Behöver du hjälp med marknadsföring, men vet inte var du ska börja eller var du ska vända dig? Bra – då är det här helt rätt artikel för dig. Jag tänkte nämligen guida dig igenom vad du kan göra helt själv för att förbättra er marknadsföring, innan du ber någon om hjälp!

Behöver du vår hjälp?

Vi vet hur du kan få fler besökare till din webbplats som resulterar i nya kunder.

 

Innan du ber om hjälp med marknadsföring

De allra flesta är idag medvetna om vikten av att synas både online och offline för att nå ut till sin målgrupp. Utmaningen handlar istället om hur man går till väga för att faktiskt göra det. Många vet inte ens var de ska börja och väljer därför att direkt be om hjälp med marknadsföringen.

Att anställa någon som kan hjälpa till med marknadsföringen är självklart ett mycket effektivt sätt för att öka synligheten. Däremot kan det vara en lyx som kanske är svår att få med i de mindre företagens budget. Därför vill vi tipsa om vad du själv kan göra innan du ber om hjälp med marknadsföringen.

En bra början kan vara att svara på några enkla frågor. Redan när du vet svaret på dessa kommer du vara ett steg närmare ökad synlighet, utan att ha bett någon annan om hjälp med marknadsföringen.

  • Hur ser din marknadsföring ut idag? Har företaget en hemsida, sociala medier, mailutskick, tidningsutskick eller några annonser?
  • Vad vill du ha hjälp med? att skapa en hemsida, ökad digital närvaro i era sociala medier eller annonsering?
  • Vad är målet med marknadsföringen? Vill du sälja mer, visa att företaget finns eller kanske att anställa någon?
  • Vilken målgrupp vill du nå ut till?

Nästa steg blir då självklart att faktiskt agera på dessa frågor.

Det här kan du göra själv

Du behöver absolut inte ha några vassa kunskaper kring sociala medier eller digital strategi för att själv lyckas öka er synlighet och förbättra er marknadsföring. Nedan listar vi tre enkla tips som du själv kan göra för

  • Skapa en egen hemsida – Idag kan vem som helst skapa en proffsig hemsida. Allt som behövs är att använda sig av ett program där allt är inbakat. Sökmotorerna är fulla av dessa!
  • Använd sociala medier – Sociala medier är ett effektivt sätt för att stärka sitt varumärke, marknadsföra produkter och bygga relationer. Läs vår tidigare artikel Strategi för sociala medier, där vi berättar hur du bör använda dig av sociala medier.
  • Digital närvaro – Se till att hålla din digitala information uppdaterad. Digital närvaro är nyckeln till att öka sin synlighet. I vår tidigare artikel Vikten av en digital närvaro kan du läsa mer om varför det är viktigt.
  • Håll koll på konkurrenter – Hur marknadsför sig dina konkurrenter? På vilket sätt kan du göra för att sticka ut och även synas bättre?
  • Rikta innehållet till din marknad och dina kunder – Se till att ditt innehåll intresserar din målgrupp och är relevant för din marknad. Det kan exempelvis vara allt från hjälpsamma tips till ”gör det själv”.
  • Vem ansvarar för marknadsföringen? – Eftersom ni måste avsätta tid för att er marknadsföring ska ge resultat är det ett bra tips att utse någon som ansvarar för marknadsföringen. Den personen kan då avsätta tid varje vecka för att få arbetet gjort.

Avslutningsvis

Där har du det – vad du själv kan göra innan du ber om hjälp med marknadsföringen. Om du är intresserad av att få ännu fler tips på hur du ökar din synlighet kan du med fördel spana in vår kunskapsbank. Där delar vi med oss av riktigt nyttig information så att ditt företag sticker ut bland konkurrenter.

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att genomföra detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, varmt välkommen!

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå