utrymmet. De optimeras också så att du får bästa möjliga resultat.

Fördelar med dessa annonser

  • Du slipper investera i dyra bildbehandlingsprogram
  • Du behöver inte några förkunskaper om design
  • Du sparar tid
  • Du får möjlighet att visa upp relevantare budskap
  • Det ökar chanserna för att användare ska konvertera

Så skapar du dessa annonser

  1. Navigera till Google Ads
  2. Klicka på en befintlig displaykampanj och tillhörande annonsgrupp eller skapa nya
  3. Klicka på annonser följt av den blå plusknappen
  4. Välj responsiv displayannons
  5. Lägg till logotyp, bilder, videos, rubriker och beskrivningar och klicka på spara

Ta hjälp av Adsight

Jag hoppas att du nu har bättre koll på vad responsiva annonser är, vilka fördelarna med dessa annonsformat är samt hur du går tillväga för att skapa dem i Google Ads. Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight.

Genom åren har vi hjälpt både små och stora företag att öka sin närvaro online. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×