Det räcker inte längre med regelbundna statusuppdateringar och digital närvaro. Om du vill nå din målgrupp måste du sätta upp en strategi för era sociala medier. Men vilka strategier ger bäst resultat? Det tänkte vi berätta i den här artikeln. 

3 strategier du kan sluta med  

Internet svämmar nästan över av strategiska tips som du bara måste använda för att inte försvinna bland alla ettor och nollor. I jakten på synlighet är dock risken stor att man istället drunknar i all information.

Vi vill därför dela med oss av 3 strategier som du inte behöver använda dig av – om du vill nå långsiktiga resultat.

1.Trender – Ordet trend beskriver något är intressant idag men glömt i morgon. Det är med andra ord ingen långsiktig fördelaktig strategi att fokusera på det som trendar just nu. Speciellt om det inte är relevant för er verksamhet. Risken är dessutom stor att ni hakar på lite för sent, vilket innebär att ni spenderar resurser i onödan. Fokusera istället på det som kommer att generera resultat över tid. Målet borde alltså vara att skapa en trend – inte följa en.

2.Att finnas överallt – Varför ska ni lägga ner resurser på att synas där ingen kommer att se er? Det finns mängder av sociala medier, nätverk och plattformar där ni kan visa upp er. Däremot finns det ingen anledning att lägga ner resurser för att synas på dessa – om inte er målgrupp förväntar sig det. Ni måste nämligen synas där er målgrupp finns. Allt annat är helt onödigt.

3.Sluta fokusera på att bara publicera – Många gör misstaget att de publicerar samma innehåll i alla kanaler. För det första kommer eventuella bilder inte vara storleksanpassade vilket direkt minskar intresset. För det andra så använder vi olika sociala medier till olika syften. Det innebär att det som är intressant i en kanal inte behöver vara relevant på en annan. Istället för att bara fokusera på att upprätthålla en digital närvaro bör ni satsa på hur ni är närvarande.

Sociala medier handlar om att bygga relationer och skapa trovärdighet. Om ni önskar ett högt engagemang måste ni dela med er av innehåll som faktiskt intresserar er målgrupp. Kvalitet är därför viktigare än kvantitet när man vill skapa engagemang och långsiktiga resultat. 

3 strategier som faktiskt ger resultat

Att skapa riktigt bra resultat i sina sociala medier kan till en början kännas knepigt. Men en genomtänkt strategi behöver inte ta lång tid att utforma. Det viktiga är att den svarar på varför ni finns, vem ni vill nå ut till, vad ni vill nå ut med, var ni ska synas och hur ni ska göra det.

För att hjälpa er att komma igång med detta vill vi dela med oss av 3 strategiska tips som faktiskt ger resultat.

1.Prioritera era resurser – Var finns er målgrupp? Där ska ni också finnas! Fokusera på en eller ett par kanaler där ni kan engagera ordentligt. På så sätt blir det enklare att upprätthålla syftet med kanalerna samt paketera innehållet på rätt sätt.

2.Visa vilka ni är – Se till att ni hittar er personliga stil. Det gäller både stilmässigt, i text, för bilder och med färger. En tydlig identitet gör det enkelt för målgruppen att direkt förstå att innehållet tillhör er. Det blir även lättare för dem att relatera, förstå sig på och engagera sig i det. Organisationens identitet ska även framgå tydligt i svarsmeddelanden och övrigt i den sociala kommunikationen.

3.Utvärdera och förnya arbetet – Sociala medier förändras ständigt, inte minst hur vi använder dem. Det är därför viktigt att ni ser över hur bra era strategier fungerar. Följ upp engagemanget och innehållet och se om ni kan vässa strategin ytterligare. Först när ni analyserar arbetet kommer ni kunna höja kvaliteten ytterligare.

Avslutningsvis

Strategi för sociala medier – så var det! Nu hoppas vi att ni kommer lyckas med era sociala medier. Om du behöver hjälp att uppnå resultat kan du med fördel ta hjälp av oss på Adsight. Ring oss 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se.

Stockholm

Västra Järnvägsgatan 3
111 64 Stockholm

Göteborg

Kungsportsavenyen 21
411 21 Göteborg

Piteå

Snickargatan 22
941 63 Piteå