Under förra veckan kunde vi berĂ€tta att Google byter namn pĂ„ AdWords och lanserar nya kampanjtyper. Det Ă€r dock inte bara det som Ă€r aktuellt hos sökjĂ€tten just nu, utan under gĂ„rdagen tillkĂ€nnagav man att deras sĂ„ kallade ”Speed Update” nu gĂ€ller för samtliga webbplatser som indexeras av Google. Men vad innebĂ€r det egentligen?

Laddningstid ur Googles perspektiv

Om du har lÀst vÄra tidigare artiklar som rör Àmnet sökmotoroptimering (SEO), Àr du troligtvis medveten om att vi pratat vÀldigt mycket om vikten utav en snabb webbplats. NÄgonting som jag ocksÄ tror kommer att bli mer och mer avgörande för att kunna placera sig bra i sökmotorerna framöver. LÄt mig förklara varför!

Redan i januari 2018 publicerade Google ett blogginlÀgg dÀr man annonserade sin sÄ kallade Speed Update. En uppdatering som kort och gott innebar att man nu börjat anvÀnda sig utav laddningstiden som en rankningsfaktor vid sökningar pÄ mobila enheter.

Vill du ta din marknadsföring till en ny nivÄ? LÄt oss starta en dialog.

Att man anvÀnder sig utav laddningshastighet som rankningssignal Àr nÀmligen ingen nyhet i sig dÄ man anvÀnt sig av detta sedan 2010, dock enbart pÄ sökningar som gjordes via desktop. I januari bestÀmde man sig alltsÄ för att detsamma skulle gÀlla för sökningar pÄ mobila enheter, men man var Àven noga med att pÄpeka att detta bara skulle ske i liten skala.

Under gÄrdagen var det dock mÄnga inom branschen som noterade att Google under tystnad hade uppdaterat sitt tillkÀnnagivande frÄn januari och nu skrivit att Speed Update frÄn och med nu gÀller för samtliga webbplatser som indexeras:

Google Speed Update

En vanlig frĂ„ga som brukar komma upp i samband med att man pratar om laddningshastighet Ă€r ”hur vet man om Google tycker min webbplats Ă€r snabb?”. SjĂ€lv vill de inte ge nĂ„got direkt svar pĂ„ detta, men du kan med fördel utgĂ„ ifrĂ„n Chrome User Experience report, Lighthouse och PageSpeed Insights som alla tillhör sökjĂ€tten.

Laddningstid ur ett anvÀndarperspektiv 

Google Àr dÀremot inte ensamma om att tycka att laddningstiden Àr viktig, utan det Àr ocksÄ nÄgot som blir allt viktigare och viktigare för anvÀndarna. Enligt FortuneLords lÀmnar 40% av internetanvÀndarna en webbplats som tar mer Àn 3 sekunder att ladda, samtidigt som 83% av anvÀndarna förvÀntar sig att en webbplats inte ska ta mer Àn 3 sekunder att ladda.

Även Google har gjort undersökningar som visar hur en lĂ„ngsam laddningstid kan pĂ„verka din bounce rate (besökare som lĂ€mnar din webbplats) pĂ„ ett negativt sĂ€tt. Nedan kan du se resultatet av detta:

page speed undersökning

Sammanfattningsvis

Som du mĂ€rker blir laddningstiden allt viktigare för sökmotorer som Google, men ocksĂ„ för dess anvĂ€ndare. Om du vill kunna fĂ„ bra placeringar framöver bör du dĂ€rför lĂ€gga lite extra tid och kĂ€rlek pĂ„ att snabba upp din webbplats. Är du osĂ€ker pĂ„ hur du gör detta, kan du med fördel lĂ€sa vĂ„r tidigare artikel 5 sĂ€tt att förbĂ€ttra din webbplats laddningstid!

Dela